Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering november - desember 2017

Startet av thompy, fredag 20. oktober 2017, klokken 13:51

« forrige - neste »

thompy

Hei, første post her på forumet, etter å ha lest en del i smug.

Er nå på utkikk etter en pendlerbil som er mer økonomisk enn min gamle golf, og at jeg kan kjøre motorvei gratis ettersom sideveiene tar en del lengre tid.
Pendleruten blir på 35km en vei iflg google Maps(Sandefjord-Horten), relativt flatt, men 19km består av 110sone.
På sommerstid burde vel dette være grei skuring, men hvordan stiller i3 seg på vinteren, mtp motorvei også?

Har mulighet for gratis lading i Horten.


Toalmar

Blir ikke noe problem uansett vær eller temperatur. Spiller heller ingen rolle om det blir 60Ah eller 94Ah. Når du i tillegg har mulighet for gratis lading bør du vurdere å kun lade i Horten


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Taffelman

Det går greit, kjører selv 8 mil hver vei (5 på motorvei) med 60ah i3, og når jeg lader på jobb er ikke rekkevidde noe tema. Det er mer spennende på sommeren når jeg kjører tur/retur uten å lade   ;)

Pga varmepumpen er i3 ganske upåvirket av om det er -1 eller -10 og det meste av vinteren ligger temperaturen i dette området og jeg har da typisk 10-12 mil rekkevidde. De få dagene det er skikkelig kaldt så hjelper det mye å holde seg i høyrefila.

X75D
TM3 LR AWD

thompy

Takker mye for svar!  :D

Kommer nok til å lade over natten hjemme selv med gratis lading i Horten. Er ikke alltid garantert plass der osv.
Venter bare på å få solgt sommerbilen nå, før jeg går til innkjøp av EL  ::)

Bare å rope ut hvis noen er intr. i Z3 i innbytte mot i3  :angel:

Amigakongen

@thompy

Bare å hoppe i det å bestille en ny i3 med store batteriet. :)

Ang z3, når jeg bodde hjemme så fikk naboen besøk av en z3 m coupe innimellom. Fiiiin bil. :)
2015 BMW I3 - 11800km

Acustica

Sitat fra: Amigakongen på lørdag 26. august 2017, klokken 22:25
@thompy

Bare å hoppe i det å bestille en ny i3 med store batteriet. :)

Ang z3, når jeg bodde hjemme så fikk naboen besøk av en z3 m coupe innimellom. Fiiiin bil. :)

Er det ikke lurt å se faceliften an neste mnd?

thompy

Litt av grunnen til bytte er å holde månedtlige kostnader nede ettersom jeg er student.
Med lån på deler av brukt i3, og delkasko så blir det billigere i mnd enn forsikring og drivstoff på en golf 1.6 jeg har som pendlerbil. (Z3 er ikke så  økonomisk å pendle med)

Å kjøpe helt ny i3 som student går ikke helt rundt, og banken krever også fullkasko da.

Og det ryktes jo om at det blir mulig i fremtiden å få 94ah batteriet i de eldre i3'ene etterhvert?

Amigakongen

Er noen som har oppgradert batteriet. Ingen her i landet så vidt jeg veit. Men får sikkert oppgradert til 120ah batteriet når det kommer etterhvert. :)
Sitat fra: thompy på søndag 27. august 2017, klokken 00:51
Og det ryktes jo om at det blir mulig i fremtiden å få 94ah batteriet i de eldre i3'ene etterhvert?
2015 BMW I3 - 11800km

thompy

Yes, kan nok stemme det. De første utgavene holder nok til mitt bruk per dags dato, men det blir bare et kjempepluss for alle hvis det blir noen ordning der det er mulig å oppgradere batteriet på de eldre modellene etterhvert  :+1:


Sitat fra: Amigakongen på søndag 27. august 2017, klokken 00:53
Er noen som har oppgradert batteriet. Ingen her i landet så vidt jeg veit. Men får sikkert oppgradert til 120ah batteriet når det kommer etterhvert. :)
Sitat fra: thompy på søndag 27. august 2017, klokken 00:51
Og det ryktes jo om at det blir mulig i fremtiden å få 94ah batteriet i de eldre i3'ene etterhvert?

Taffelman

I3'n er ihvertfall rimelig i drift!

Årsavgift 450
Forsikring ca 4.000 pr.år (fullkasko/super/20'000km)
Service 1.250 pr.år (serviceavtale)
Snittforbruk (hele året med ca 50% motorvei) 1,59 kW/mil = 16 øre/km
Veldig lite slitasje på bremser pga kraftig regen (motorbrems).
Relativt rimelige dekk (1250 for Bridgestone) til tross for unik dimensjon.
X75D
TM3 LR AWD

turfsurf

Kostnaden på serviceavtale er litt avhengig av hvor langt man kjører, men ja, i3en er råbillig bil å ha. Hadde vår inne på første service nå, gått 46kkm. Ingen mangler, pris 2850,- (5 år/80kkm avtale).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

thompy

Hvor mye er det man greier å gjøre selv på en i3?
Alt av batteri o.l skal fagfolk få ta seg av, men bytting av bremser osv er vel noe likt som fossilbiler?

Toalmar

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. august 2017, klokken 10:48
Kostnaden på serviceavtale er litt avhengig av hvor langt man kjører, men ja, i3en er råbillig bil å ha. Hadde vår inne på første service nå, gått 46kkm. Ingen mangler, pris 2850,- (5 år/80kkm avtale).
Høres ut som en merkelig lav pris for Serviceavtale 5år/80'km. Her mener vel du at uten avtale et prisen for denne servicen kr 2850 eller


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

thompy

Mens vi er inne på service, søker litt rundt etter serviceintervaller. Disse ligger på rundt 40k km og 80k km?


Sitat fra: Toalmar på søndag 27. august 2017, klokken 13:27
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. august 2017, klokken 10:48
Kostnaden på serviceavtale er litt avhengig av hvor langt man kjører, men ja, i3en er råbillig bil å ha. Hadde vår inne på første service nå, gått 46kkm. Ingen mangler, pris 2850,- (5 år/80kkm avtale).
Høres ut som en merkelig lav pris for Serviceavtale 5år/80'km. Her mener vel du at uten avtale et prisen for denne servicen kr 2850 eller


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Sitat fra: Toalmar på søndag 27. august 2017, klokken 13:27
Høres ut som en merkelig lav pris for Serviceavtale 5år/80'km. Her mener vel du at uten avtale et prisen for denne servicen kr 2850 eller
Nei, mener akkurat det jeg skriver. i3 skal ha service hvert annet år uavhengig av kjørelengde.

Første service uten avtale skulle Bilia ha litt over 6k kr for.

Service avtalene har litt forskjellig pris avhengig av hvor langt bilen har gått. 5år/60k kostet ca 5100,-, 5år/80k ca 5700,-. En fem års avtale gir 2 servicer, med da en pris på halvparten av beløpet. Siden vår har gått litt over 46km nå, valgte jeg en 80k avtale. Kan og utvides til 6år/120kkm som gir en service til. Betaler da mellomlegget.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA