Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler må få høyere engangs- og årsavgift enn bensin- og dieselbiler

Startet av Arunav, torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:18

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 18:36Charge rate depends on the voltage out from the charger, not the battery state. I have never seen any information that SuC delivers more than 120kW (at 480/500V). Any sources?
The voltage will match battery pack voltage pretty closely.

If you try to feed 500V into a battery pack at 350V and 60% SOC, with unlimited current, the battery pack will literally explode. (Effectively the battery pack will be a short connection, and the current will be thousands of amps.) While if you feed 500V into a battery pack at 350V and 60% SOC, current limited at 330A, the voltage will drop to something like 351V. The power supply will only be able to pump 330A into the battery pack, and will be incapable of raising the voltage beyond slightly above the battery pack voltage.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 18:36
Charge rate depends on the voltage out from the charger, not the battery state. I have never seen any information that SuC delivers more than 120kW (at 480/500V). Any sources?

More amps out of charger than volts. I believe most DC chargers can deliver from 120V and up to over 400V, so in theory even classic cars could benefit from DC chargers given the right communication protocol.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

Internasjonal underskriftskampanje for å få Renault-Nissan til å inngå avtale med Tesla om støtte for supercharging i Zoe og Leaf:

https://cleantechnica.com/2017/08/28/open-letter-renault-nissan-alliance-regarding-supercharging/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sylwester

I det hele tatt at Tesla gikk for en standard kontakt for sin propritære protokoll er uheldig og kilde til slike feiltagelser som å tro man kan lade andre type2-biler med de.

Det hadde vært mye bedre om De hadde gått for CCS-kontakten og støttet et supersett av den standarden så ville ikke teslaeiere trenge omformere når de skal hurtiglade på andre hurtigladere. De kunne solgt strøm til andre CCS-biler om de ville og allikevel hatt en proprietær løsning som kun virker på Tesla som kan overgå CCS-standarden der hvor begge ender støtter utvidelsen.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på tirsdag 29. august 2017, klokken 16:14
I det hele tatt at Tesla gikk for en standard kontakt for sin propritære protokoll er uheldig og kilde til slike feiltagelser som å tro man kan lade andre type2-biler med de.

Det hadde vært mye bedre om De hadde gått for CCS-kontakten og støttet et supersett av den standarden så ville ikke teslaeiere trenge omformere når de skal hurtiglade på andre hurtigladere. De kunne solgt strøm til andre CCS-biler om de ville og allikevel hatt en proprietær løsning som kun virker på Tesla som kan overgå CCS-standarden der hvor begge ender støtter utvidelsen.

CCS var ikke klar når Tesla lanserte Model S. Eneste ferdige hurtigladesystem var CHAdeMO, med 125A begrensning. 200A er mulig nå og kunne kanskje vært det da også, men det er uansett smått i forhold til de 330A som Tesla kjører gjennom kontakten sin.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arunav

My bad Leaf has a onboard SAE J1772 type 1 but uses type 1 to type 2 cable.

fredag

Sitat fra: sylwester på tirsdag 29. august 2017, klokken 16:14
I det hele tatt at Tesla gikk for en standard kontakt for sin propritære protokoll er uheldig og kilde til slike feiltagelser som å tro man kan lade andre type2-biler med de.

Ingen problem. Det skjer ingen skade. Det gjøres en handshake basert på CAN-bus protokoll før lading starter, og andre elbiler vil ikke klare å få til en gyldig og godkjent handshake.

Sitat fra: sylwester på tirsdag 29. august 2017, klokken 16:14
Det hadde vært mye bedre om De hadde gått for CCS-kontakten og støttet et supersett av den standarden så ville ikke teslaeiere trenge omformere når de skal hurtiglade på andre hurtigladere. De kunne solgt strøm til andre CCS-biler om de ville og allikevel hatt en proprietær løsning som kun virker på Tesla som kan overgå CCS-standarden der hvor begge ender støtter utvidelsen.

Ja, da CCS-kontakten ble standardisert av EU så burde Tesla fått på plass en slik kontakt på alle nye biler.

Nå har Tesla malt seg inn et hjørne, og det blir vanskeligere og vanskeligere for dem å oppgradere superchargerne med CCS-plugger slik som EU-direktivet krever, og det spørs vel om Model 3 kommer med CCS kontakt.

Tesla kjører jo enda mer ustandard løp i USA, der kontakt for saktelading også er ustandard.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rav4_EV

Nå er ikke Tesla på markedet for å selge strøm, men selge biler. De er neppe tjent med å legge forhold til rette for at andre merker skal ha samme fordel. Det er heller ikke noe EU krav om at de må bytte kontakter på eksisterende ladere.

For fremtiden kan det være fordel at alle kan lade overalt, men det kan neppe skje før noen andre også bygger ut i stor stil.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA