Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Troald, fredag 20. oktober 2017, klokken 20:15

« forrige - neste »

Troald

Når du kommer fra Os så kan du velge å legge deg i kollektivfeltet før du kommer til Skjoldskiftet. I Skjoldskiftet skal jeg alltid til høyre - mot Nesttun. Jeg prøver å unngå å legge meg i kollektivfeltet så lenge trafikken flyter greit for å unngå å "snike". Selv om det er fullt lovlig så har mange i fossilbil et negativt forhold til dette og jeg ønsker ikke å provosere unødig.

Jeg kjente her forleden på følelsen da en elbil kjørte forbi på høyre side og så like før rundkjøringen presset seg inn i venstre felt fordi sjåføren skulle til venstre opp mot Fana.

Vi er ambassadører for en foreløpig minoritet. Vi trenger ikke å stå på retten vår i tide og utide.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

qualbeen

Kjekt at du venter på din tur, i steden for å tute forbi i kollektivfeltet.


Alle andre elbilister, som derimot benytter kollektivfeltet, er som du sier i sin fulle rett. Tilgang på kollektivfelt er en av flere goder regjeringen mener og ønsker vi skal ha. Det er såpass mange tungvindte og upraktiske aspekter rundt elbilisme, at litt kollektivfelt-sniking plager meg ikke. Ja, også er lokalsamfunnet svært tjent med å få utslippsfrie biler. Bør vi ikke da akspetere - og nesten oppfordre - til å bruke de goder som er etablert?


Jeg vet at mange hater elbiler. Og selvfølgelig – det hjelper jo ikke akkurat når en svindyr Model X kommer hvinende forbi i full aksellerasjon mens måkevingedørene flakser opp og ned. Så vidt jeg har registret kommer elbil-hatet av to ting: misunnelse og misunnelse:

       
  • Misunnelse fordi elbilister får fordeler (lav årsavgift, ingen kjøpsavgifter, lave driftskostnader, lave reperasjonsutgifter, ingen eller lave bomavgifter, billigere fergebilletter og enkelte steder gratis parkering og/eller gratis lading.
  • Misunnelse på alle som har råd til å kjøpe seg en litt fetere bil enn hva man selv har.


Summa sumarum: nei, det blir ikke bedre stemning i «hat-leiren» ved at du bruker kollektivfeltet. Men blir det så mye bedre? Blir vi elbilister plutselig likt og stue-rene hvis vi står pent og pyntelig i kø? Får fler dieselhoder lyst på elektrisk bil ved at du og jeg stamper i kø? (Jeg aner ikke - men anser det som tvilsomt.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA