Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: software 2017.40.1

Startet av Amoss, onsdag 18. oktober 2017, klokken 22:40

« forrige - neste »

Amoss

https://electrek.co/2017/08/24/tesla-model-3-exclusive-battery-pack-architecture/

Sitat
Unlike the Model S and Model X battery pack, Tesla didn't make the Model 3 battery pack to be easily swappable. There are bolts, which are only accessible by removing trims from the interior of the car, that need to be removed in order to eject the pack.
...
Another interesting point is that the Model 3 pack has no externally accessible high voltage connector other than the charge port, which kills the idea of an autonomous charging access point under the vehicle – something that Tesla has been working on
...
Tesla also designed the Model 3 battery pack to include the charger, fast-charge contactors, and DC-DC converter all in the same package. The packs also already have the necessary connectors for the upcoming all-wheel-drive dual motor option.

The automaker also incorporated some other ingenious designs to save weight and cost.

For example, it got rid of the external battery pack heater and instead, it heats the pack only using heat provided by the powertrain even when the car is parked.


"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

thomanie

"For example, it got rid of the external battery pack heater and instead, it heats the pack only using heat provided by the powertrain even when the car is parked."

Lurer på hvordan dette vil slå ut i god, norsk vinter...

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

De har nok forsket på det. Det høres jo egentlig ut som en god ide å kvitte seg med ett overflødig varmeelement når motoren kan benyttes som varmeelement.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. august 2017, klokken 15:12
De har nok forsket på det. Det høres jo egentlig ut som en god ide å kvitte seg med ett overflødig varmeelement når motoren kan benyttes som varmeelement.

Helt sant, så fremt den nye metoden fungerer godt nok. Og her er det lett å se for seg at de har "glemt" å ta hensyn til norske klimatiske forhold, spesielt med tanke på at de tydeligvis kun nylig har gjennomført vintertesting av bilen i New Zealand...

... men på den annen side har de jo nå noen års erfaring med Model S+X både i Norge og andre steder med utfordrende klima, så de *bør* ha data nok til å vite hva som skal til.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OleJA

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. august 2017, klokken 15:12
De har nok forsket på det. Det høres jo egentlig ut som en god ide å kvitte seg med ett overflødig varmeelement når motoren kan benyttes som varmeelement.
Det vil nok virke, men hvor energieffektivt er dette? Dersom man skal varme opp 50-100kg motor, før man har overskuddsvarme som kan sendes til batteriet, så er ikke dette noen god løsning i min bok :-/
Kan jo fremdeles håpe på at det kommer en 'vinter pakke' som inkluderer varmeelement direkte i batteriet.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

ganton

Med "heat provider by the powertrain",  mener man kun varme pga indre motstand i batteriet ved bruk/kjøring , eller hva?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på torsdag 24. august 2017, klokken 15:12
Sitat fra: thomanie på torsdag 24. august 2017, klokken 15:10
Lurer på hvordan dette vil slå ut i god, norsk vinter...

DET er du ikke alene om :p
Hmmmmmmmm blir veldig skeptisk. [emoji85]

California virker plutselig veldig langt unna min hverdag

ganton

Og hva er temperatur range for batteriet? På i3 starter oppvarming av batteriet automatisk (såfremt bilen er plugget i) ved -20 for å unngå skader på batteriet.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

OleJA

Sitat fra: ganton på torsdag 24. august 2017, klokken 17:06
Med "heat provider by the powertrain",  mener man kun varme pga indre motstand i batteriet ved bruk/kjøring , eller hva?

Even when parked, Tesla's software can send a request to the powertrain inverter to start powering up and pass the appropriate currents to the motor in order to produce enough heat to warm the cells – all while not producing any torque so the Model 3 doesn't move.

Tipper de bare sender strøm til motoren uten å 'rotere' feltet. All effekten blir da kun tap, dvs varme.

Problemet er at store deler av motoren må varmes opp først. Kobber og aluminium er også gode varmeledere, så mye av varmen vil nok forsvinne andre plasser enn inn i kjølevæsken som skulle varmet opp batteriet.

Virker som en veldig Californ'sk løsning som ikke er særlig gjennomtenkt for Norge.

Jeg for min del hadde håpet at det kanskje kom varmepumpe fra Tesla etterhvert som bedret effektiviteten om vinteren - Dette ser ut til å være et feilsteg helt i andre retningen :-(
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

ganton

Skjønner.  Men ikke varmepumpe,  det hadde jeg ikke fått med meg. Hmm...
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Gordon Retriever

Batterikondisjoneringen  på Model 3 har jeg vært litt spent på:  Bedre enn Leaf men ikke like god som Model S har vært forventningen.  Tror vi kommer til å få se flere eksempler som bekrefter budskapet fra Musk om at S er ment å være en bedre bil.

Amoss

Sitat fra: Amoss på torsdag 24. august 2017, klokken 15:26
... men på den annen side har de jo nå noen års erfaring med Model S+X både i Norge og andre steder med utfordrende klima, så de *bør* ha data nok til å vite hva som skal til.

... men på den annen side igjen, var ikke varmeelementet til batteriene i Model S også en "afterthought"? Mener de hadde en tilsvarende løsning også for Tesla helt i starten, men fant ut at det her trengtes en egen varme-modul? Eller husker jeg helt feil her?

Kan vi se for oss at dette kommer ettersom Tesla innser at også Model 3 har de samme utfordringene som sine storebrødre? Eller som en modifikasjon på biler levert til steder med utfordrende klima som Norge?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

S4e

Tesla har nok vært på leting etter forbedringer, men også forenklinger på alle områder. Men samtidig er de den produsenten som har mest erfaring og satser helhjertet på elbil.

Har derfor tro på at dette blir bra!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

DrNox

Slipper i hvert fall vampire-drain 8) *
E-golfen min har verken varmepumpe eller batteri-varming. Heller ikke kjøling tror jeg ::)
Tror Tesla vet de skal selge TM3 til kalde deler av Norge, Canada etc...

Om dette ikke blir bra nok i f.eks  -10C, så kommer det kanskje i Norgesversjonen jeg skal ha med vinterpakke og AWD :)

*Edit; eh, litt for kjapp der...Even when parked, Tesla's software can send a request to the powertrain inverter to start powering up and pass the appropriate currents to the motor in order to produce enough heat to warm the cells – all while not producing any torque so the Model 3 doesn't move.

Dobbel-Edit; Kanskje tiden er inne for at Tesla kan sette inn solar-roof?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA