Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er du gått lei?

Startet av sfinxern, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

sfinxern

Hei,

Ser at det ligger mange bra TMS 85 ute til salgs nå, spesielt på Tesla sine salgssider over bruktbiler. Får jo en kurant 85 til rundt 410 - 440k. Man har alltids lyst på så mye som mulig utstyr, og jeg hadde siktet etter en med firhjulstrekk, men innser at jeg helt sikkert klarer meg fint med en RWD:).

Hva mener dere er et godt kjøp av en brukt TMS 85 nå? Hva slags utstyr bør jeg se etter? Har f.eks lyst på panoramatak, vinterpakke og godt lydanlegg. Hva med luftfjæring? Er den en svakhet som kan bli kostbar å eie som på alle andre biler med luftfjæring? Tenker litt på det i og med at de bilene jeg har sett på er rundt 100k kilometer.

Men totalt sett, så må jo en tidlig S85 være et godt kjøp nå?

Har en i3 i dag som jeg er godt fornøyd med så vi ønsker å bytte ut bil nr2 med en elbil også som har litt lengre rekkevidde og plass.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Jejl

Personlig er jeg ikke noe fan av panoramatak. 69 ekstra kilo i taket, og temmelig sikkert at det blir høyere vedlikeholdsutgifter i årene etter garantien er gått ut.
Luftfjæring valgte jeg selv på min, og økonomisk sett er det kanskje ikke så smart i lengden, men veldig nyttig og kjekt å ha.
Vinterpakken er også mest "kjekt å ha", og egentlig ikke så veldig nyttig i praksis. Vi har brukt den når vi har hatt en frysepinne av en dame i baksetet som må ha varmen i setet på 3, samtidig som personen ved siden foretrekker 19 grader og uten setevarme.

AppleKnocker

En ting som er verdt å vurdere, er at støyisoleringen etter manges mening er under pari på de første årmodellene. Det ble bedre i slutten av 2014 og 2017 modellene er yttereligere forbedret.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

sfinxern

Takker for svar.

Er litt usikker på hva alle utstyrspakkene innebærer, men tenker at luftfjæring bare er en fordel å ikke ha. Har hatt det på mine fossilbiler og det er en ekstra utgift når bilene begynner å rulle litt kilometer. At det er god kjørekomfort er helt klart!

Er det adaptive cruisecontrol på alle TMS? Det har jeg veldig lyst på. I tillegg så er jeg glad i god lyd i bilene, men vet ikke hva de forskjellige lydsystemene innebærer.

Hva tenker folk om disse alternativene da (nå bor jo jeg nærme Oslo, så sikkert best med biler som er der):

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3H1XEFP46792

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA2DN8DFP15073

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3H11EFP33588

2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

htorgers

Av de tre alternativene hadde jeg definitivt valgt den øverste av de tre annonsene.

Tesley

Sitat fra: sfinxern på torsdag 24. august 2017, klokken 11:36
Er det adaptive cruisecontrol på alle TMS? Det har jeg veldig lyst på.

Nei, bare de bilene som valgte det som ekstrautstyr fra slutten av 2014 og fremover har dette. Tesla kaller vel det "Orginal Autopilot" nå, og bilene er merket med det når du kjøper brukt fra Tesla.

Selv har jeg kjøpt ny S75D da det blir et tryggere og mer forutsigbart bilhold. Regner vel også ut at faktisk blir rimeligere med rentekampanjen som er nå.
S75D - bekreftet 20. august

nien

Noen somkan antyde forsikringskostnaden på en 2014-2015 mod s / forutsatt maks bonus og voksen eier utenfor oslo / 30.000 km i året ... sliter med å komme under 22000 i estimert pris ... er jeg i feil selskap (Enter)???

ToWalkOrDrive

Sitat fra: nien på søndag 27. august 2017, klokken 12:58
Noen somkan antyde forsikringskostnaden på en 2014-2015 mod s / forutsatt maks bonus og voksen eier utenfor oslo / 30.000 km i året ... sliter med å komme under 22000 i estimert pris ... er jeg i feil selskap (Enter)???

Mulig jeg klarte å krangle meg til en god deal, men er rundt 7000 hos If med full bonus, 16000km kjørelengde Model S 85.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

THE

Har fått tilbud om Plussforsikring i Gjensidige på 7600,- for ny X100D med 40000 km kjørelengde. Prisene varierte veldig, og de andre tilbudene jeg fikk lå mellom 12000 og 25000 i året med samme vilkår.

Har alle forsikringer i Gjensidige, og gode avtaler gjennom Tekna. Uten avtalene og rabattene tror jeg nok prisen i Gjensidige også blir 15000+ i året.

Viktig å sjekke med flere selskap, og gjerne ta en telefon i stedet for kun å se på prisen du får opp på nettsidene. Jeg valgte også 8000 i egenandel for å redusere forsikringspremien. Skader for under 8000 kr vil det uansett ikke lønne seg å bruke forsikring på.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

sfinxern

Fortsatt veldig usikker på hva jeg skal gjøre mtp kjøp av ny bil.

1.Om jeg skal gå for en ny S75 så blir det fort 620+ med vinterhjul og litt div.
2. Om jeg skal gå for en brukt S70D, f.eks en slik: https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7S25FF091838
3. Om jeg skal gå for en brukt S85, tidlig modell rundt 450k.

Ønsker å bytte ut vår nr1 fossilbil så fort som mulig, men veldig i tvil ifht garantier og driftsutgifter rundt kjente feil/mangler.

Hmm...
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

ModelS

Sitat fra: sfinxern på onsdag 30. august 2017, klokken 14:30
Fortsatt veldig usikker på hva jeg skal gjøre mtp kjøp av ny bil.

1.Om jeg skal gå for en ny S75 så blir det fort 620+ med vinterhjul og litt div.
2. Om jeg skal gå for en brukt S70D, f.eks en slik: https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7S25FF091838
3. Om jeg skal gå for en brukt S85, tidlig modell rundt 450k.

Ønsker å bytte ut vår nr1 fossilbil så fort som mulig, men veldig i tvil ifht garantier og driftsutgifter rundt kjente feil/mangler.

Hmm...


Jeg var på tanken å se etter brukt Tesla, men tenkte "fuck it" og gikk for en helt ny (S75D) grunnet:
- Jeg får velge nøyaktig selv hva jeg vil ha.
- Alt i orden med tanke på garanti.
- Man kjenner historien til bilen (som er lik ingenting siden den ikke har blitt kjørt av andre).
- Rimelig pris for alt utstyret (nominell rente på 0.25%), gratis supercharging, samt 8000,- i avslag med bruk av rabattkode.
Model X: Desember 2018
Model S: November 2017

sfinxern

Ja, må jo si at det frister veldig!

Ifht rentekampanjen, betinger det da at du spytter i 200+k i egenkapital som de foreslår, eller bestemmer man dette selv?
Et lån fra en annen bank blir jo fort 5%+.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sfinxern på onsdag 30. august 2017, klokken 15:10
Ja, må jo si at det frister veldig!

Ifht rentekampanjen, betinger det da at du spytter i 200+k i egenkapital som de foreslår, eller bestemmer man dette selv?
Et lån fra en annen bank blir jo fort 5%+.
De godtar null egenkapital. Men vær obs på at dette betyr at bilen er verdt mindre enn lånet når man kjører bilen hjem. Om man skulle måtte selge bilen av hvilken som helst grunn, så vil man sitte igjen med ett restlån, om man ikke har penger til å løse ut dette med en gang.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trulskl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 30. august 2017, klokken 15:14
Sitat fra: sfinxern på onsdag 30. august 2017, klokken 15:10
Ja, må jo si at det frister veldig!

Ifht rentekampanjen, betinger det da at du spytter i 200+k i egenkapital som de foreslår, eller bestemmer man dette selv?
Et lån fra en annen bank blir jo fort 5%+.
De godtar null egenkapital. Men vær obs på at dette betyr at bilen er verdt mindre enn lånet når man kjører bilen hjem. Om man skulle måtte selge bilen av hvilken som helst grunn, så vil man sitte igjen med ett restlån, om man ikke har penger til å løse ut dette med en gang.
For meg var det uansett ikke noe spørsmål om å spytte i EK. Du kan ta de kronene å sette de i banken og få mer igjen for de enn å betale ned lånet, for å sette det på spissen.

Jeg gikk for ny S 75D. Gleder meg som en unge.

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

2017 TMS 75D

Øyvind.h

I DNBs låneavtale punkt 2.2 forbeholder de seg vel også retten til å justere renten dersom sikkerheten er for dårlig.

Et lineært billån på 10 år og 100% belåning vil dermed være underdekket pantemessig, og kan således rentejusteres raskt om ikke eier dekker opp med ek. I teorien.

I praksis tror jeg ikke DNB gjør det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA