Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Snåsakroa, Trones, Namskogan CK åpnet !! CCS & Chademo

Startet av siljan, fredag 20. oktober 2017, klokken 20:54

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Jon Braathen på mandag 28. august 2017, klokken 22:42
Vi fikk en chint type B jordfeilbryter montert etter trafo ifm podpoint installasjon som fulgte med vår Zoe.
Elektrikeren tok da og lasket utgangene på 1+2 til inngangene på port 3+4 og utgangene på 3+4 til podpoint. Han sa det var sånn de gjorde det.. Er det noe poeng i å gjøre dette.?

Jeg kan ikke skjønne hva som skal være poenget med dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. august 2017, klokken 09:48
Sitat fra: Jon Braathen på mandag 28. august 2017, klokken 22:42
Vi fikk en chint type B jordfeilbryter montert etter trafo ifm podpoint installasjon som fulgte med vår Zoe.
Elektrikeren tok da og lasket utgangene på 1+2 til inngangene på port 3+4 og utgangene på 3+4 til podpoint. Han sa det var sånn de gjorde det.. Er det noe poeng i å gjøre dette.?

Jeg kan ikke skjønne hva som skal være poenget med dette.
Jeg kan ikke skjønne hva Jon B mener se bilde
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jon Braathen

her har jeg tegnet opp slik elektrikeren koblet det.
Etter det jeg har forstått er det påbudt med type B jordfeilbryter, så det er vel riktig at den også må være etter trafoen ved IT nett??   det er også vanlig jordfeilbryter i sikringsskapet på kursen FØR trafoen.

Siden vi har 400v-TN-C-S nett hjemme har jeg der montert egen 3fas 22kw ladeboks der og fikk PodPoint laderen som fulgte med Zoe'n montert på hytta, der er det 230V-IT-nett.
Podpoint står montert ute på en bod og tafoen er på innsiden av boden mens sikringsskapet er inne i hytta.

Siden trafoen står å varmer på tomgang mens vi ikke er der store deler av tiden, pleier jeg å slå av sikringen inne i hytta når vi reiser. Det som er irriterende er at når vi kommer tilbake og jeg setter på sikringen så må jeg alltid på ut i boden og vippe opp B-jordfeilbryteren som har slått seg av. Kan grunnen til det være at trikkeren har koblet som han har gjort, eller er det fordi trafoen trekker litt i oppstarten og at slik må det være..?



BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Griffel

#49
Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jon Braathen

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:37
Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.

tror du problemet med at den slår ut ved "oppstart" kan elimineres ved å koble det enkelt og ikke "dobbelt" ? (ref min siste post.
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Griffel

#51
Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:00
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:37
Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.

tror du problemet med at den slår ut ved "oppstart" kan elimineres ved å koble det enkelt og ikke "dobbelt" ? (ref min siste post.
Ja. Spesielt om ledningene har litt lengde kan dette ha stor betydning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PalEngh

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:37
Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.

Jeg hørte idag om en Tesla-bruker som hadde fått elektrikeren sin til å koble opp følgende:

- Type 2 kontakt rett i bilen
- ledning (andre enden) rett i sikringsskapet.

Tror ikke han hadde 400V, men det har jeg.
Han elektrikeren kompisen min brukte sa han pleide koble det slik. Kan dere forklare/tegne opp et sånt oppsett...? Må jeg ha noe omformer i sikringskapet i garasjen om jeg får lagt ut 400V dit?




Sent from my iPhone using Tapatalk

Griffel

#53
Sitat fra: PalEngh på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:38
Kan dere forklare/tegne opp et sånt oppsett...?
Nei

Sitat fra: PalEngh på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:38
Må jeg ha noe omformer i sikringskapet i garasjen om jeg får lagt ut 400V dit?
Nei, men du trenger en ladestasjon i garasjen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: PalEngh på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:38
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:37
Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.

Jeg hørte idag om en Tesla-bruker som hadde fått elektrikeren sin til å koble opp følgende:

- Type 2 kontakt rett i bilen
- ledning (andre enden) rett i sikringsskapet.

Tror ikke han hadde 400V, men det har jeg.
Han elektrikeren kompisen min brukte sa han pleide koble det slik. Kan dere forklare/tegne opp et sånt oppsett...? Må jeg ha noe omformer i sikringskapet i garasjen om jeg får lagt ut 400V dit?

Ingen omformer nødvendig, men du må ha en ladekontroller og en kontaktor, i tillegg til selve kabelen da. Du finner alle komponentene her: http://www.ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Med den "loop" koblingen mener jeg du senker utløsestrømmen fra 30 til 15mA. (Sånn ca, må egentlig vektoradderes). Det skulle ikke være nødvendig å koble slik.

Det er også en annen mulighet, en "gjeninnkobler". Disse må normalt være fra samme leverandør. Ser ut som en sikring, men med en arm som trekker opp jordfeilbryteren igjen ved utfall. Normalt forsøker den 3 ganger. Deretter gir den opp. Koster gjerne endel.

elektrolux

#56
Sitat fra: PalEngh på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:38
Jeg hørte idag om en Tesla-bruker som hadde fått elektrikeren sin til å koble opp følgende:

- Type 2 kontakt rett i bilen
- ledning (andre enden) rett i sikringsskapet.

Interessant problemstilling:

En typisk ladekabel er ikke beregnet på fast opplegg, men selvfølgelig helt standard å legge inn mot fastmontert ladestasjon.

Når dette legges inn i et sikringskap direkte som her blir sikringsskapet en slags ladestasjon og bevegelig kabel bør være lovlig.

Likevel er det normalt ikke lov med bevegelig kabel uten at disse går via stikk/støpsel. Noen her som kan forklare den?

Hadde nemlig et dilemma nylig der en kunde hadde montert stikk med jordfeilvern type B, og ønsket semiportabel montering av ladestasjon uten eget jordfeilvern. Vi endte opp med å montere PR inntakskabel på ladestasjonen med koblingsboks i enden og der koblingsboksen skulle erstatte det monterte stikket. Dette siden PR kabel er beregnet for fast opplegg og ikke lov å terminere via støpsel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Det virker ganske upraktisk med en beveglig kabel inn i et sikringsskap. Er det plass til kontroller, kontaktor, sikring og B vern i skapet er det nok enklere å gå med fastmontert kabel til en boks hvor den beveglige kablen kan kobles og utsyres med passende strekkavlasting. Det blir jo tilsvarende en ladestasjon med kabel i stedet for en type 2 kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lastebil

Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:26
her har jeg tegnet opp slik elektrikeren koblet det.
Etter det jeg har forstått er det påbudt med type B jordfeilbryter, så det er vel riktig at den også må være etter trafoen ved IT nett??   det er også vanlig jordfeilbryter i sikringsskapet på kursen FØR trafoen.

Siden vi har 400v-TN-C-S nett hjemme har jeg der montert egen 3fas 22kw ladeboks der og fikk PodPoint laderen som fulgte med Zoe'n montert på hytta, der er det 230V-IT-nett.
Podpoint står montert ute på en bod og tafoen er på innsiden av boden mens sikringsskapet er inne i hytta.

Siden trafoen står å varmer på tomgang mens vi ikke er der store deler av tiden, pleier jeg å slå av sikringen inne i hytta når vi reiser. Det som er irriterende er at når vi kommer tilbake og jeg setter på sikringen så må jeg alltid på ut i boden og vippe opp B-jordfeilbryteren som har slått seg av. Kan grunnen til det være at trikkeren har koblet som han har gjort, eller er det fordi trafoen trekker litt i oppstarten og at slik må det være..?

Grunnen er at på eldre firepolete jordfeilbrytere var kretsen for test knappen intern i bryteren mellom N og en fase. For å være sikker på at jordfeil bryteren løste seg ut på test knappen koblet man slik at det gikk strøm igjennom alle fasene for sikkerhets skyld. Som en ser av skjemaet på Chint sin bryter så er alle faser overvåket i kretsen til test knappen. Det er forskjeller fra fabrikat til fabrikat. Gammel vane vond og vende.

Rav4_EV

Testknappen ligger da vitterlig mellom N og den nærmeste fasen på tegningen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA