Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: skvettlapper

Startet av JCBX, lørdag 23. april 2011, klokken 19:21

« forrige - neste »

JCBX

Hej

er der nogen der har en ide til hvorfor min Saxo slår fra igen med det samme efter igangsætning

når den har stået til ladning og tages fra , så starter den op som den skal men efter få meter slår den fra igen (uden nogen form for fejlmelding)

der efter kan den startes igen men med samme resultat

vælger man bakgear slår den fra øjeblikkeligt

nogle gange er jeg nødt til at udtage hovedsikringen for at få den igang igen , men den falder ud igen

umiddelbart tillægger jeg det en temperatur da det er som om det aftager stille og roligt , altså at der bliver længere og længere tid imellem udfaldene

for derefter at kunne køre som den plejer !

den gør det kun efter ladning !  al kørsel i de 100% er uden problemer , bare den ikke lige har været sat til ladning

hvis jeg tager den fra og venter en times tid med at køre så er der ingen problemer , derfor mener jeg det er noget med temperatur


er der nogen der har erfaring med noget lignende ??


Mvh
JCBX


Boogie

Er dette en original bil, eller er den bygget om til Li-Ion?
Hva er spenningen rett etter ferdig ladet?
Hvor mange celler har du?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

JCBX

Sitat fra: Boogie på onsdag 30. mars 2011, klokken 17:34
Er dette en original bil, eller er den bygget om til Li-Ion?
Hva er spenningen rett etter ferdig ladet?
Hvor mange celler har du?

lithium bil

42 celler

spændingen er 130-140V

kan være 147V som max

den har tidligere kørt med 155V uden problemer

nærer mistanke om varmen .... i Sagem boksen

er ved at udmåle det nu lige


El rayo

#3
Tror Boogie er inne på noe; det kan like gjerne skyldes for høy spenning som for høy temperatur.  (Har erfaring fra Kewet med batterispenning øket fra 72V til 84V).

Spenningen kan bli for høy pga regenerering; det er derfor du kan kjøre litt. Foreslår at du forsøker å koble bort 1 celle etter full lading.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

JCBX

nej jeg tror det er et vildspor

den har kørt længe med den spænding

og når jeg siger den kobler ud efter start

så er det efter 2-3m kørsel

og i bakgear kobler den ud med det samme uden at have rørt sig en centimeter !


JCBX

nu har jeg ladet til 85% og prøvekørt uden fejl


jeg har ladet med computeren liggende oven på Sagem boksen

så er der ingen fejl ..........

målt temp. i Sagemboksen og den viser 35 grader med åben ud gennem computer hullet


hvor varmt tillader softwaren det i boksen ?

jeg mistænker Sagemboksen for enten at have for dårlig varmeafledning hvis den hvide varmeledningspasta er udtøret eller mangelfuld

eller hvis glykolblandingen er for kraftig ? altså for lidt vand i blandingen .... så leder den heller ikke så godt


Nogen med input omkring disse tanker ???

jeg har nu genetableret computeren og lader videre , så må fejlen dukke op igen , og isf. vil jeg skynde mig at måle temp. i Sagem boksen for at se hvor høj den er !

Helge

Sitat fra: JCBX på onsdag 30. mars 2011, klokken 20:06
nej jeg tror det er et vildspor

Jeg skal ikke påstå noe som helst, men jeg tror Boogie er på rett spor! kanskje har det skjedd noe små endringer med batteriene som gjør at spenningen på batteripakken er bittelitt høyere nå enn før.... rett etter lading.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

El rayo

Sitat fra: JCBX på onsdag 30. mars 2011, klokken 17:24
vælger man bakgear slår den fra øjeblikkeligt


umiddelbart tillægger jeg det en temperatur da det er som om det aftager stille og roligt , altså at der bliver længere og længere tid imellem udfaldene


Mvh
JCBX


Kan dette tyde på at det er noe annet feil enn temperatur?

Eneste forskjell er vel at maks effekt reduseres med bakgear.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

JCBX

det kunne tyde på at der er en eller anden fejl i Computeren

men hvad det kan være ved jeg ikke

med det jeg har prøvet så synes fejl at isolere sig til computeren

måske det er en fejl i stikket på computeren

da den jo intet fejler hvis den ligger ovenpå men har fejl ved geninstallering i Sagemboksen

temp. fejl kan vist godt udelukkes selv om meget tydede i den retning i starten



elektrolux

Har du mulighet til å sjekke strømpedalen sitt signal?

Har vært borti strømpedaler som er ustabile i ubelastet stilling, og dermed varierer spenningen den gir. Varierer spenningen for langt utenfor den verdien computeren forventer vil bilen oppføre seg slik du beskriver.

Du kan også prøve å reprogramere computeren, og dermed forventet pedalsignal, men er pedalsignalet ustabilt vil ikke dette være en varig løsning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JCBX

Hej

Jeg er nok tilbage i temperatur .... tankerne igen nu efter morgenens 8 mil !


det er sådan :

1) jeg sætter den til ladning

2) det hele ser normalt ud og ladelampen (grøn) lyser i instrumentbordet

3) efter en tid (måske en time eller mere) så slår PSA styrningen pludselig fra

4) da jeg lader via hurtig indgangen så lader jeg stadigvæk mine lithium

5) når jeg så tager ladestikket fra bilen

6) så fortsætter PSA styringen i en eller anden mode ? DCDC kører og vandpumpen (type 1000 uden temp styring)

7) første efter en rum tid slukker PSA styringen (og kommer ud af denne "mode") (kan være 30-40min mere eller mindre) kørsel derefter foregår helt normalt

8 ) hvis jeg skal køre lige efter endt ladning så er det ikke muligt da PSA styringen er i denne "mode"

9) jeg må derfor udtage hovedsikring for at komme igang

10) men da det er kort efter ladning så kan jeg kun køre disse få meter og må i flere tilfælde igen udtage hovedsikringen

11) der bliver så længere og længere tid imellem disse udfald på samme tur

12) for til sidst at forsvinde helt på denne tur

13) den kan dog sporadisk komme igen efter lang tids kørsel

14) på det grundlag mistænker jeg det for at være en temperatur som slukker for det hele

15) er der nogen der ved hvilke følere der måtte være inden i en Sagemboks og hvilke parametere de arbejder efter , og er det noget som kan tilpasses ?

16) DER ER JO EN HVID VARMEPASTA MELLEM DE 3-4 KOMPONENTER I SAGEMBOKSEN OG SELVE BUNDEN , DEN VIL TØRRE UD MED TIDEN OG MEDFØRE SVAGERE VARMEAFLEDNING TIL KØLEVÆSKEN , ER DER NOGEN SOM HAR STØDT PÅ DET FØR ?

17) hvis jeg lader på bilen og lægger min PSA computer uden for Sagemboksen , så kommer der ingen fejl eller "mode" på styringen

18) ergo bør det næsten være en temperaturføler som driller , og hvor kan den så være (fysiskt)

Boogie

Med kun 42 celler, så vil jeg ikke tro at det er spenningen som gjør det.
Selv med 4,2v vil du ikke komme opp i mer enn 176,4 V
Laderen skal kunne klare opp mot 180V uten noe problem.
Hvilken spenning balanserer du mot?
Jeg bruker 3,65V som maks.
Om din spenningsmåler er litt unøyaktig, så kan du fint komme over 180V dersom du bruker 4,2V
Men spenningen faller jo fort etter lading, så da burde problemet ha løst seg.

Temperatur virker mer sannsynlig siden det fungerer greit med komputeren på utsiden.
Men føleren sitter i bunnen av kassen, så jeg kan ikke forstå at den kan føle noen forskjell om komputeren sitter påplass eller ligger på utsiden.

Elektrolux sin ide om å laste opp parameterfilen på nytt kan også ha noe for seg.
Har vært borti flere biler med merkelig oppførsel, som etter å ha lastet opp fila på nytt, oppfører seg normalt igjen.
Parameterfila er den som bestemmer hvor mye du skal lade med, så du velger 10, 13 eller 14A for å få riktig fil.

Pastaen under lader/dcdc har ikke noen grunn for å tørke ut så lenge det ikke kommer luft til.
Tror ikke det er problemet.

Det kan også være en motorstyring med problemer.
Har også sett at dårlig kontakt i sikringsholdere kan gi noe lignende problemer.
Sjekk sikringene/shuntene dine for å se om noen er svartbrent...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

JCBX

Jeg kan tillægger at jeg faktisk har ændret parameter til 10A istedet for 14A

og problemet er kommet efter dette , men kan ikke huske om det kom med det samme eller efter nogle dage

det er sikkert kommet med det samme

jeg bruger ikke PSA laderen , den kører bare med en lille isoleret last for ikke at udgangsspændingen på laderen skal "svæve"

den påtrykkes 230V som altid for at opretholde sikkerheden ud fra PSA styringen

og pakken lades via hurtiglade indgangen af en lithiumlader

prøver lige at lægge parameter om til 14A og se om det fjerner problemet

påtrykte 10A parameter udfra at standbystrømmen så ikke skulle være så stor .......




JCBX

Hej

UHA jeg har haft en skidt dag

Saxoen har drillet i ét væk

nu fik jeg endelig fanget en fejlmelding

Fejl : funktion af effektrelæ

den er faldet ud i ét væk de sidste 10 mil

mindst 30 tals gange er den slået ud


det sker jo med et drøn hver gang netop når bilen er under last (kørsel)


er der nogen der er stødt på det problem før ?

sidder der evt en temp. føler på effektmodulet

og er det tvillingeledningen fra effektmodulet til computeren der udgør signalet for temp ?

eller hvad sker der ..........


Mvh
JCBX


JCBX



OG !

det er vel ikke så såre simpelt at det er kølevandspumpen ?

der er jo ikke temp føler i Y1000 til styring af denne

men jeg ser cirkulation af vandet i beholderen , så den kører og virker i en eller anden udstrækning


nogen ??



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA