Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ser vi slutten på oljealderen ?

Startet av Troald, fredag 20. oktober 2017, klokken 20:16

« forrige - neste »

trykkertor

Jeg synes noen elbilister skal komme litt ned fra "sin høye hest".
Har ikke elbil selv, men venter på levering. Så får vi se om det er Ampera E eller Model3 som klarer å gi meg bil først.
Men i det siste har jeg her på forumet sett enkelte sine holdninger til at elbiler og elbilister oppfører seg av en "høyere" rang.
Sånn som nå i denne tråden, og et sted hvor noen påstod at så lenge en bil har forbrenningsmotor, så kan det ikke kalles en premium bil. Noe ala en Rolls Royce med ICE er ikke en premium bil, men derimot en Model S med mye småfeil, store gliper i panelene osv fint kunne regnes som en premium bil.
Selv regner jeg både Rolls Royce, og Models S/X som premium biler.

Men at noen nå i sitt el-eierskap lar seg heve høyt over biler med forbrenningsmotor og at elbiler skal ha mye rettigheter/lettelser og de andre kan dra dit peppern gror, synes jeg vitner om en holdning samfunnet ikke trenger.
Samtidig har jeg sett elbilister også snakke imot hydrogen-teknologien, da det for enkelte her inne er så ensporet og enøyd at det kun er elbil som gjelder. ALT annet er annenrangs.

Det merkelige er at jeg har kjørt mc i over 20 år, og mc-eiere i kollektivfelt, fletting, utslippsmessig og veislitasje messig aldri har hatt noe enormt behov for å fremme seg som så mye bedre enn billistene.
Vi har klart smidige flettinger, vært glad for de mulighetene vi har fått til bruk av kollektivfelt, uten å skulle stå på krav og rettigheter.
Etter at elbilistene kom er det "plutselig" blitt mye mer forvirring rundt hvor langt en i kollektivfeltet kan kjøre, om en har lov å kjøre el-bil hvor det står "unntatt buss og taxi" osv.

Hvorfor ikke bare gjøre samfunnets trafikkoppgave til et stort samarbeid istedet for at elbilister skal seg på seg om noen ny asfaltfrelser??

DagfinnN

X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Elmo

#47
Enig i det meste du sier trykkertor, men vil kommentere to ting:
Sitat fra: trykkertor på søndag 03. september 2017, klokken 13:59
Samtidig har jeg sett elbilister også snakke imot hydrogen-teknologien, da det for enkelte her inne er så ensporet og enøyd at det kun er elbil som gjelder. ALT annet er annenrangs.
Hydrogen til personbiler sløsing med energi i forhold til batterier. Faktisk ca 3-gangeren. Så sånn sett er hydrogen underlegent batterier.

Sitat fra: trykkertor på søndag 03. september 2017, klokken 13:59
Etter at elbilistene kom er det "plutselig" blitt mye mer forvirring rundt hvor langt en i kollektivfeltet kan kjøre, om en har lov å kjøre el-bil hvor det står "unntatt buss og taxi" osv.
Jeg kjenner flere motorsyklister som har gått i den fella, allerede lenge før elbiler var noe menigmann engang hadde hørt om.
Og faktisk forsøkte NMCU å få endret reglene på dette punktet allerede før årtusenskiftet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

DBR

Sitat fra: trykkertor på søndag 03. september 2017, klokken 11:04
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. september 2017, klokken 10:03
På tide å fjerne taxier fra kollektivfelt. Dobbelt utslipp med diesel er ikke mye miljøvennlig.
Hvor er logikken i din påstand?
La heller taxien stå i treg kø og spy ut utslipp, enn å la den slippe frem og totalt gi mindre utslipp??
Med den logikken burde bare bensin og dieselbiler få tilgang til kollektivfeltet [emoji16]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Elmo

Sitat fra: DBR på søndag 03. september 2017, klokken 16:37
Hvor er logikken i din påstand?
La heller taxien stå i treg kø og spy ut utslipp, enn å la den slippe frem og totalt gi mindre utslipp??
Med den logikken burde bare bensin og dieselbiler få tilgang til kollektivfeltet [emoji16]
[/quote]
De har jo to "egne" felt allerede ;D  Ikke vår feil at de lager kø der ;)
Men selvfølgelig, hvis vi begrenser dem til det ene kollektivfeltet så blir verden mye bedre :+1:
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA