Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: DIY - Sterkere LED-belysning

Startet av TorS, torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:44

« forrige - neste »

TorS

Jeg ladet med i3 på Fortum Kiwi Otta søndag 30. juli 2017 fra 13:28 - ca 13:50. Før jeg var ferdig kom en "Dark Metal Grey" Leaf. En dame kjørte, mann satt på. Jeg banket på ruta og spurte hvor de skulle, for å kunne advare de mot AR laderen på Dombås, men de skulle mot Oslo. Jeg avsluttet rett etter og jeg så at de flyttet bilen for å kunne lade. De må ha ladet fra ca. 13:50 - 14:20. (Iflg. Fortum var de neste som ladet først 15:09.)

Grunnen til etterlysningen er at Fortum ikke har registrert at jeg har avsluttet ladingen og at jeg har fått denne ladingen inn på min "konto". Jeg har dokumentert dette for Fortum med ladetider fra GK før og etter Otta og kjøretid mellom, men Fortum tror meg ikke! Jeg er ikke ute etter noen refusjon e.l., for jeg har allerede fått kompensasjon fra Forum. Mitt anliggende er at det må være feil i loggingen av ladetid på (denne) Fortum ladere(n) og Fortum må rette feilen.

Jeg har allerede spurt under "Ladeplasser og ladekabler" om det var flere som har opplevd dette. Det var flere som hadde opplevd feil og mange (meg selv inklusive) har sagt at vi av den grunn foretrekker GK ladere. For oss elbilister er det viktig med konkurranse mellom ladeoperatørene, slik at prisene holdes nede og at vi ikke får "AR tilstander". Det er derfor uheldig for konkurransen om Fortum får et slikt stempel. Jeg kunne derfor tenke meg å finne ut hva som kan være årsaken til feilen. Min "ville" spekulasjon er at dersom det går for kort tid mellom to ladeøkter der begge lader med brikke fra Elbilforeningen på denne laderen så logges det som en lading på første mann.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

Trekkoppbil

Har du detaljer som kan være nyttige hvis noen vil prøve å reprodusere hendelsen?

  • Når i ladeprosessen blei Chademo kopla til? Mens du lada, eller etter du hadde trykt avslutt, eller enda seinere?
  • Hvilken type ladestolpe brukte du?
Kan Fortum se noe motsigende info i loggen?

  • Kan de som om både CCS og Chademo blei brukt av ditt vin-nummer eller på dine lademinutter?
  • Kan de se vin-nummeret til Leafen?

TorS

De koblet til etter at jeg hadde kjørt. Jeg så at de flyttet bilen, men ikke at de koblet til, da var jeg kjørt. Jeg vil anta at det gikk mindre enn 2 minutter fra jeg koblet fra til de koblet til.

Fortum Kiwi Otta er kun en enkelt ladestolpe og den har stått der veldig lenge. Jeg vil tro at den er en av de eldste Fortum har. Det kan vel være noe av forklaringen. (Den er ikke av den aller eldste typen der kontaktene bare ble hengt på siden.)

Jeg prøvde å få Fortum til å sjekke om de kunne se noe unormalt i loggen, men de sa at det kunne de ikke se. Jeg spurte om det var logget hvilken ladebrikke som avsluttet ladingen, men da fikk jeg til svar at det måtte være den samme som startet ellers var det ikke mulig å koble fra...
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

leafnor

Selve lader på Otta er byttet etter august 2015, og mener å huske den som er der nå kom en gang før årsskiftet til 2016. Så maks to år.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA