Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva med flere forum her?

Startet av Baltor, søndag 24. april 2011, klokken 22:58

« forrige - neste »

Hans Håvard Kvisle

Jeg sjekker med Lyse for å høre når den er klar til bruk.
St.Hanshaugen

Hans Håvard Kvisle

Gode nyheter - den er åpna fra i dag! Lagt inn i NOBIL og ses snart på alle ladestasjonskart.
St.Hanshaugen

iznogood

Nei det er den slett ikke -- du bør fjerne den fra NOBIL da den fremdeles står med byggegjerde rundt og krevde fremdeles kort (som Lyse ikke tilbyr per i dag)..

DeadLock

Skuffende.

Da er det to slike hurtigladere som er stengt for hvermannsen.

Byrkjedalstunet og Bryne.

Er det betalingsløsningen Lyse venter på?
Ingen informasjon på Lyse sine nettsider i hele tatt angående elbil.

Håper det kommer informasjon snart.

Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Hans Håvard Kvisle

Beskjed fra Lyse da jeg fortalte hva som ble meldt på forumet:

Beklager veldig, men dette medfører nok riktighet. Jeg har nok dessverre misforstått før helga; laderen er for så vidt oppe og går (det at den krever kort skal nå være tatt bort), men asfaltarbeidet er ikke helt ferdig. Skal gi deg beskjed så snart jeg får vite tidspunkt for åpning.

DeadLock: Virker ikke Byrkjedalstunet? ABB sier at den virker, men at de sliter med kommunikasjonen til den (mobilnett millom bakkar og berg).
St.Hanshaugen

iznogood

Byggegjerdet ble fjernet nå i dag, og siste grunnarbeid er gjort, nå mangler det bare asfalt.
MEN ladestasjonen er klar til benyttelse -- ladet 5 min nå i ettermiddag, kortkrav fjernet :-)


Hans Håvard Kvisle

Da ordner det seg jo. Lyse sa at de skulle forsøke å ha den klar til onsdag. Så da sjanser vi på å reklamere for den gjennom NOBIL. Takk for oppfølging.
St.Hanshaugen

Kjelli

Er det på gang noe mer hurtigladere i distriktet? Det virker for meg som det er veldig behov for flere.

Forrige dagen så var jeg på Klepp og trengte sårt litt lading. Hurtigladeren var okkupert av en Leaf som var forlatt og stod og ladet på ca 5KW. Estimert tid før ferdig =  50 min. Stod og ventet i 15 min, fremdeles ca 5KW og estimert tid ca 45 min. Imens jeg ventet så var det fire andre Leafer innom som og ville lade. Kunne ikke vente på dette (kaldt i bilen), og kjørte derfor til Sandnes, og der stod det nok en Leaf og ladet på ca 5kW med estimert tid = en evighet. Jeg måtte bare gi opp, men rakk frem til der jeg skulle med nød og neppe :)

To ting slo meg denne dagen. Det ene er at blir aldri aktuelt med noe abbn. ordning for min del med dette elendige tilbudet som er pr. dags dato. Det andre som slo meg er hvorfor de to Leafene ladet på så lite effekt? 5kW er ikke noe en kan kalle hurtiglading.

Kjell



Hans Håvard Kvisle

Litt nytt er det snakk om i Rogaland, men ikke mye. Sjekk planlagte hurtigladekartet.
Årsaken til at elbiler står og lader på lav effekt, er at det ikke koster noe for dem. Med en gang det er en minuttpris, får vi mer effektiv utnyttelse og raskere opprydding i kødannelser.
St.Hanshaugen

jkirkebo

Sitat fra: Kjelli på torsdag 23. januar 2014, klokken 14:43
Forrige dagen så var jeg på Klepp og trengte sårt litt lading. Hurtigladeren var okkupert av en Leaf som var forlatt og stod og ladet på ca 5KW. Estimert tid før ferdig =  50 min. Stod og ventet i 15 min, fremdeles ca 5KW og estimert tid ca 45 min. Imens jeg ventet så var det fire andre Leafer innom som og ville lade. Kunne ikke vente på dette (kaldt i bilen), og kjørte derfor til Sandnes, og der stod det nok en Leaf og ladet på ca 5kW med estimert tid = en evighet. Jeg måtte bare gi opp, men rakk frem til der jeg skulle med nød og neppe :)

Og her har vi det viktigste argumentet for betaling pr. minutt. Ikke pr. kWh eller pr. lading, da får vi bare flere av disse problemene. Er man nede på under 10kW bør man heller flytte seg til en Type 2 stasjon ved siden av og fortsette på 6.6kW AC-laderen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjelli

Men hvorfor ladet de på lav effekt? Er det bilen eller laderen?
Begge bilene var ca 50% fulle, og burde trukket MYE mer effekt.
Nå fikk jeg aldri koblet til imieven for å teste effekten jeg fikk på den.

Kjell

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ladehastigheten fra hurtigladeren går nedover ved lavere temperaturer, men har selv ikke opplevd lavere hastighet enn ca 20kWh fra Lyse sine hurtigladere ved ca 0 grader.

TorT

Viser de kW da? Er det noe jeg har oversett?
Har bare prøvd et par ganger, men innbiller meg at det stod Volt og Ampere i displayet. Korriger meg gjerne.
Den ene gangen avsluttet jeg på 92%, og mener den vekslet litt mellom 18-20A.
Rett før, på 91% vekslet den mellom 20-21A. Når jeg startet mener jeg ladingen var over 100A en liten stund. SOC var da på 20tallet en plass.
Lyse sin ABB lader på Åsen i Stavanger, for de lokalkjente. Ca 0C, og 4 varmestreker på batteriet.

Finnøy (Arne Johan Larsen)


TorT

Joda, regne det ut kan jeg også, selv om jeg ikke er elektriker :)

Når jeg leste at du ikke hadde opplevd lavere enn 20kWt så skjønte jeg ikke at du stod og regnet det ut.

Var det max du mente?

Nå husker jeg ikke nøyaktig volt, det er en stund siden nå, men jeg var godt under 10kWt når jeg avsluttet lading.

Antagelig 7-8 kWt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA