Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gytis eller Tesla gulvmatter?

Startet av Amatøren, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 16:08

« forrige - neste »

Amatøren

Helt nybegynner og venter på vår første elbil. Her på forumet er jeg blitt "noen uker gammel"........

Venter på e-up! som blir en tilleggs bil i familien og som barna vil disponere mest.

I den forbindelse valgte vi (ut fra hva kona fant på nett av hjemmeladere for Akershus) Fortum.

Vi skal ikke ha standard installasjon, men stolpe ute i carport.


Grøft er gravet og fundament er støpt. Nå gjenstår herding samt venting på sand til grøften og elektriker. Dette kommer i neste uke. Skal bli deilig å få lukket grøften igjen!

Rør både for signaltilkobling samt strøm og skal ha montert 16 A kurs for vanlig stikk også så kona kan ha litt julebelysning uten lang skjøtekabel langs husveggen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

fredag

Hvorfor valgte dere Fortum fremfor å kjøpe deres egen ladeboks fra Tesla eller ladespesialisten.no?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amatøren

#2
Har ikke Tesla og venter på første elbil som er en Volkswagen e-up!

(Trodde dette var avdeling for generelle innlegg om ladepunkter og saker rundt det - Havnet jeg i en Tesla gruppe? - Beklager i så fall)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Mobileum

Tror "fredag" lurte på hvorfor du benytter deg av Fortums løsning istedenfor en kanskje rimeligere løsning fra bl.a Ladespesialisten for vanlige elbiler, eller Tesla hvis det var det han trodde du hadde.

fredag

Sitat fra: Amatøren på onsdag 23. august 2017, klokken 14:47
Har ikke Tesla og venter på første elbil som er en Volkswagen e-up!

(Trodde dette var avdeling for generelle innlegg om ladepunkter og saker rundt det - Havnet jeg i en Tesla gruppe? - Beklager i så fall)

Tesla selger en ladeboks med integrert kabel - Tesla Wall Charger - som er ganske liten, pen og OK priset og som kan brukes av alle biler med Type2 kontakt i bilen, slik som feks VW e-up. 5404kr. Kan brukes både på enfase og trefase, og opp til 32A.
https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation

Alternativt har Ladespesialisten.no en ladeboks med type2 kontakt uten integrert kabel til 5400kr
http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

I tillegg trenger du en jordfeilbryter type B, som kan kjøpes rimelig fra Ladespesialisten.no: 1100kr (Min elektriker ville ha rundt 5000kr for en jordfeilbryter type B).
http://ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell

Og så må dette selvsagt installeres av en elektriker. Men uansett bør vel totalprisen bli vesentlig lavere enn det Fortum krever?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

keepitsimple

Tesla Model S 60D - 2016

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

jkirkebo

Sitat fra: fredag på onsdag 23. august 2017, klokken 18:21
Sitat fra: Amatøren på onsdag 23. august 2017, klokken 14:47
Har ikke Tesla og venter på første elbil som er en Volkswagen e-up!

(Trodde dette var avdeling for generelle innlegg om ladepunkter og saker rundt det - Havnet jeg i en Tesla gruppe? - Beklager i så fall)

Tesla selger en ladeboks med integrert kabel - Tesla Wall Charger - som er ganske liten, pen og OK priset og som kan brukes av alle biler med Type2 kontakt i bilen, slik som feks VW e-up. 5404kr. Kan brukes både på enfase og trefase, og opp til 32A.
https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation

Alternativt har Ladespesialisten.no en ladeboks med type2 kontakt uten integrert kabel til 5400kr
http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

I tillegg trenger du en jordfeilbryter type B, som kan kjøpes rimelig fra Ladespesialisten.no: 1100kr (Min elektriker ville ha rundt 5000kr for en jordfeilbryter type B).
http://ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell

Vi selger normalt heller utgaven av EcoLite som har integrert B-vern og koster 6200,-. Da sparer man noen kroner + 4 modulers plass i sikringsskapet og slipper diskusjonen med elektriker om hvem som skal levere jordfeilbryteren ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

For omtrent samme pris får en ladestasjon fra oss med kabel og intergrert B vern. Rustfri ladestolpe kommer i tillegg med 2500 kr slik at komplett løsning kommer på under 9000 kr inkl. mva
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Og når du legger kabel i bakken så legg en for fremtiden som kan føre 32A 3 fase.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Torodd Stangeland

Electrolux, har du et bedre bilde av rustfri ladesøyle?
Bmw I3 2015

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Her er bildet av vår 22kW Tesla ladestasjon på stolpe montert utenfor egen bolig
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torodd Stangeland

Bmw I3 2015

Amatøren

#14
Da har laderen blitt montert + litt ekstra......

Stolpe med 32 A lader.
Ekstra 16 A dobbel kontakt for konas jule- og Halloween belysning.
Ekstra kabel for en 32 A lader til for fremtiden.
2 nettverks kabler (til laderen og for fremtidig).

Bilde 1:
Da var kabel trekkingen i gang.

Bilde 2:
Stolpen med alle ledningene.

Bilde 3:
Mye elektronikk i en slik hjemmelader. Det er i tillegg et 4G modem så Fortum kan få statistikk på den og konfigurere den. I tillegg så har jeg nettverks kabel så jeg skal ha den på nett i huset.
Vil se om jeg kan utvikle et lite program for enkel oversikt.

Bilde 4:
Endelig strøm satt og slutt kontroll er gjennomført.
I tillegg sees den ekstra 16 A utekontaken.

Bilde 5:
Selv om jeg bare skal bruke en kabel foreløpig så fikk jeg installert begge sikringene med jordfeil brytere med en gang når det pågikk arbeid i sikringsskapet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA