Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er du gått lei?

Startet av Hyperstress, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 19:58

« forrige - neste »

Hyperstress

Gikk fra bilen i sted, og forsikret fruen om at hun ikke trengte å dra opp nøkkel og låse bilen. Men den låste seg ikke.. Må en virkelig låse bilen selv? (Med nøkkel eller på dørhåndtak?)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

kahlberg

Ja

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

e-golf
Model X

IC

Jeg har gjort samme erfaring! Har skrudd på automatisk låsing av bilen i innstillinger, men ingen forskjell. Syns det er veldig rart at den ikke låser seg selv når nøkkelen ikke er i bilen.

Litt i samme tråd: det skal gå an å få sidespeilene til å "bevege" seg nedover når bilen settes i revers - men det skjer ikke hos meg selvom dette er aktivert i innstillinger!

Oddaa

Sitat fra: kahlberg på onsdag 23. august 2017, klokken 20:31
Ja

Og sånn fungerer det vel på de fleste biler med keyless? (I alle fall de tre vi har.)

Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Oddaa

Sitat fra: IC på onsdag 23. august 2017, klokken 20:50
Jeg har gjort samme erfaring! Har skrudd på automatisk låsing av bilen i innstillinger, men ingen forskjell. Syns det er veldig rart at den ikke låser seg selv når nøkkelen ikke er i bilen.

Litt i samme tråd: det skal gå an å få sidespeilene til å "bevege" seg nedover når bilen settes i revers - men det skjer ikke hos meg selvom dette er aktivert i innstillinger!
Betyr ikke "automatisk låsing" at bilen låser seg ved kjøring?

Vipping av høyre speil i revers: Speiljusteringsknappen må stå i posisjon "R".

2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Mobileum

Riktig Odda. Automatisk låsing skjer når bilen kommer opp i en hastighet på 10-15 km/t. Kalles også Ran-sikring slik at ingen kan rane deg når du stopper f. eks. på rødt lys  ;)

Hyperstress

Sitat fra: Oddaa på onsdag 23. august 2017, klokken 20:52
Sitat fra: kahlberg på onsdag 23. august 2017, klokken 20:31
Ja

Og sånn fungerer det vel på de fleste biler med keyless? (I alle fall de tre vi har.)

Ikke på tesla. Bilen vet jo at du har skrudd den av, satt på P, forlatt setet, lukket døren og fjernet nøkkelen - så da burde den jo bare låst bilen.
Men nå ser jeg jo at bilen har en «engine start» knapp også, uten at bilen har «engine», så det er vel ikke alt som er helt logisk. Skal leve fint med det :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

Oddaa

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 23. august 2017, klokken 23:42
Ikke på tesla. Bilen vet jo at du har skrudd den av, satt på P, forlatt setet, lukket døren og fjernet nøkkelen - så da burde den jo bare låst bilen.
Men nå ser jeg jo at bilen har en «engine start» knapp også, uten at bilen har «engine», så det er vel ikke alt som er helt logisk. Skal leve fint med det :)
Tesla er nok et av unntakene, godt mulig det finnes flere.

Ingen "engine"? Da bør du vel reklamere snarest mulig...

2017 e-Golf
2016 XC90 T8

jkirkebo

Sitat fra: Oddaa på onsdag 23. august 2017, klokken 23:52
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 23. august 2017, klokken 23:42
Tesla er nok et av unntakene, godt mulig det finnes flere.

Elbiler har ikke "engine" men "motor". Så da burde det i så fall stått "motor start" eller ennå mer presist kanskje "motor enable" eller noe sånt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Engine oversettes vel mest presist til maskin, som ikke brukes om elmotorer som jkirkebo skriver.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. august 2017, klokken 06:20

Engine oversettes vel mest presist til maskin, som ikke brukes om elmotorer som jkirkebo skriver.
"Electric motor" er mest vanlig, men "electric engine" er heller ikke feil så vidt jeg vet. F eks omtaler Wikipedia "internal combustion engine", "steam engine" og "electric engine".

"Maskin" er "machine" på engelsk og brukes som samlebegrep på motorer og generatorer, "electric machines".

2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Hyperstress

Definisjon fra dictionary

a machine for converting thermal energy into mechanical energy or power to produce force and motion.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

turfsurf

Det er en ganske lang historie bak "motor" og "engine", men når det gjelder elektrisk motor og eksplosjons motor så bruker man konsekvent motor om elmotorer.

Fra http://www.worldwidewords.org/articles/engine.htm :

SitatOn the rare occasions we encounter one, we refer to a steam locomotive as an engine, the same word that we give to the motive power of an aircraft. But all electrical devices are driven by motors.

Og fra wordnetweb.princeton.edu :

Sitat
A motor is a machine that converts other forms of energy into mechanical energy and so imparts motion.
An engine is a motor that converts thermal energy to mechanical work.

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på torsdag 24. august 2017, klokken 06:51
"Maskin" er "machine" på engelsk og brukes som samlebegrep på motorer og generatorer, "electric machines".
Maskin og machine brukes vel om større, sammensatte enheter. F.eks er man i maskinrommet på ett skip, men i motorrommet. På norsk har man vel ikke en direkte oversettelse av engine, men bruker kun motor, og skiller med f.eks forbrenningsmotor og elmotor.

edit: beklager avsporing.

Oddaa

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 24. august 2017, klokken 07:07
Definisjon fra dictionary

a machine for converting thermal energy into mechanical energy or power to produce force and motion.
Merriam-webster:
:  a machine for converting any of various forms of energy into mechanical force and motion;

Altså ingen begrensning til termisk...
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA