Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hengerfeste like vell..!!??

Startet av Albinos, fredag 20. oktober 2017, klokken 11:10

« forrige - neste »

Megaoctane

Sitat fra: ModelS på lørdag 26. august 2017, klokken 15:46
AP er vel under stadig utvikling, så litt "hikke" må man regne med. Er vel ingen andre bil som kan måle seg med Tesla når det kommer til "selvkjørende biler"?

Nye Audi A8 er første bilen med "nivå 3 selvkjøring". Tesla er dermed forbigått inntil videre?

krister461

Sitat fra: Megaoctane på søndag 27. august 2017, klokken 21:50
Sitat fra: ModelS på lørdag 26. august 2017, klokken 15:46
AP er vel under stadig utvikling, så litt "hikke" må man regne med. Er vel ingen andre bil som kan måle seg med Tesla når det kommer til "selvkjørende biler"?

Nye Audi A8 er første bilen med "nivå 3 selvkjøring". Tesla er dermed forbigått inntil videre?
Er disse på veien? Finnes det en test?

Megaoctane


knut.aulie

Sitat fra: Megaoctane på søndag 27. august 2017, klokken 21:50
Sitat fra: ModelS på lørdag 26. august 2017, klokken 15:46
AP er vel under stadig utvikling, så litt "hikke" må man regne med. Er vel ingen andre bil som kan måle seg med Tesla når det kommer til "selvkjørende biler"?

Nye Audi A8 er første bilen med "nivå 3 selvkjøring". Tesla er dermed forbigått inntil videre?
Det jeg hørte på presentasjonen på Ekebergresturanten av nye Audi A8 er den på noen områder sagt å være liknende Tesla, ikke bedre. På et viktig område mye dårligere, nivå 3 er begrenset til 60 km/t.

Uansett må det prøves i praksis av kompetente testere før en kan si noe sikkert.

jkirkebo

Sitat fra: Megaoctane på søndag 27. august 2017, klokken 21:50
Sitat fra: ModelS på lørdag 26. august 2017, klokken 15:46
AP er vel under stadig utvikling, så litt "hikke" må man regne med. Er vel ingen andre bil som kan måle seg med Tesla når det kommer til "selvkjørende biler"?

Nye Audi A8 er første bilen med "nivå 3 selvkjøring". Tesla er dermed forbigått inntil videre?

Hehe, det er vel såpass med begrensninger på den "selvkjøringen" at den i praksis er ubrukelig for annet enn stillestående kø på vei til jobben i rushtiden ;) Kun opp til 60km/t og kun på veier med fysisk midtdeler. For meg betyr det ca. 0,01% av kjøringen min...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

#20
Tesla har ikke "level 3" overhodet nå, selv om de selger FSD.
Level 3 innebærer at bilen er fullstendig selvstendig men kan be sjåføren om å ta over om noen minutter. Du kan altså drive med helt andre ting enn å passe på bilen v level 3.

ModelS

Får forresten Audi A8 oppdateringer, eller den låst til en firmware-versjon helt til du må ta service på den?
Model X: Desember 2018
Model S: November 2017

bmw2002

Hva er årsaken til at Tesla sliter med å få AP2 like bra som AP1?

Var det noen andre som laget SW til AP1 eller var dette også Tesla?

Albinos

#23
Takk til dere som har delt deres erfaringer.
Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dere vil betale 40.000 kr for dagens system med autopilot.  ELLER hva verre er Å AMBEFALE ANDRE Å KJØPE DETTE!!!

steam

Sitat fra: bmw2002 på mandag 28. august 2017, klokken 09:38
Hva er årsaken til at Tesla sliter med å få AP2 like bra som AP1?

Var det noen andre som laget SW til AP1 eller var dette også Tesla?

Noen andre. AP1 var en SoC (System-on-a-Chip) som var laget av et selskap som heter Mobile Eye (Nå eid av Intel).

Uenigheter mellom Tesla og Mobile Eye ødela partnerskapet og nå lager Tesla dette helt på egenhånd. Dette betyr at de har startet fra scratch, uten ferdige sensorer.

Jeg håper og tror at Tesla får skikkelig orden på AP2 i løpet av første halvår av 2018.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

steam

#25
Sitat fra: Albinos på mandag 28. august 2017, klokken 09:53
Takk til dere som har delt deres erfaringer.
Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dere vil betale 40.000 kr for dagens system med autopilot.

For min del er det følelsen jeg har etter å ha kjørt med autopilot på. Når jeg kjører til hytta 150 km, så vil jeg vanligvis (i de bilene jeg låner) være ganske sliten etter å ha kjørt. Alle mikrojusteringer og clutching/giring gjør det til sammen ganske slitsomt. Med en elbil er allerede giringen borte fra ligningen, men det å sitte å justere på bilen hele tiden er tro det eller ei ganske utmattende i lengden.

De gangene jeg har lånt Tesla og kjørt til hytta er jeg merkbart mindre sliten når jeg kommer frem. Og dette er snakk om 1,5 times kjøring. De gangene vi kjører til den andre hytta (5 timer) så kan du bare tenke deg hvor mye mindre sliten jeg er.

For meg så er disse tingene et absolutt must hvis jeg skal trives med å reise i bil og gjøre Autopilot helt verdt det.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

ModelS

Sitat fra: steam på mandag 28. august 2017, klokken 09:53
Sitat fra: bmw2002 på mandag 28. august 2017, klokken 09:38
Hva er årsaken til at Tesla sliter med å få AP2 like bra som AP1?

Var det noen andre som laget SW til AP1 eller var dette også Tesla?

Noen andre. AP1 var en SoC (System-on-a-Chip) som var laget av et selskap som heter Mobile Eye (Nå eid av Intel).

Uenigheter mellom Tesla og Mobile Eye ødela partnerskapet og nå lager Tesla dette helt på egenhånd. Dette betyr at de har startet fra scratch, uten ferdige sensorer.


Er det ikke samarbeidet mellom Tesla og Nvidia?
Model X: Desember 2018
Model S: November 2017

steam

Sitat fra: ModelS på mandag 28. august 2017, klokken 10:10
Sitat fra: steam på mandag 28. august 2017, klokken 09:53
Sitat fra: bmw2002 på mandag 28. august 2017, klokken 09:38
Hva er årsaken til at Tesla sliter med å få AP2 like bra som AP1?

Var det noen andre som laget SW til AP1 eller var dette også Tesla?

Noen andre. AP1 var en SoC (System-on-a-Chip) som var laget av et selskap som heter Mobile Eye (Nå eid av Intel).

Uenigheter mellom Tesla og Mobile Eye ødela partnerskapet og nå lager Tesla dette helt på egenhånd. Dette betyr at de har startet fra scratch, uten ferdige sensorer.


Er det ikke samarbeidet mellom Tesla og Nvidia?

Nei. Nvidia leverer maskinvaren, ikke programvaren.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

o.b.lix

Sitat fra: Albinos på mandag 28. august 2017, klokken 09:53
Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dere vil betale 40.000 kr for dagens system med autopilot. 

Man må bestille autopilot for å få tilgangen til TACC - dvs cruise-control som justerer farten etter bilen foran.
Dette er en funksjon som er svært vanedannende, så om du aldri har brukt det, klarer du deg uten, men når du først har prøvd en stund, er bil uten TACC nesten utenkelig.

I tillegg får man med på kjøpet at den kan styre noe selv = Autopilot.

Men: min mening er helt tydelig at Ap1 er langt overlegen Ap2, både på TACC og på autostyring, så pr i dag er det klart bedre kjøp å kjøpe brukt med Ap1 enn ny med Ap2. Men en gang i fremtiden blir sannsynligvis Ap2 bedre enn Ap1.

Full selvkjøring (FSD) er dumskap på bruke penger på i dag. Jeg er en av de som har kastet disse pengene ut vinduet, det gjør jeg ikke opp igjen før jeg ser at det virker.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

daktari

Jeg ser nå på FSD som kjøpsforsikringen min som gjør at Tesla desverre må ta bilen tilbake en gang i fremtiden. Kjempesynd, for jeg hadde store forventninger i vinter. Håper virkelig det løsner snart. Det mest irriterende er å ha takket nei til lagerbil med Ap1 før jul til 10% avslag...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA