Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?

Startet av indahla, torsdag 19. oktober 2017, klokken 19:12

« forrige - neste »

indahla

Jeg skal kjøre fra Larvik til Nykirke (Kopstadkrysset) t/r med min 2016 Zoe R240.
Iflg. Google Maps er det 50km hver vei. Hele veien er på E18 med 110 km/t fartsgrense.

Klarer jeg dette uten å måtte lade?
Hvilken hastighet bør jeg holde på E18?

Barskog

Ja, dette vil du fint klare på denne årstiden. På vinteren ville jeg tatt det litt roligere i høyrefila for å sikre å komme t/r uten å lade.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

indahla

Sitat fra: Barskog på fredag 25. august 2017, klokken 14:32
Ja, dette vil du fint klare på denne årstiden. På vinteren ville jeg tatt det litt roligere i høyrefila for å sikre å komme t/r uten å lade.
Så bra!
Har du tips om hvilken hastighet jeg bør holde? Bør jeg bruke ECO hele veien?

Barskog

Nå på denne årstiden trengs det vanligvis ikke å ta noe hensyn, så sant det ikke er sterk nedbør og kraftig motvind. Å kjøre i ECO på motorveien har lite/ingen ting å si, det er bare å justere ned farta som hjelper, også aircondition kjøling/varme, men det justeres best manuelt.
Når du er fremme på Nykirke sjekker du om det er minimum 50% strøm igjen. Hvis ikke så lader du bare en skvett på Cirkel K ved Koppstadkrysset (Grønn Kontakt). Der er det 2 stk 22 kW AC uttak. Husk å ta med egen type 2 ledning.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017


Zoe240

Hei

Jeg kjører Zoe240 daglig, t/r Oslo - Eidsvoll, 66 kilometer hver vei. Ligger i 92 km/t på ECO hele veien og måleren står på +- 90 km igjen når jeg kommer frem. Når jeg skal hjem på ettermiddagen viser måleren 120 km igjen, og det rekker jeg fint tilbake på. Tipper jeg kan kjøre et par mil til i den hastigheten. Så 15 mil på en lading sommerstid, inkludert noen timers pause går bra. Har ikke prøvd vinterføre ennå.

Har prøvd å kjøre lenger i ett strekk, men noe særlig mer enn 10 mil går ikke.

Edous

Apropos fart på motorvei... er det mer skadelig for batteriet å kjøre i 100km/t enn 80km/t (for en e-up)? Jeg kjører motorvei til jobb hver dag - riktignok med fartsgrense 80, men ingen holder det. Er ikke mye tid jeg sparer på å kjøre i 80, men trafikken går altså i 100.

Elmo

Sitat fra: Edous på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:57
Apropos fart på motorvei... er det mer skadelig for batteriet å kjøre i 100km/t enn 80km/t (for en e-up)?

NEI, ikke skadelig, men det øker forbruket en god del.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Zoe240

Oppdatering: Nå om dagen med 2-8 plussgrader, kommer jeg ikke t/r Oslo - Eidsvoll på en lading med 90 km/t hele veien. Må lade etter ca 8-9 mil. Skal bli interessant å se når termometeret måler -13 grader. For ikke å snakke om -20 som slett ikke er uvanlig på Øvre Romerike.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA