Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bagasjen åbner sig alene?

Startet av Vhagar, torsdag 19. oktober 2017, klokken 21:02

« forrige - neste »

Vhagar

Hei,

Forutenom FWD er det plass til barneseter som er mitt største ankepunkt akkurat nå.
Vi vurderer en 5-seter med sjåfør på nesten 2 meter, altså vil førersetet være skyvd helt bak.
Dette ser jeg gir svært lite plass bak fører.

Barneseter "rett vei" er ikke et problem ser det ut til.
Men "feil vei" og for de helt minste hvor de mer eller mindre ligger, vil det helt klart bli plassproblemer.

"Liggende" barnesete vil jo være en begrenset periode, så det får man bare leve med.
Men det blir noen år med barnesete rygg-i-rygg med fører som kunne vært greit å ha en løsning på.

Erfaringer? Er det noen merker/modeller som er mer egnet rent plassmessig?
Tesla Model X 75D, 2017

SigX

Det kan nok bli litt trangt med bakovervendt barnesete bak førerposisjon, så vil anbefale å prøve barnesetet i bilen før kjøp.
På passasjerside bør det ikke være noe stort problem, og om den som sitter foran kan ofre noen cm beinplass så går selv store bakovervendte seter inn.

OW

Har ikke testet i Model x, men har litt erfaring med Model S og barneseter, og har en X i bestilling nå. Er selv litt over 2 meter så kjenner problemstillingen godt. I Model S har vi hatt setet bak passasjersetet. Er ikke sjans bak fører. Skal dere ha 1 eller 2 seter? Erfaringsmessig tar de første setene med base litt mindre plass enn neste nivå.

En ting jeg erfarte var at jeg ikke trengte å ha setet helt bakerst i Model X. Det må jeg i Model S. Dels på grunn av sittestilling, men også litt pga "bjelken" bak hodet på MX (subber med hodet). De milene vi kjørte når vi testet Model X tidligere i sommer gav i alle fall en tydelig indikasjon på at det var klart mest behagelig å kjøre setet litt frem, og jeg har derfor litt håp om at det også kan funke med barnesete bak sjåfør. Må du ha setet helt bakerst så kan det bli vanskelig. Du bør teste. Anbefaler også en lang prøvekjøring. Du får ikke den rette følelsen ved å prøvesitte i butikk.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

OW

Gleder meg forøvrig veldig til å få FWD. Det er litt slitsomt å ta 2-åringen inn og ut i Model Sen.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

50%NoFuel

#4
Det beste og mest plasseffektive barnesete (bakoverlendt) er Cybex Sirona.

http://cybex-online.com/no/carseats/sirona.html

Fremtiden er elektrisk

Mc_Herreington

Har sibona i model S nå, må ha forsetet langt fremover for å få plass.
Kommer model x som bil nr 2 snart, testet barnesetet i den, mye bedre plass.
Viktig å kjøpe med de føringene i plast fra cybex så du slipper å skjære opp skinnet i setene ( dyrkjøpt erfaring for meg :) )

Er dog bare 1,8 høy, men kan ta på platåskoene en dag å sjekke  :+1:
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

eb

Kan anbefale Britax Max Way. Det er ikke isofix, men den kan monteres på midterste setet, og da kan både fører- og passasjersetet justeres fritt (barnesetet "passer" mellom seteryggene på framsetene)

cstromme

Har dere prøvd X med 2-meteren i førersetet? Jeg er 187, og jeg måtte ha setet i S-en helt bak, men i X-en har jeg ganske mye å gå på bakover når jeg har plassert setet i en komfortabel posisjon. Nå er riktignok 13 cm en del, men jeg ville iallefall ikke uten videre antatt at man ha setet helt bak.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Vhagar

Takker for alle gode tips og anbefalinger!

Hodet kommer litt farlig nær taket i ønsket posisjon, men pga benlengde så må nok setet helt bak.
Så ja vi har prøvd, men ikke fått prøvd med barneseter i men vi finner vel en løsning på det.

Upraktisk at det ikke er isofix fester i passasjersetet fremme, vet ikke om det er vanlig på andre biler?

Det er svært irriterende med lange ben og sitte å holde de oppe når setet er for langt fremme.
Hadde fotstøtten til venstrefoten vært litt lenger fremme så hadde jeg kunne tatt frem setet også.
Skjønt trenger avstanden til pedalene også, om ikke blir det dårlig reaksjonstid pga fotbevegelsen ved bremsing.
Det kunne også med fordel vært litt mer sidestøtte for bena fra midtkonsollen.
På prøveturen satt jeg og holdt igjen foten. (sideveis inn fra midten av bilen)
Sliter litt med at bena "døser" litt av under langtur om jeg sitter for trangt så da må setet helt bak.

Uten å ta en større diskusjon rundt nytten og effekten - for den ser jeg så absolutt for de minste.
Men ser at vekt/høyde kravene tilsvarer en 12-åring.
Sitter dagens 12-åringer i barnesete eller er dette noe det slurves med?
Tesla Model X 75D, 2017

West

Sitat fra: Vhagar på mandag 28. august 2017, klokken 02:42


Uten å ta en større diskusjon rundt nytten og effekten - for den ser jeg så absolutt for de minste.
Men ser at vekt/høyde kravene tilsvarer en 12-åring.
Sitter dagens 12-åringer i barnesete eller er dette noe det slurves med?

Det er krav til sikring av barn inntil 135 cm høyde, noe som tilsvarer en gjennomsnittlig 9åring.
X75D mottatt 30.09.17.

Dlikse

Er 186cm og har en 4mnd gammel baby i barnestol bak førersetet i en mod S.
Hadde bilen inne på service og de var lur nok til å gi meg en X100D loaner. Hadde ikke vurdert oppgradering til MX før, men det er virkelig oppe til debatt i husholdningen for tiden. Jeg hadde god plass bak førersetet med Besafe izi go modular barnesete bak.
Har forøvrig også en 1,5åring som sitter bak passasjersetet og falkeving dørene var ubeskrivelig praktisk når han skal settes inn i bilen.

kjetilho

Sitat fra: Vhagar på mandag 28. august 2017, klokken 02:42
Hodet kommer litt farlig nær taket i ønsket posisjon, men pga benlengde så må nok setet helt bak.

Interessant.  Eg er rett nok berre 188, men eg må senke setet ganske langt ned rett og slett for at ikkje sikta skal verte hindra av den sota framruta (rattet må justerast tilsvarande ned for å ikkje vere i vegen for instrumenta).  Kona og eg har omtrent same posisjon på setet (fram/bak), men ho sit veldig mykje høgare, og eg har noko meir bakoverlent seterygg for å kompensere for mine "gorillaarmar".

Vhagar

Sitat fra: kjetilho på søndag 03. september 2017, klokken 19:21
Sitat fra: Vhagar på mandag 28. august 2017, klokken 02:42
Hodet kommer litt farlig nær taket i ønsket posisjon, men pga benlengde så må nok setet helt bak.

Interessant.  Eg er rett nok berre 188, men eg må senke setet ganske langt ned rett og slett for at ikkje sikta skal verte hindra av den sota framruta (rattet må justerast tilsvarande ned for å ikkje vere i vegen for instrumenta).  Kona og eg har omtrent same posisjon på setet (fram/bak), men ho sit veldig mykje høgare, og eg har noko meir bakoverlent seterygg for å kompensere for mine "gorillaarmar".

Hm, kanskje du er lenger i ryggen enn meg? Og jeg liker å sitte høyt for å ha oversikten, men den delen av frontruta som var sota var aldri i veien når jeg prøvekjørte. Fikk heller omvendt opplevelse av rattet, kunne tenkt det litt lavere men måtte ha det såpass høyt at jeg såg tallet som angir fart (Siden de har fjernet speedometeret) De burde hatt mulighet for å flytte det tallet til bunnen for de som får toppen av rattet i veien.

Har prøvekjørt en gang til etter den turen og da satt jeg litt lavere, så taket var forsåvidt ikke i nærheten.
Det ble litt bedre i forhold til hastighetstallet også, men følte jeg mistet litt oversikten over bilens hjørner fremover da - mulig en vanesak.

Tesla Model X 75D, 2017

jkirkebo

Sitat fra: Vhagar på mandag 04. september 2017, klokken 13:24
Hm, kanskje du er lenger i ryggen enn meg? Og jeg liker å sitte høyt for å ha oversikten, men den delen av frontruta som var sota var aldri i veien når jeg prøvekjørte. Fikk heller omvendt opplevelse av rattet, kunne tenkt det litt lavere men måtte ha det såpass høyt at jeg såg tallet som angir fart (Siden de har fjernet speedometeret) De burde hatt mulighet for å flytte det tallet til bunnen for de som får toppen av rattet i veien.

Farten er en sak, men hos meg er øvre hjørner på skjermen helt dekket av rattet. Jeg ser derfor aldri ikon for f.eks fjernlys. Dette skulle jeg meget gjerne hatt flyttet ned på nedre linje nær midten. Savner litt mer konfigurasjonsmuligheter eller "skins" for dashbord-skjermen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. september 2017, klokken 16:40
Sitat fra: Vhagar på mandag 04. september 2017, klokken 13:24
Hm, kanskje du er lenger i ryggen enn meg? Og jeg liker å sitte høyt for å ha oversikten, men den delen av frontruta som var sota var aldri i veien når jeg prøvekjørte. Fikk heller omvendt opplevelse av rattet, kunne tenkt det litt lavere men måtte ha det såpass høyt at jeg såg tallet som angir fart (Siden de har fjernet speedometeret) De burde hatt mulighet for å flytte det tallet til bunnen for de som får toppen av rattet i veien.

Farten er en sak, men hos meg er øvre hjørner på skjermen helt dekket av rattet. Jeg ser derfor aldri ikon for f.eks fjernlys. Dette skulle jeg meget gjerne hatt flyttet ned på nedre linje nær midten. Savner litt mer konfigurasjonsmuligheter eller "skins" for dashbord-skjermen...

Helt enig.
Og jeg skjønner ikke behovet for å vise bilens plassering på veien i midten av displayet når man IKKE bruker autopiloten. Skjønner ikke at det må ta opp hele plassen så lenge det ikke er i bruk.

Rattet var også litt lite sammenlignet med bilen jeg kjører i dag. Det var for all del et behagelig ratt, men det skygget unødvendig mye for en del info fra displayet. Særlig muligheten for å ha infoen bare ved et halvt blikk ned uten å bøye ned hodet.
Tesla Model X 75D, 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA