Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av Måkemannen, fredag 20. oktober 2017, klokken 12:45

« forrige - neste »

Måkemannen

Peppergjengen++ går naturligvis av hengslene.

Men jeg lurer på følgende:

***
Han tror bilen viste feil rekkevidde fordi BMS (battery management systemet), som styrer batteriet, var slått ut.
***

Er ikke dette en ganske alvorlig feil..? BMS skal vel bl annet overvåke temperatur og spenning på cellene, og når det er slått ut, vil det vel være fare for katastrofal overlading/utlading på battericellene?

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1677514825592362&id=149615295048997

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


arnkl

At BMS var "slått ut" var nok ein overdrivelse av journalisten. Det samnsynlege var at batteriet ikkje var balansert, slik at BMS feiltolka restenergien noko.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

knut.aulie

#2
Sitat fra: arnkl på lørdag 26. august 2017, klokken 14:41
At BMS var "slått ut" var nok ein overdrivelse av journalisten. Det samnsynlege var at batteriet ikkje var balansert, slik at BMS feiltolka restenergien noko.
Bjørn har lest av canbus, alle cellene var meget bra balansert (mener å huske det var en verdi på 0,0006, uten at det sier meg noe).

Edit; 0,006 [emoji1360] takk for korreksjon og utdyping.

sylwester

At indikatoren i bilen kan skje med drivstoffbiler også. F. Eks. at dipper henger seg opp. For elbil er det mest sannsynlig programvarefeil eller bie caching + manglende håndtering av feil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Karl-Wilhelm

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. august 2017, klokken 15:40
Sitat fra: arnkl på lørdag 26. august 2017, klokken 14:41
At BMS var "slått ut" var nok ein overdrivelse av journalisten. Det samnsynlege var at batteriet ikkje var balansert, slik at BMS feiltolka restenergien noko.
Bjørn har lest av canbus, alle cellene var meget bra balansert (mener å huske det var en verdi på 0,0006, uten at det sier meg noe).

Det var en 6mV(0,006V) delta mellom høyeste og laveste spenning. Med hensyn på antall celler og at batteri var ca halvveis ladet er det vel lite i å utsette på dette.

Ser ut som Bjørn har kommet over en bug, fikset å rullet ut til biler på under en måned? I følge Bjørn viste bilen at dette skjedde igjennom å begrense hvor mye effekt som maksimalt kunne leveres til motor, men rekkevidde indikator og batteri prosent ble ikke oppdatert.

CAN-bus undersøkelse:
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Amoss

Uansett hva som er årsaken, ser ikke ut til at TeslaBjørn, eller for den sak skyld Tesla. er de(n) eneste som sliter med dette...

https://www.tek.no/artikler/batteriproblem-kan-gjore-chevrolet-bolt-plutselig-tom-for-strom/404683
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA