Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Regenerering

Startet av leifarneb, fredag 20. oktober 2017, klokken 14:52

« forrige - neste »

kristian86

Det eneste som er kjipt med å kjøpe en P100DL fra Tesla som har blitt brukt er at batteriet er dårligere enn bil man kjøper brukt. Sigurd leste av en P90DL som hadde blitt demokjørt et par tusen km og det batteriet hadde allerede tapt mye mer av hvor mye kapasitet det har tilgjengelig en brukte biler som har kjørt over 100 000k. Så ja man får en rabatt, men man får også en rabatt fordi bilen er brukt.

Angående demobil så får man en begrenset garanti, så den er vel ikke like bra som nybilgarantien heller.
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

snd

96 % SOC... :-[ :o Tipper at den stod/står på høy SOC fortsatt. @kristian86 har et veldig godt poeng.

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på mandag 04. september 2017, klokken 15:34
Sitat fra: kristian86 på mandag 04. september 2017, klokken 15:17
Det eneste som er kjipt med å kjøpe en P100DL fra Tesla som har blitt brukt er at batteriet er dårligere enn bil man kjøper brukt. Sigurd leste av en P90DL som hadde blitt demokjørt et par tusen km og det batteriet hadde allerede tapt mye mer av hvor mye kapasitet det har tilgjengelig en brukte biler som har kjørt over 100 000k. Så ja man får en rabatt, men man får også en rabatt fordi bilen er brukt.

Angående demobil så får man en begrenset garanti, så den er vel ikke like bra som nybilgarantien heller.

Det du skriver over ang garanti stemmer ikke, snakket senest med DeliveryNO i dag og fikk bekreftet igjen skriftlig etter å ha leste flere slike påstand fra folk som aldri selv har kjøpt demobil ;) absolutt  samme garanti (minus 11k km) som ved kjøp av en nybil. CPO bilene får en annen garanti. Hva gjelder batteriet, jeg satt i bilen i forrige uke og cirka 96% ladet sto det 594 km, virker ikke som den har tapt så alt for mye kapasitet. Det er også slik at når de velger å selge bilen som Inventory og under "nye biler" på nettsiden dems og ikke CPO så er de forpliktet til å levere bilen til eieren som om den kom fra fabrikken (dette er noe Tesla faktisk fortalte meg når jeg spurte om hvorfor det var så lang leveringstid på en bil i Norge)  dvs strøken og som ny uten slitasje på batteriet. Alt dette har jeg fått bekreftet fra Tesla. Så hva de har gjort før vet ikke jeg, men kan bare fortelle om hva jeg opplever nå.

Tesla er ikke villig til å gi et tall på batterihelse, annet enn at det er innenfor spec. Du kan velge å tro på Tesla for å rettferdiggjøre ditt kjøp, men eksakte tall som @sigurdi har utlest er mer troverdig.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

ModelS_Oslo88

Merker at denne diskjukonen dreper litt og gleden med å ha en av verdens råeste biler på vei til meg om noen uker. Unektelig en rå bil, demo med noen tusen km eller ei.end of story ;)

DrNox

Gratulerer. Du kommer sikkert til å kjøre den hardere en kundene ;D

ModelS_Oslo88

Sitat fra: DrNox på mandag 04. september 2017, klokken 18:25
Gratulerer. Du kommer sikkert til å kjøre den hardere en kundene ;D

Takk! Fare for det ja  ;D

RonnyØ

Sitat fra: kristian86 på mandag 04. september 2017, klokken 15:17
Det eneste som er kjipt med å kjøpe en P100DL fra Tesla som har blitt brukt er at batteriet er dårligere enn bil man kjøper brukt. Sigurd leste av en P90DL som hadde blitt demokjørt et par tusen km og det batteriet hadde allerede tapt mye mer av hvor mye kapasitet det har tilgjengelig en brukte biler som har kjørt over 100 000k. Så ja man får en rabatt, men man får også en rabatt fordi bilen er brukt.

Angående demobil så får man en begrenset garanti, så den er vel ikke like bra som nybilgarantien heller.

Så det er forskjell på en P100D og en 100D? Evt 90D?
Helt oppriktig så tror du at den vil gå i 8 år med samme batteri?
Husqvarna Automower 320

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Nasatech

Sitat fra: RonnyØ på mandag 04. september 2017, klokken 20:24

Så det er forskjell på en P100D og en 100D? Evt 90D?
Helt oppriktig så tror du at den vil gå i 8 år med samme batteri?

Jeg tror det. Leste om et firma i USA som ladet til 100% hver dag og har kjørt over 200.000 miles uten nevneverdig slitasje på batteriet.
https://www.google.no/amp/s/techcrunch.com/2016/09/29/tales-from-a-tesla-model-s-at-200k-miles/amp/

Samme er det med en Taxi i Finland som nå har kjørt over 400.000km. Det er mer enn 10 (nesten 20!) år med min årlige kjørelengde.
https://www.google.no/amp/www.teslarati.com/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-percent-battery-degradation/amp/

ModelS_Oslo88

#23
Sitat fra: Nasatech på mandag 04. september 2017, klokken 21:43
Sitat fra: RonnyØ på mandag 04. september 2017, klokken 20:24

Så det er forskjell på en P100D og en 100D? Evt 90D?
Helt oppriktig så tror du at den vil gå i 8 år med samme batteri?

Jeg tror det. Leste om et firma i USA som ladet til 100% hver dag og har kjørt over 200.000 miles uten nevneverdig slitasje på batteriet.
https://www.google.no/amp/s/techcrunch.com/2016/09/29/tales-from-a-tesla-model-s-at-200k-miles/amp/

Samme er det med en Taxi i Finland som nå har kjørt over 400.000km. Det er mer enn 10 (nesten 20!) år med min årlige kjørelengde.
https://www.google.no/amp/www.teslarati.com/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-percent-battery-degradation/amp/

Så mao, tror ikke min batteri er ødelagt for livet etter 10k som demo/service bil, slik noen liker å påstå ::)

Nasatech


sigurdi

#25
Blir ikke direkte ødelagt men litt tøff start i livet.
Målt samme tap etter 3000-10000k som andre biler har etter 100 000km. (Med unntak av BN som har det dobbelte etter 100k en andre.)
Men kan også være BMS som bommer noe på de bilene pga bruken.

Om dette bare er første dropp som kommer kjappere eller om man ser tilsvarende lavere hele levetiden vites dog ikke.
Samtidig har 100 pakken mye å ta av for å si det slik.
Man får bra rabatt på demo biler så er bra kjøp uansett.

Anbefaler å få en lesing så tidlig som mulig så man kan følge litt med.

PS bilen som kjørte 200 000 miles gikk tom for strøm før 0% så total tap her var nærmere 12% en de 6% de regnet ut selv med bruk av kjørbare miles på 100%.
Dette pga bruk og samme grun til at BN stoppet på 14km rest.

Vi vet nå mer om hvor mye tiden har å si for batteriene, men ennå ikke nok.
Det vi får målt er biler kjørt langt på kort tid, hva med samme lengde på dobbel så lang tid
Hva vil tiden gjøre med nedbryting av kjemikaliene i elektrolytten?

Så langt viser alle målinger at batteriene lever lengre en bilen om det er demo P100DL eller bil kjørt av BN. :-)


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

geear

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på mandag 04. september 2017, klokken 22:09
Sitat fra: Nasatech på mandag 04. september 2017, klokken 21:43
Sitat fra: RonnyØ på mandag 04. september 2017, klokken 20:24

Så det er forskjell på en P100D og en 100D? Evt 90D?
Helt oppriktig så tror du at den vil gå i 8 år med samme batteri?

Jeg tror det. Leste om et firma i USA som ladet til 100% hver dag og har kjørt over 200.000 miles uten nevneverdig slitasje på batteriet.
https://www.google.no/amp/s/techcrunch.com/2016/09/29/tales-from-a-tesla-model-s-at-200k-miles/amp/

Samme er det med en Taxi i Finland som nå har kjørt over 400.000km. Det er mer enn 10 (nesten 20!) år med min årlige kjørelengde.
https://www.google.no/amp/www.teslarati.com/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-percent-battery-degradation/amp/

Så mao, tror ikke min batteri er ødelagt for livet etter 10k som demo/service bil, slik noen liker å påstå ::)
Er vel ingen som har påstått det, men du slengte deg inn i en diskusjon og brukte din demobrukte bil som eksempel på rabatt. Dette mener en del av oss at ikke er helt relevant av flere grunner, og da må du tåle tilbakemeldingene. :-)
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Sitat fra: Hyperstress på mandag 04. september 2017, klokken 11:25
Jeg tenker ikke på garanti, men på reklamasjon. Den er på 2 år i stedet for 5 år dersom bilen er solgt til næringsdrivende. Men nå har neppe tesla solgt bilen til seg selv, og det ville jo være litt søkt om de skulle avvise reklamasjoner med henvisning til at bilen ble brukt i næring av dem selv før de solgte den til deg. Så vil tro at salget til deg er det som er tellende, og at da forbrukerkjøpsloven med 5 år gjelder.
Dette stemmer ikke uavhengig av om Tesla har "solgt den til seg selv" eller ikke. Forbrukerkjøpsloven gjelder også ved bruktsalg, altså fem år fra salgsdato enten første kjøper var bedrift eller ei, så lenge det ikke er et privatsalg.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ModelS_Oslo88

#28
Sitat fra: gr på tirsdag 05. september 2017, klokken 15:08
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på mandag 04. september 2017, klokken 22:09
Sitat fra: Nasatech på mandag 04. september 2017, klokken 21:43
Sitat fra: RonnyØ på mandag 04. september 2017, klokken 20:24

Så det er forskjell på en P100D og en 100D? Evt 90D?
Helt oppriktig så tror du at den vil gå i 8 år med samme batteri?

Jeg tror det. Leste om et firma i USA som ladet til 100% hver dag og har kjørt over 200.000 miles uten nevneverdig slitasje på batteriet.
https://www.google.no/amp/s/techcrunch.com/2016/09/29/tales-from-a-tesla-model-s-at-200k-miles/amp/

Samme er det med en Taxi i Finland som nå har kjørt over 400.000km. Det er mer enn 10 (nesten 20!) år med min årlige kjørelengde.
https://www.google.no/amp/www.teslarati.com/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-percent-battery-degradation/amp/

Så mao, tror ikke min batteri er ødelagt for livet etter 10k som demo/service bil, slik noen liker å påstå ::)
Er vel ingen som har påstått det, men du slengte deg inn i en diskusjon og brukte din demobrukte bil som eksempel på rabatt. Dette mener en del av oss at ikke er helt relevant av flere grunner, og da må du tåle tilbakemeldingene. :-)

Tja, ikke langt unna. Ganske mye frimelding ut og går vil jeg påstå.

Poenget mitt med å skrive et innlegg her, var å opplyse at man kan gjør et godt kjøp med å kjøpe en demobil og at det kan være et godt alternativ for noen. Jeg har heller ikke påstått at det er det samme som å få 20% avslag på en helt ny bil, for det kommer aldri til å skje. Men det er veldig gode rabatter som Tesla deler ut typ 1 gang i året som en sales rush, og dersom du ikke bryr deg om bilen har blitt kjørt litt så kan du gjør et godt kjøp. Disse avslagene er betydelig større enn det du ville fått med å kjøpe en brukt bil på Finn som er mindre enn 1 år gammel, privatpersoner orker som regel ikke ta så store tap på så kort tid. Noen vil heller uansett ha en helt ny og ta verditapet selv, men det får man jo bestemme selv  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA