Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alderen til en elbilkjører

Startet av Laban, onsdag 10. januar 2007, klokken 08:55

« forrige - neste »

Laban

Jeg har 2 stk elbiler som skal lades. En Think og en Buddy. Lader stort sett Thinken på 10A (16A når det haster og da er ikke Buddyn koblet til) og har brukt timer på denne  (om morgenen). Greit å sette i gang varmeapparatet og komme til en varm bil.

Problemet mitt nå er at Buddyen helst vil stå tilkoblet hele tiden (og den MÅ ha lading hver natt - noe Thinken strengt tatt ikke trenger) og jeg har en septik-pumpe + 2 stk el. portåpnere på samme kursen (kun 1 brukes om gangen). Jeg har ikke prøvd å lade begge bilene samtidig da jeg er redd sikringen vil gå (16 amp), men kanskje noen med mere kunnskap om elektrisitet enn meg kan gi meg et lite tips.

Må jeg få lagt opp en ny kurs eller er det mulig å lade 2 elbiler på samme 16A kurs? 
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Ladeteknikken på Thinken og Keweten er i store trekk motsatte. Keweten har sannsynligvis blybatteri som bør lades ved en hver anledning, og snarest mulig etter en kjøretur. Etter at batteriene er fulladet vedlikeholdslades disse, og da går der minimalt med strøm.

Thinken derimot har NiCd batteri som selvutlader og desynkroniserer seg mest like etter fullading. Her er det en fordel å lade like før kjøring i stedet for etter kjøring i den grad det er mulig å forutse dette. Ved bruk av tidsur på denne får du også fordelen av å komme til varm bil om morgenen. Husk at NiCd skal kjøres "tomme" et par ganger i måneden. Da helst like etter en fullading.

NiCd batteriet liker mye strøm under lading, men det gjør ikke ledningsnettet i bilen. Det er desverre ikke laget tilstrekkelig dimensjonert for tidens tann og høy vedvarende strøm.  Derfor anbefales 10A lading på Th!nk.

Du bør derfor kunne unngå at begge bilene bulklader (hovedlading) samtidig.

Ideelt skal der være egen kurs med jordfeilbryter på hvert ladeuttak
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Laban

Takk for svar.
Hvis jeg da kobler til Keweten når jeg kommer hjem slik at den er fulladet før midnatt og kobler Thinken på tidsur som slår på strømmen på etter midnatt burde det mao gå. Da skulle begge være fulladet og klar til neste dags dyst - samt sikringen være hel.

Får gjøre et forsøk og se hva som skjer  ::)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

pilt

Sitat fra: elektrolux på fredag 12. januar 2007, klokken 12:27
Thinken derimot har NiCd batteri som selvutlader og desynkroniserer seg mest like etter fullading. Her er det en fordel å lade like før kjøring i stedet for etter kjøring i den grad det er mulig å forutse dette. Ved bruk av tidsur på denne får du også fordelen av å komme til varm bil om morgenen. Husk at NiCd skal kjøres "tomme" et par ganger i måneden. Da helst like etter en fullading.

Hvis en bil fullades to-tre dager før den blir brukt, for så å bare bli kjørt til det er f.eks 40 % igjen, ville du da frarådet å kjøre den tom (= etter at den andre ladelampa lyser) dagen etter der igjen i tilfelle batteriene har desynkronisert seg så mye at noen av cellene kan ødelegges?

Jøss, hvordan fungerer egentlig Thinken siden man kan få den varm inni under lading? Det hørtes jo helt genialt ut! Selv går jeg fortsatt ut 5-10 min før jeg skal dra for å skru på bilen, sette på webastoen og vifta på 1. Da er bilen god og varm når jeg skal dra, i tillegg til at vinduene er veldig lette å skrape. Litt luksus må man jo unne seg... ;D
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Lars C. Krogenæs

Laban: Du kan jo ha 2 timere: en som har strøm frem til  f.eks 01.00 og en fra 01.15 og utover. Den første er den du bruker til buddy``n og den andre til thinken :-)

Pilt: Noe du kan tenke på er jo å sette inn en elektrisk (230v) kupevarmer. Det har jeg gjort i el-saxoen vår. Kupevarmeren har eget inntak (defa) og dermed også egen ledning ut fra bilen. Ulempen blir 2 ledninger, mens fordelen er at vi kjører viften hver morgen i 10-20 min før vi skal ut og kjøre, mens vi lader mye sjeldnere. Dessuten ville det ikke gått å lade (3200 watt + bruke kupevarmer 2000w samtidig.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Laban

Tenkte å bruke 2 timere til å begynne med ja. Får grave ned en ny kurs/kabel til sommeren så jeg slipper å bekymre meg over hvem som skal får strøm.

Pilt: Thinken kan varmes i 15 min med bilens eget varmeapparat og bruke nettstrøm når den står koblet til strømnettet. Det er en innebygget timer (kan stille inn to forskjellige starttidspunkt) noe jeg setter stor pris på. Bare å sette varmeapparatet på full varme - vifta på 2 - så er bilen god og varm når man skal ut å kjøre. Settes vinduet litt på gløtt forsvinner en del av fuktigheten også.

Man må bare huske på å stille inn varme og vifte før man forlater bilen. Har glemt det et par ganger  >:( (kjører normalt med "kald" resirkulert luft og webasto når det er kaldt) og det er lite trivelig å møte en iskald bil når man er mentalt forberedt på å sette seg inn i en varm bil. 
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

pilt

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 15. januar 2007, klokken 10:12
Pilt: Noe du kan tenke på er jo å sette inn en elektrisk (230v) kupevarmer.

Hvor mye koster det å få  montert disse kontaktene i bilen da?

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 15. januar 2007, klokken 10:12
Ulempen blir 2 ledninger, mens fordelen er at vi kjører viften hver morgen i 10-20 min før vi skal ut og kjøre, mens vi lader mye sjeldnere. Dessuten ville det ikke gått å lade (3200 watt + bruke kupevarmer 2000w samtidig.

Man kan jo bruke to timere og lade bilen først. Setter man den til å slutte ladingen 20-30 mintter før man skal ut og kjøre, så kan vifta stilles inn til å begynne å gå da. Godt vi har en dobbelt stikkontakt ute.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

elektrolux

#7
Hallo Pilt

Nå, ett år etter at kona kunne pakke opp en splitter ny fjernstyrt Webasto diesel som julepresang, er alt koblet til. Også ledningen fra Webastoen til vifta til varmeapperatet inne i bilen. (ttt)

Dermed er det bare å stille varmeapperatet på max varme når en forlater bilen, og et trykk på  fjernstyringa 10-15 min før start. Resultatet er varm kupe når en setter seg i bilen

Ingen ledninger, ingen komplisert forhåndsprogramering, og billig avgiftsfri diesel.  ;D

Slike Webastoer omsettes på Ebay for 4000-6000 NOK, og monteres på 1-2 timer når en vet hvor en skal koble seg inn på innvendig vifte.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#8
Svar til Pilt

"Hvis en bil fullades to-tre dager før den blir brukt, for så å bare bli kjørt til det er f.eks 40 % igjen, ville du da frarådet å kjøre den tom (= etter at den andre ladelampa lyser) dagen etter der igjen i tilfelle batteriene har desynkronisert seg så mye at noen av cellene kan ødelegges?"

Bortsett fra å fraråde fullading av NiCd batteri såpass lenge før kjøring, er det vanskelig å si noe eksakt her. I utgangspunktet er det ingen problemer å gjøre slik du beskriver. Problemene dukker opp sammen med eldre blokker med avvikende celler, som går varme under siste del av oppladingen.

Denne varmgangen medvirker til økt selvutlading. Denne selvutladingsprosessen kan i ekstreme tilfeller forbruke opp mot noe som virker som opp mot 10Ahr i flere timer, og dermed medføre extremt usynkrone celler.  (Jeg sier opp mot 10Ahr av den grunn at en blokk i en slik tilstand av selvutlading holder seg selv varm i flere timer på en måte som tilsvarer 10A overlading)

En annen faktor er at bilen selv for hver 1000Ahr utlading går inn i en utligningslading som medfører mer varmgang av batteriet, og dermed paradoksalt nok større fare for påfølgende desynkronisering.

Selv passer jeg på å kjøre bilen noen km i løpet av de første 6 timene etter avsluttet lading. En enkel måte å få det til er å vente til leggetid før en starter oppladinga, eller ved å lade på jobben.

Og i det tenkte tilfellet ville jeg ladet bilen opp på nytt før den kjøres særlig under 30%

Har i det siste sett mye rart angående blokker som sto montert i defekte Th!nker. Kapasitetsmåling av blokkene etter havari har tydelig vist store sprik i kapasiteten til gjenværende blokker. Ved kjøring ville disse blokkene "reversert" ved 30-50% restkapasitet, og begynt å produsere hydrogen og oksygen.

Da mangler bare varme før det smeller, noe som desverre flere har opplevt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pilt

Sitat fra: elektrolux
Nå, ett år etter at kona kunne pakke opp en splitter ny fjernstyrt Webasto diesel som julepresang, er alt koblet til.

Elektrolux da! Brukte du et helt år på å få koblet til julegaven fra 2005?? Eller syns du kanskje at selve webastoen var flott nok gave å få det ene året og monteringen fikk hun først julen 2006?  :D (Fjernkontrollen må du for all del ikke gi henne ennå, for da har du jo årets julegave i boks også! ;) )

Sitat
Dermed er det bare å stille varmeapperatet på max varme når en forlater bilen, og et trykk på  fjernstyringa 10-15 min før start.

Så dette skader ikke Webastoen?? Etter problemene jeg hadde med Webastoen min forrige vinter, så fikk jeg høre av Enviro at jeg måtte huske å skru den av før jeg skrudde av tenninga på bilen. Hmm... man kan jo skru den av før man skrur av bilen, men å så skru Webastoen på igjen uten at det er skadelig for den? Eller? ??? Mulig den fjerndrevne dieselversjonen er annerledes enn bensintypen... Itte veit je!

En annen ting: Blir det varmt i bilen uten at du lar vifta gå da? Jeg mener å huske at jeg i begynnelsen bare skrudde på tenninga og satte Webastoen på fullt, men at det da ikke ble noe særlig varmt inni bilen av den grunn. Først når jeg også satte vifta på 1, så ble det fart på sakene.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

pilt

Sitat fra: elektroluxEn enkel måte å få det til er å vente til leggetid før en starter oppladinga, eller ved å lade på jobben.

Lading på jobben hadde vært topp, men etter at ladekabelen ble stjålet der for ett år siden, så frister det ikke så mye. I såfall må de sette opp låsbare uttak. (Og det skjer vel neppe de første 50 årene... :( )

Jeg bør vel starte oppladingen av bilen noen timer før leggetid, for det er sjelden det blir 8 timer med søvn her i gården. Kanskje jeg heller skal lade på dagen og ta en runde i nabolaget etter midnatt? Jeg blir den nye natteravnen i området her... sniker meg lydløst innpå tyvene... for så å skremme dem med en liten tut eller to. Det hadde nok gjort seg med en sirene a la det man hadde på russebilene i "gamledager". (Nå følte jeg meg plutselig veldig gammel her, gitt...)  :D

Sitat
Og i det tenkte tilfellet ville jeg ladet bilen opp på nytt før den kjøres særlig under 30%

Da mener du fullading igjen? Eller opp til f.eks 90 og kjøre ned til 30-40 for så å ta en fullading? Eller spiller ikke det så stor rolle så lenge man ikke kjører så langt ned at noen av cellene blir ødelagt?
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

elektrolux

#11
Hallo Pilt

Hvordan får du til sitatene?

Det var nå kun siste ledning til kupevifta som manglet, og dermed ble vannet varmt, men ikke kupe'en. Ellers tror jeg ikke ideen om å gjøre 2005 julepresangen gyldig for 3 år ville vært særlig populær. (For ordens skyld får jeg vel innrømme at der lå en liten pakke oppi sammen med Webastoen Julen 2005; men Kona ble faktisk tilsynelatende glad for Webastoen også.)

Det med å skru av Webastoen før en stopper bilen forstår jeg ikke, da Webastoen har et innprogramert nedkjøringsprogram der brennkammeret blir blåst "rent" uavhengig av bilens tenningsnøkkel. Det kan være en fordel å skru av varmeapperatet dersom en kommer til å skru tenninga av og på ved flytting av bilen da Webastoen ellers starter opp uten å bli skikkelig varm før den så blir stoppet.

Når det gjelder det tenkte tilfellet, ville jeg ladet helt opp slik at cellene ble utlignet. Det er ikke farlig å lade fra delvis utladet batterier, bare en kjører batteriet ned en gang i blandt, og da helst kort tid etter en fullading slik at der ikke har forekommet ugjevn selvutlading.

Jeg tror du ikke du trenger kjøre bilen som natteravn bare for å hindre ugjevn selvutlading. Sannsynligvis har du et sundt traksjonsbatteri, og da er det bare å lade og kjøre slik det passer deg.

Et par ganger i måneden ville jeg kjørt bilen tom for strøm, og da ville jeg kjørt de første kilometerene like etter en fullading. Ellers bør vann fylles før vannlyset kommer på ved 5000km og få da oppgitt hvor mye vann bilen trengte. Trenger den mer enn 8-10 liter ville jeg redusert kjørelengden før neste vannfylling. Med nytt batteri bruker min bil ca. 8-10 l før ladelyset hadde indikert vannfylling. Jeg følger derfor Henning og Laban's råd om vannfylling ved ca. 500 Ahr overlading i stedet for bilens egen ide om 870 Ahr overlading før vannfylling. Det tilsvarer ca. 4000-5000 km mellom vannservice.

En annen sak jeg har begynt med er å ikke bruke servicelading med 50 % overlading før vannfylling. I stedet kjøres bilen tom for strøm og settes på initiallading som gir kun 20% overlading. Mener dette er en mer batterivennlig form for vannservice.

Slike hyppige vannservice kan bli dyrt dersom en ikke gjør jobben selv. Det kunne muligens vært en ide for folk flest å fylle vann selv, og så få resatt servicelyset på verksted. Dette skal være gratis etter en EU bestemmelse som pålegger verkstedene denne servisen grunnet bruk av ikke alment tilgjengelig resettingsutstyr. Problemet med egen vannfylling er at det kun må gjøres like etter at batteriet er fullt oppladet, og varmt (20-30 grader C). 

Kort sagt skal en sjekke at kjølevannet er over 20 grader C og batterispenningen over 170V og så koble ut ladingen og vente 10 min før en fyller vann.

På PSA vil det automatisk bli varmt etter en full opplading fra 20-30% eller lavere på grunn av at laderen er vannkjølt og overfører varmen til batteriene via kjølevesken. Under opplading er dette ikke farlig da NiCd har en egenkjøling som følge av ladeprosessen. Det er kun i overladingsfasen batteriet selv går varmt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pilt

Sitat fra: elektrolux
Hvordan får du til sitatene?

Hehe, godt det ikke bare er jeg som er sløv. ;) Har du ikke lest innlegget mitt under "Norstarts hjemmesider" og "Å svare på meldinger"? Sitat-knappen er nemlig øverst i høyre hjørne på hvert innlegg.

Du sier at folk flest burde utføre vannservice selv. Eh... Skeptisk! Syns det høres utrolig innviklet og slitsomt ut med den spenningsmålingen, påfyllingen når det er så og så varmt, bruke riktig type vann osv, så jeg tror nok jeg kommer til å fortsette å la Enviro ta seg av den biten. Vi sparer jo så mye på å kjøre elbil, så hvorfor ikke unne seg en tur til Drammen en gang eller to i året også? (I hvert fall for oss som bor på østlandet.)
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

elektrolux

"Du sier at folk flest burde utføre vannservice selv. Eh... Skeptisk! Syns det høres utrolig innviklet og slitsomt ut med den spenningsmålingen, påfyllingen når det er så og så varmt, bruke riktig type vann osv"

Jeg får enda ikke til sitat, men som svar på kommentaren din over;

Der er fare for å gjøre dyre tabber ved egen vannfylling, så dette bør kun utføres av personer som føler seg kompetente til å påta seg denne jobben. I seg selv er jobben enkel, og som så mye annet er selvgjort velgjort når en bare vet hvordan. Det kreves også noe spesialutstyr så som Voltmeter (fordelaktig med logging av spenningsutviklingen) og rette typen plugg for tilkobling til vannfyllingsnipplene. (kjøpes hos din lokale sønnak forhandler)

Ved å gjøre jobben selv kan en lage statistikk over vannforbruket, og justere serviceintervallene etter dette. En slipper også å sette bilen fra seg, da selve resettinga av servicelyset gjøres på et par minutter etter at diagnoseapperatet er tilkoblet.

Det blir nesten som alt annet her i livet. Det smaker godt med ferdig servert middag, men det kan gjøres like godt selv dersom en bare tar seg bryet med å lære seg kunsten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

#14
Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. januar 2007, klokken 09:21
Jeg får enda ikke til sitat, men som svar på kommentaren din over;

Hyggelig at det er enkelte punkter hvor Pilt og jeg har et overtak   ;D

Men ettersom dette er et forum der vi deler kunnskap og lærer av andre:



Trykk på denne knappen, i stedet for svarknappen. Så fjerner du den innholds-teksten du ikke vil ha med. [La det i klammer stå der]

Og vipps...

Prøv gjerne i test-forumet.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA