Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger man Tesla X?

Startet av langtongting, mandag 16. oktober 2017, klokken 11:04

« forrige - neste »

langtongting

Hei,

Har kommet på tanken å kjøpe Model S 75 til ca 700k på kampanjerenten. Skulle gjerne hatt noen argumenter ovenfor min bedre halvdel i forhold til bryte ned regnestykket/kostnader i forhold til å beholde nåværende bil noen år til.

Har i dag en 2011 BMW diesel som jeg kjøpte for over 5 år siden. Tror jeg kan selge den for ca 250k.
Denne ligger på ca 0,75l/mil. Forholdsvis dyre servicer og slitedeler.

Da har jeg det i egenkapital, men med den lave renten kan jeg jo heller sette dem på konto til høyere rente enn lånet og fullfinansiere?

Ellers ligger jeg på 20.000 km i året i kjøring og passerer bom minst en gang til dagen, men ofte flere pga jobben min. Denne bomavgiften blir neste år på kr 44 kroner passeringen i rush, og kr 22 kroner utenom.

Så spørsmålet er om det er noe enkel måte å regne kosten av årlig bilhold med en ny Model S til 700k kontra nåværende bil?



ludwig_holberg

Bare å få et par gode historier om verkstedsregninger på BMW'er utenfor garantitid. Anekdoter fungerer ofte bedre enn holdbar argumentasjon i sånne sammenhenger  :laugh: :+1: Så tror jeg også sikkerhetsargumentet kan bety mer enn at du krampaktig sniker deg i et slags "pluss" i driftsøkonomi i et excel-skjema.  ;D

Taffelman

Lån på 10 år med rentekampanje
0 kr kontant
20.000 km/år

Ca 90.000 kr pr/år. (7.500 kr/mnd) Inkl nedbetaling, renter, årsavgift, forsikring, service og strøm.

Utfordingen er at nedbetaling på 10 år er for lav til å hold følge med reelt verditap, spesielt de første årene. Setter man inn et "innskudd" på sparekonto som kan brukes for å løse ut restlån når man vil bytte bil, og man er bestemt på å beholde bilen minst 3-5 år, så kan dette være en grei løsning.

Sammenlignet med eldre bil, kan avskrivningen bli vond å svelge, men driftskostnadene blir fort 30.000 40.000 kr lavere enn fosilbil, samt at man unngår dyre verkstedregninger.

Et annet usikkerhetsmoment er hva som skjer med verdien på brukte dieselbiler fremover.

X75D
TM3 LR AWD

arthur

Begynn med svaret, sett to streker under dette, og utfør deretter resten av "regnestykket", enkelt og greit! Hvis det er "kampanjerenten" (uten noen garanti mht hvor lenge) som er det avgjørende for beslutningen så har man i allefall lykkes hos Tesla med sin markedsføring!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

1000kwh

Har du råd til å holde en BMW dieselbil på veien så har du vel råd til en ny Tesla :D

Du må jo bare sette opp regnestykket. Dropp å regn inn avskrivning. Du må ha råd til å betale bilen hver måned uavhengig av hva du selger den for. Og aller helst bør du har råd til at bilen ikke er verdt noe som helst etter 10 år. Så mye enklere å forholde seg til bilkostnadene da også.

I forhold til å overtale fruen så kan du argumentere med at forskjellen opp til en stor og trygg Tesla er liten eller ingen i forhold til den bilen dere har i dag. Så er det jo usikkerhet rundt det å kjøre diesel i byer og verdien på denne bilen fremover.

langtongting

Takker for tilbakemeldinger.  Alt hjelper.

Saken er at det er bedagelig med dagens bil og kun betale for drivstoff/service. Men det å bytte bil tvinger seg frem med tanke på bilens verdig som stadig synker og den går lengre og lengre og kosten av vedlikehold kommer nok til å øke. Samtidig som usikkereheten med diesel om få år. Så det er kanskje i grevens tid å bytte?

Etter å ha prøvekjørt X, så er jeg solgt hva angår elektisk og ikke minst Tesla. Komforen var også veldig bra for en som kommer fra BMW. Så andre alternativer som nye hybrider i BMW 5 serie eller Volvo V90 ble plutselig veldig uaktuelle etter prøvekjøringen av Tesla.   

Acustica

De fleste som tester elektrisk kan ikke se for seg andre løsninger - undertegnede inkludert, men kjøper du bil til 700 000 kroner er det vanskelig å få det til å være økonomisk fornuftig når det finner alternativer som i praksis gjøre mye av samme jobben til halve prisen - og kanskje er enda mer praktiske?

1000kwh

Sitat fra: Acustica på onsdag 23. august 2017, klokken 12:19
De fleste som tester elektrisk kan ikke se for seg andre løsninger - undertegnede inkludert, men kjøper du bil til 700 000 kroner er det vanskelig å få det til å være økonomisk fornuftig når det finner alternativer som i praksis gjøre mye av samme jobben til halve prisen - og kanskje er enda mer praktiske?
Nja, du må jo sammenligne Model S med biler som gjør samme nytten. Gjerne familiebiler med 4x4. De koster FRA 400000,-, så forskjellene blir ikke så voldsomme.

Taffelman

#8
Ser man bort fra verditap/finanskost kan besparelsen med elbil bli ca 3.000, kr pr/mnd.med ca 20.000 km og 10-15.000 kr i bom årlig.

3.000 pr/mnd kan finansiere en bil opp mot ca 300.000 kr. Mao. de "billige" elbilene er selvfinansierende bare med besparelsen i driftskostnader. Mellomlegget på 400.000 (eller ca 4.000 kr/mnd) for å nå opp til en 700.000 kr Tesla kan sammenlignes mot verditap/finanskost på eksisterende bil, og justeres for betalingsvilje for å få ny bil, med de fordelene det innebærer.

Selv en nedbetalt bil har verditap, og 10-12% pa er ikke unormalt på en 5-6 år gammel bil,, og usikkerheten rundt restverdi på dieselbiler kan eskalere kjapt de neste årene, så 2.000 kr/mnd kan tilskrives verditap på eksisterende bil, sett av en tusenlapp til for å dekke uforutsette reperasjoner.

Da gjenstår en tusenlapp pr.md for å få stor, ny, moderne, lukseriøs og sikker elbil med 5 års garanti, forutsigbare bilkostnader god rekkevidde og gratis hurtiglading i hele Europa.

Var det et slikt regnestykke du ønsket?   ;)

X75D
TM3 LR AWD

stromifokus

Sitat fra: Taffelman på onsdag 23. august 2017, klokken 23:10
3.000 pr/mnd kan finansiere en bil opp mot ca 300.000 kr. Mao. de "billige" elbilene er selvfinansierende bare med besparelsen i driftskostnader. Mellomlegget på 400.000 (eller ca 4.000 kr/mnd) for å nå opp til en 700.000 kr Tesla kan sammenlignes mot verditap/finanskost på eksisterende bil, og justeres for betalingsvilje for å få ny bil, med de fordelene det innebærer.
Og så kan man ta med at forsikring koster 2-3x mer for Tesla enn billige elbiler samt f.eks. slitedeler som dekk gjerne koster mye mer pga. større dimensjoner.

Acustica

Sitat fra: stromifokus på torsdag 24. august 2017, klokken 09:37
Sitat fra: Taffelman på onsdag 23. august 2017, klokken 23:10
3.000 pr/mnd kan finansiere en bil opp mot ca 300.000 kr. Mao. de "billige" elbilene er selvfinansierende bare med besparelsen i driftskostnader. Mellomlegget på 400.000 (eller ca 4.000 kr/mnd) for å nå opp til en 700.000 kr Tesla kan sammenlignes mot verditap/finanskost på eksisterende bil, og justeres for betalingsvilje for å få ny bil, med de fordelene det innebærer.
Og så kan man ta med at forsikring koster 2-3x mer for Tesla enn billige elbiler samt f.eks. slitedeler som dekk gjerne koster mye mer pga. større dimensjoner.

Man klarer som regel å regne seg dit hjertet ønsker uansett.  8)

Øyvind.h

Man kan bruke den kalkulatoren man vil. Om bilen ikke dekker behovet hjelper det ikke med gode batterier i kalkisen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

THE

Valget er vel ganske enkelt:

Har du lyst på en Model S?

Hvis svaret er ja, så er neste spørsmål: Har du råd til en Model S?

Hvis svaret er ja, så bestiller du Model S.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

langtongting

Da har jeg ett konkret tilbud på 665.000 på en TMS75.
Premium skinn, sikkerhetspakke, soltak 21" Turbin-hjul mm. De anbefaler autopilot mot 40.400! Var da voldsom pris for slå på noe i bilens software må jeg si!

Så var det å se om det blir denne... Besparelsene i ved bilbruken er i det minste tydlige..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA