Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Økt rente pga endring fra firma til privat

Startet av mpkoh, onsdag 18. oktober 2017, klokken 18:52

« forrige - neste »

mpkoh

Flytter innlegget nedenfor over fra emnet "Ny vs gammel setekonfigurasjon på 7-seter", sånn at emne-tittelen er mer i tråd med innholdet. Se opprinnelig emne https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34990.0.html for flere kommentarer om dette. Ser ut som at vi så langt er fem som er interessert i en felles henvendelse, og jeg regner med at det er en del til der ute som ikke er helt fornøyd med det som har skjedd, eller Teslas oppfølging av det. Noe fler der ute som vil være med på en felles henvendelse?

Sitat fra: mpkoh på onsdag 23. august 2017, klokken 23:08
Ser ut som at det er en del her som er i samme situasjon som meg, det vil si som ønsker å få den setekonfigurasjonen vi faktisk har bestilt. Hvor mange av dere kunne tenke dere å sende en felles henvendelse til Tesla Norge angående denne saken?

Jeg er ikke utdannet jurist, men har satt meg inn i Forbrukerkjøpsloven, og prosedert i tingretten på den, så noe har jeg lært meg. Jeg har også vært i kontakt med Forbrukerrådet, som var helt enig i at dersom Tesla leverer bilene vi har bestilt med andre spesifikasjoner enn avtalt, så kan vi med hjemmel i Forbrukerkjøpsloven hevde av bilen har en mangel, og kreve kompensasjon. Vi har inngått en bindende avtale, som Tesla ikke kan velge å se bort fra. Rettighetene vi har i Forbrukerkjøpsloven er ufravikelige, enten Tesla liker det eller ikke.

Når Tesla ikke klarer å levere bilene som avtalt ville det være naturlig at de var i møtekommende, og ga oss for eksempel følgende muligheter for kompensasjon: Å velge tilsvarende utstyrt seksseter uten tillegg i prisen, gitt et adekvat prisavslag, gitt gratis 4 års serviceplan, eller gratis supercharging som følger bilen. Loven sier uansett at vi har krav på kompensasjon, selv om Tesla ikke virker å ta dette på alvor (eller er det noen av dere som har fått tilbud om det?). Hvor mange av dere som har bestilt syvseter med monopost-seter er interessert i å rette en felles henvendelse til Tesla Norge?

Legger til orientering med utdrag av relevante paragrafer fra Forbrukerkjøpsloven.

"§ 1.Alminnelig virkeområde
Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov."

"§ 2.Lovens anvendelse i noen særlige forhold
Loven gjelder for
a)   bestilling av ting som skal tilvirkes (tilvirkningskjøp)"

" § 3.Ufravikelighet. Lovvalg
Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her."

"§ 15.Tingens egenskaper
Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen."

"§ 16.Mangel
Tingen har en mangel dersom
a)   den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15"

§ 26.Forbrukerens krav ved mangler
Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren
a)   holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b)   velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c)   kreve prisavslag etter § 31
d)   kreve heving etter § 32
e)   kreve erstatning etter § 33.
Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende."
"§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

daktari

Bra. Har S så gjelder ikke meg, men tenker vi snart må ta opp dette med manglende auto-visker og ikke minst EAP og FSD også.

geear

Jeg har sendt klage selv, men nå har det gått en uke og ingenting har skjedd, ingen tilbakemeldinger, ingenting, så blir med på fellesklage også, får vel håpe det har større slagkraft.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Hodetelefoner

Tror ikke de endrer produksjonen av alle X pga noen få personer. Dere vil bare gjøre de en tjeneste ved å avbestille.
Vil tro endringer i gulvet er store.

jlan

Sitat fra: KristofferH på torsdag 24. august 2017, klokken 17:19
Vil tro endringer i gulvet er store.
Mest sannsynlig har alle bilene de samme boltehullene i selve aluminiumsgulvet. Ihvertfall har 6 seteren ubrukte gjengede hull for gammelt midtsete. I så fall er det bare de lette gulvplatene og teppet som er forskjellig + software. Jeg vil tro at det er fullt mulig å bygge om.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

cirys1

Eneste valget du har er og avbestille og kjøpe inventory eller brukt , de forandrer ikke for deg eller noen hundre, eller er det ett pengespørsmål??

geear

Sitat fra: cirys1 på torsdag 24. august 2017, klokken 21:49
Eneste valget du har er og avbestille og kjøpe inventory eller brukt , de forandrer ikke for deg eller noen hundre, eller er det ett pengespørsmål??
Jeg har regnet med at det fort ikke blir noen god løsning her, og har fulgt med på inventory uten å finne en eneste 75D med 7-seter.. og ulempen er st de ferdigproduserte heller ikke har det mye utstyrsnivået.

For meg handler det overhodet ikke om penger eller kompensasjon, men om at jeg vil ha akkurat den løsningen de solgte meg. Syns det er svært skuffende at de ikke klarer å gjøre denne endringen på bedre vis. Ville også heller hatt den løsningen jeg trodde jeg fikk om den kostet dobbelt så mye.

cirys1

Sitat fra: gr på torsdag 24. august 2017, klokken 22:01
Jeg har regnet med at det fort ikke blir noen god løsning her, og har fulgt med på inventory uten å finne en eneste 75D med 7-seter.. og ulempen er st de ferdigproduserte heller ikke har det mye utstyrsnivået.

For meg handler det overhodet ikke om penger eller kompensasjon, men om at jeg vil ha akkurat den løsningen de solgte meg. Syns det er svært skuffende at de ikke klarer å gjøre denne endringen på bedre vis. Ville også heller hatt den løsningen jeg trodde jeg fikk om den kostet dobbelt så mye.
Jeg er også enig i at det er en helt ræva løsning, men skjønner ikke helt hvor du skal med og prøve og få til en felles klage. Vill du klage på den nye effekten også? Selvsagt ikke, med Tesla er det slike ting hele tiden, full selvkjøring som jeg har bestillt er allerede utdatert før jeg har fått bilen, "welcome to Tesla world".. :P

Kim Kim

Sitat fra: cirys1 på torsdag 24. august 2017, klokken 22:30

Jeg er også enig i at det er en helt ræva løsning, men skjønner ikke helt hvor du skal med og prøve og få til en felles klage. Vill du klage på den nye effekten også? Selvsagt ikke, med Tesla er det slike ting hele tiden, full selvkjøring som jeg har bestillt er allerede utdatert før jeg har fått bilen, "welcome to Tesla world".. :P
Hadde du bestilt en god sofa på bohus og fått levert en benk hadde nok også du vært misfornøyd.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

cirys1

Sitat fra: Kim Kim på torsdag 24. august 2017, klokken 22:41

Hadde du bestilt en god sofa på bohus og fått levert en benk hadde nok også du vært misfornøyd.

Jepp, men jeg hadde ikke bedt de om og bygge sofaen annerledes for meg visst dette var den "nye"..

geear

Sitat fra: cirys1 på torsdag 24. august 2017, klokken 22:30

Da jeg kjøpte bilen ble den oppgitt til 5.2 sek, så jeg regner med jeg får akkurat det. Verken mer eller mindre. Vil de gi meg noe raskere, så helt OK, men det er for motpartens kost, for det er ikke det jeg har bedt om. Vil de derimot gi meg noe dårligere, så har de antageligvis en mangel iht. Forbrukerkjøpsloven og kanskje også brutt Markedsføringsloven.

Sitat fra: cirys1 på torsdag 24. august 2017, klokken 22:46
Sitat fra: Kim Kim på torsdag 24. august 2017, klokken 22:41

Jepp, men jeg hadde ikke bedt de om og bygge sofaen annerledes for meg visst dette var den "nye"..
Hadde du akseptert det er du en tøffel. En annen illustrasjon. Du er 2 meter og kjerringa di er 1,5m. Dere syns elektriske stoler med memory foran er helt essensielt fordi det er et mas å stille inn setene hver gang. Du betaler ekstra for å få dette, og får bekreftet av selger at det er akkurat dette du vil få. Noen dager senere får du en mail om at du er "oppgradert" til manuelle stoler av kjipeste type. Men du kan legge de helt flate da, i tilfelle du får lyst til å sove i bilen - noe du overhodet ikke trenger, og det vet du fordi du har hatt biler i fem år som kan gjøre nettopp dette, og du har aldri brukt det. Ikke kom og fortell med at du syns det hadde vært greit. Det er akkurat dette de har gjort for meg, fordi det var den gamle løsningen som passet min familiesituasjon best. 6-seteren er en ikke-optimal løsning fordi vi da blir avhengig av å ALLTID bruke den bakerste raden også.

Skjønner ellers ikke hvorfor flere av dere som tydeligvis ikke har noen interesse i dette bare skal fortelle oss som er misfornøyde hvilke idioter vi er.

spirrevipp

Ting tolkes vel litt i verste mening begge veier her synes jeg.

Skjønner godt at dere som ønsket gammel 7-seter er misfornøyde, men realistisk sett så tror jeg dere bare koster bort tid og penger på å kjøre en sak på dette. Bilene deres kommer om noen måneder, en sak vil vel ta minimum 1 år? Hva skal dere gjøre i mellomtiden, nekte å ta ut bilen? Ta ut bilen og irritere seg i 1 år mens saken pågår?

Ref §26, skal jeg tippe vil jeg tro heving av kjøp er det mest aktuelle utfallet, og det bør jo Tesla godta uten at det kjøres noe sak. Ombygging/omlevering har Tesla allerede sagt er uaktuelt, dere får ikke utlevert bilene dersom dere holder tilbake kjøpesummen, prisavslag kan man muligens få men tipper Tesla vil unngå det siden det kan sette presedens i forhold til alle som får de nye setene og erstatning er vel kun aktuelt hvis man har lidd tap som følge av mangelen.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

geear

Iallfall et pr feilaktige påstander i innlegget ditt..

1. Ingen har sagt det skal kjøres sak i et år på dette. I første omgang er det kun snakk om en klage til Tesla for å få svar og ha noe slagkraft, og målet må jo i så fall være en løsning i løpet av få dager.

2. Tesla har ikke klart å svare noe som helst før i går ettermiddag. Endringen burde skjedd på annerledes vis, og så fort jeg sendte mail og ba de bekrefte hvilken setetype det var snakk om, og ay jeg i utgangspunktet ikke aksepterte endringen,  burde noen ringt meg, forklart og så hadde vi sikkert kommet til enighet på kort tid. I stedet gikk det en uke uten et eneste svar.

turfsurf

Bestillte alle her før 7 seteren gikk ned i pris og 6 seteren opp? Hvis man bestillte til 25k så får man vel det man har bestillt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Breezec

Jeg bestilte til 25k, men fikk opplyst både fra webside og selger at biler til Norge får den gamle seteløsningen, ikke den nye med benk.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA