Hovedmeny

Er i3 bilen for meg?

Startet av thompy, lørdag 26. august 2017, klokken 17:01

« forrige - neste »

Initium

Store og små får påfyll på haabakken kro i Lærdal før turen opp.

Været er ikke det beste, men dette går nok fint !

Ps - bilen leverer og vel så det...

Initium

Hjemme 0230idag, etter en ... noe krevende tur over fjellet.
I3 leverte varene og vel så det.
-10, tett snødrev, godt med snø i vegbanen og 10-12ms vindkast er vel ikke en elbils største fordel, men turen gikk helt fint. Det ble totalt 5 ladestopp fra Førde til Nittedal,  det første var helt unødvendig.

Strømforbruket ble helt grusomt, alt av støttestystemer som varme, varmevinduer, vinduspussere, varmeseter osv sto stort sett på max hele tida, som også gir et friskt forbruk.

Lærte forresten nå en gang for alle, at Leaf`en vår ikke hadde hurtiglading. Ikke i ordets betydning i alle fall.

Uansett - kanontur i kanonbil; om mulig enda mer spent på fortsettelsen, ved å sette meg inn i alle gizmoene.

Tror egentlig Tesla skal være glad for at BMW ikke har bestemt seg for å rulle ut 3serien eller 5 serien i markedet i elektriske varianter.  Da tipper jeg de hadde feid banen med Tesla-restene, og vel så det. Dårlig passform på paneler, vannlekkasjer, elendig klargjøring  og dårlig serviceapparat ?

Ikke gutta fra München det nei !

PionerThink

Det var litt av en ilddåp med nybilen du fikk :o
Tenkte at når du var i Lærdal i 19-tida så ville det bli en sen kveld mtp vær og føreforhold over fjellet!
Godt du kom deg helberget over og er fornøyd med bilen i hvertfall :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Toalmar

Venter i spenning på fortsettelsen her. I3 er en kjempebil

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Initium

En uke med i3 er nå gjennomført, og det er på tide å trekke første konlusjon.

DETTE BURDE VI HA GJORT FOR LENGE SIDEN !

Jeg har aldri falt så intenst for en bil noen gang. Enkelt å greit.
Alt er bare helt, totalt perfekt !

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Initium

Morsomt egentlig, handle seg elbil, og føle seg som Han Solo hver gang han gjør et "jump to hyperspace " hver gang man har mulighet til å la kreftene leke.

I praksis er man på neste lyskryss før fossilkjærra  i nabofila med forbruksoptimert 1,6 tdi motor har fått clutchpedalen helt ut.... ;D

elekTrond

Sitat fra: Initium på onsdag 29. november 2017, klokken 20:33
[...] og føle seg som Han Solo hver gang han gjør et "jump to hyperspace " hver gang man har mulighet [...]

https://www.youtube.com/watch?v=ygE01sOhzz0

:police: :+1:
'13 Mjau

Autowinder

Hehe, ja det er stort sett bråstoppet som er farligst.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Initium

Fikk akkurat første utskriften av hurtigladingsrundene fra når jeg hentet bilen
Første lading var på Norsk Bresenter
Prisen jeg betalte var 47,50kr for 19 minutter og 7,89KW/h.

Nå var nok batteriet litt kaldt, for det var ufyselige værforhold, men basert på fylt mengde strøm, pris og forbruk gir dette omtrent samme pris pr mil som min  21år gamle RangeRover dieselbil
Normalt normalt bruker vel I3 rundt 17,5KW pr 100km, mao fikk jeg tanket ca 4,5mil rekkevidde på 19minutter. Jeg tror tankinga gikk fortere etterhvert som batteriet ble litt skikkelig varmt, skal sjekke loggen etterhvert.

Som altså gir ca 10,44kr pr mil i energikostnad.

Knut Røe

På hvilken soc ladet du til og fra?
Effekt på 25 kilowatt i snitt ser jeg.

Initium

Egil Fonn

Hurtig lading av kaldt batteri er dårlig sort. På langtur om vinteren har som regel hurtig lading nr 2  full hastighet (40-45kw/t)
Her er mine ladekostnader med hurtiglading på langtur fra Sandefjord til Harstad 1600km med i3. Temp -5 til 10 gr.C
Lade pris Grønn kontakt (-40%) 2,14kr pr kwh x forbruk 1,4kw/100km= kr.3,0 pr 10km
Ladepris Fortum 3,6kr pr kwh x forbruk 1,4kw/100km = kr. 5,04 pr 10km.

Når bilen har stått nedkjølt i 25 kalde på hytta uten strøm en helg kobler jeg den heller til type2 11kw. Samme ladehastighet til en brøkdel av pris. Trenger vanligvis 8-10kw/t påfyll på vei hjem fra hytta om vinteren. Med grønn kontakt Flexilading: kr 0,75 per kW påbegynte kvarter.(= kr 3.- pr kw/t. Med 40% rabatt kr 1,80 pr kw/t)
Alternativet er dieseldyret som alltid fungerer like godt, uansett kulde eller varme..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Sungrazer

Sitat fra: TM på torsdag 16. november 2017, klokken 20:06
Og hvilken modell skulle det være ??. Mener bestemt at karbonfiber strukturen var synlig på taket på min 60Ah utgave uten takluke. I 94Ah utgaven med takluke var det helt annerledes. Mulig at dette har blitt endret i senere utgaver. Velger å stole på hva BMW selv oppgir,  at det medfører bortfall av CFRP tak.

Mhm - tittet på den nye i3'n nå og sjekket taket. Det er lakkert metall og ikke CFRP som på min 2015 med soltak. Hvis det ikke er magnetisk er det nok aluminium.

Ellers ble jeg overrasket over at "chrome-listene" over dørene ikke er chrome, men dekaler. Da kan man kanskje ta en varmepistol og fjerne den hvis man syns det er teit.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Klykken

Lakkert metall? Sikker på at det ikke er lakkert plast, som f.eks på panser, dørpaneler etc. Ganske merkelig om de plutselig skal ha metall på taket.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA