Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Komforttelefon" vs "Premium telefonforberedelse"

Startet av Osloensis, fredag 13. oktober 2017, klokken 07:08

« forrige - neste »

Osloensis

Jeg sikler egentlig på en Nissan eNv200 Evalia 7-seter, men ønsker å vente ettersom det er så mye usikkerhet rundt evt nytt batteri. Men det blir nok en Evalia innen 2 år.
Jeg skal kjøre opp (for første gang) i midten av september, og ønsker meg en egen bil. Mannen har en diesel (blæh). Helst liker jeg å sykle, men helsa gjør at jeg ikke lenger kan sykle så mye, og jeg har barn på to skoler langt fra både hverandre og hjemmet.
Jeg får HC-bevis når jeg har lappen, så fordeler for meg økonomisk med elbil trengs i liten grad (får gratis bomring, parkering osv). Men jeg hater diesel i by, og mye småkjøring = katalysatoren får ingen effekt. Vi bor i Oslo sentrum. 
Sikkerhet er et poeng, men i forhold til alternativet sykkel/rullestol med barn i følge/på egen sykkel, er det meste tryggere.
Kjøremønster:
1 barn 3 km + retur.
1 barn 8 km + retur (kun ved dårlig vær). Om venner er med, kan dieselbilen benyttes.
Hente 1 barn 12 km + retur. Kan gjøres med dieselbilen.
Litt småkjøring til butikk, universitet m.m.

Alternativene:
Reva 2009 10.000 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102443513&ref=conversation&fks=102443513
+
3 seter
Elektrisk
Kanskje mulig på nabobil?

-
blybatterier fra 2013. Men funker visst fremdeles.



Think 2000 26.500 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101186782&ref=conversation&fks=101186782

+
Batteri ok
Visstnok ganske vedlikeholdsfri?
Verdens søteste elektriske

-
Kun en passasjer
For gammel for nabobil


Prius 2009 32.000 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101372239
+
Sikker
5 seter
Kan leies ut på nabobil
Varm
Ingen rekkeviddeangst
Kan tas med på hytta

-
Hybrid, litt usikker på de lokale utslippene. Like ille som en vanlig bensinbil?
Funker batteridelen etter så mange år?
Mer som kan gå galt med den?
Større årlige utslipp?

Jeg kunne tenke meg å leie ut/dele bil med noen andre, så dette blir også en del av regnestykket.

Hva koster de forskjellige i forsikring, hvor mye arbeid / hvor lenge kan jeg forvente å ha en funksjonell bil?
Evt restverdi om 2 år?

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

elektrolux

#1
Kun Prius vil kunne deles på, og prisen på denne var attraktiv.

En av verdens mest driftsikre biler, og siden du uansett kjører bomfritt ville jeg valgt denne av disse 3.

Her er tilsvarende teknikk i nesten ny innpakning: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=97616089

De 2 andre må betraktes mer som en hobby, og selv om Think'en har 19 byttede batteriblokker gir det ingen garanti for at disse holder. Tviler på om de er byttet mot nye.

Her er en god forklaring på teknikken i Prius:

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Acustica

Prius uten tvil.

Skal ikke kimse av å ha en sikker bil også selv om man kan bli blendet av den økonomiske biten.

Dog vil jeg si at du egentlig kunne kjøpt hvilken som helst bil på bensin. Priusen drikker omtrent som en vanlig liten bensinmotor.


Malawi

#3
Har en 2008 Prius som det knapt har vært noe problemer med(eid siden ny, kjørt 240.000). 
Har sett den modellen rangert som 2 mest driftsikre bilen som er å finne av sin årgang.(#1 er en Porsche av alle ting.)

Praktisk og grei bil, som også kan erstatte dieselen i mange sammenhenger.
Både Reva og Think er veldig små biler som gjør at bruksområdet begrenses kraftig. 
Vet ikke hvordan det er med Reva, men virker som at det stadig er noe som må fikses på en Think.
 
Dvs. med dine forutsetninger, er prius en klar vinner.
Eneste jeg ville vært ekstra obs på, er å sjekke om den har ryggekamera, spesielt siden du har begrenset førlighet, og det kan være vanskelig å få god oversikt bakover i en Prius. 
Tror det er standard med enten sensorer eller kamera, og ser ikke noen sensorer på støtfangeren, så det burde være i boks på den bilen.

xmir

Vi har en prius 07 som ble kjøpt brukt i  2012 og har hatt minimalt med problemer med den. Det er ikke byttet stort annet enn olje og bremseskiver på den (dog, så er utbyttingen av skiver pga feil bruk, så de gikk ikke gjennom PKK pga rust). Stillegående og pålitelig doning! Synes den bruker lite drivstoff også.

Svk

Min 2012 prius+ bruker 4-6 dl på mila. Liker seg best under 65km/t og bykjøring. Da legger den seg på under 5dl mila.
Ingen problemer så langt.passert 150000km. Anbefalte en jeg kjenner å kjøpe prius. Ble en 2011 uten sensorer og ryggekamera. Ettermontert ryggekamera ble fort montert pga sikt bakover ved rygging

Osloensis

Hei, takk for mange gode svar! Mannen bestemte for meg, og fant ressurser til en brukt Nissan Evalia. Overtok for en uke siden, og er godt fornøyd, selv om den ikke akkurat er verdens mest aerodynamiske (Oslo-Strømstad tar ca 2,5 timer).

Så får vi se om han godtar utleie via nabobil.

Utrolig lettkjørt ihvertfall, føles ut som om jeg kjører en minibil (i forhold til Saab, som er det eneste jeg ellers har kjørt).

Og om et par år bytter vi den nok ut med en tilsvarende 40kW
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

elektrolux

#7
Takk for oppdatering. Alltid interessant hva fasit ble.

Også kult at det ble utslippsfritt til tross for at du uansett slipper bomregninger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA