Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering november - desember 2017

Startet av Karbad, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:13

« forrige - neste »

Karbad


zbk

Hvordan er hva mulig? (mulig jeg bare er treg i oppfattelsen)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Karbad

183 km x 0.16 kw pr km = 29.28 kw. Hvor stort er batteriet  på 2016 Kia Soul igjen?

Karbad

Poenget mitt var vel egentlig at 16kw/100km virker veldig høyt nå på sommeren. Det virker som at computere har hengt seg opp. På denne tiden i fjor lå forbruket på rundt 14,7..

zbk

Er ikke 183km det som er antatt igjen før tomt her? 16.0kWt/100km er da enten "default" når man starter turen eller siden siste nullstilling (kjenner ikke detaljene for Soul). I så fall kan ikke disse tallene brukes på den måten som gjøres her.

Gjettometeret baserer seg på diverse magi for å komme fram til et estimat (typisk snittforbruk siste x km) og kan egentlig ikke brukes til noe fornuftig. Hvilket datagrunnlag som brukes for utregning varierer fra bil til bil.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Usikker

16kw/h er snitt forbruk på de km du har kjørt siden du "nulla" det ut, har ikke noe med batt. kapasitet å gjøre
Har såvidt passert 200mil med min og den er på 14,4, har ikke nulla den siden jeg kjøpte den for et par måneder siden


183km er en "best guess" basert på dine ca. 20 siste kjøreturer
--
Mer sikker nå :-)
29/6-2017 -> Kia Soul EV Exclusive 2018 Svart

Karbad

Ok. Så du har et snitt på 14, 4. Omtrent som jeg hadde i fjor. Hvor langt gjetter bilen at den kan kjøre deg da?

Usikker

Ut i fra mitt kjøremønster estimerer den 195 km når den er fult lada, akkurat det tallet tar jeg med en klype salt for hvis jeg. f.eks slår av AC eller varme estimerer den mer.
Hva den viser bryr jeg meg egentlig ikke så mye om...   så langt klarer den tur/retur jobben (6,5mil) tre ganger hvis jeg vil og da er den ennå ikke nede på rødfeltet, regner alikevel med at dette vil endre seg en del når kulda kommer.
Typisk i dag var den fult lada, kjørte til/fra jobb og tankmåler viser et forbruk på 1/6 del, på rekkevidde måleren tror den at jeg har ca. 14 mil igjen, til jobb var det varme på 21 grader, hjem fra jobb AC på 21 grader, lyset på om morgene, 2 i bilen og radio på
Bruker bilen som om den er en fossil drevet sak dvs. jeg ligger ikke først i en lang kø  8) , stort sett +90km hele veien til jobben, litt oppover og litt nedover + ei røys med rundkjøringer i begge ender av turen
--
Mer sikker nå :-)
29/6-2017 -> Kia Soul EV Exclusive 2018 Svart

Karbad

Hmm. Takk for svar! Men du har en 2017 mod?

Usikker

--
Mer sikker nå :-)
29/6-2017 -> Kia Soul EV Exclusive 2018 Svart


hanche

Sitat fra: Usikker på onsdag 23. august 2017, klokken 18:45
[...] regner alikevel med at dette vil endre seg en del når kulda kommer.
Ja, om. Jeg fikk skikkelig bakoversveis da jeg så hvor mye batterikapasitet jeg mistet i kulda. Jeg var litt engstelig for at noe hadde skjedd med batteriet, men da sommeren kom, var det helt fint igjen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA