Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av mpkoh, torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:26

« forrige - neste »

mpkoh

Fikk i dag mail om at andre seterad på 7-seteren jeg har bestilt vil komme med ny konfigurasjon hvor setene kan legges ned. Sånn som jeg har forstått det, så er dette den samme typen som 5-seteren i dag har på sin andre rad. Hvordan er erfaringen med disse setene i forhold til dagens 7-seterversjon? På den ene side er det en åpenbar fordel å kunne få bedre lasteplass, men individuell justering er jo en fordel på gammel konfigurasjon. Hvordan er sittekomforten på ny vs gammel? Og sist men ikke minst: Hvilke rettigheter har vi i forhold til denne typen endringer?

petersv

Hvis du betalte gammel pris for 7 seter bør du få den nye rimeligere prise vil jeg tro.

Sindre M.

Vår X75D er allerede i produksjon, fikk samme mail i dag:

"Ettersom vi fortsetter å forbedre kjøretøysutvalget vårt, gleder vi oss over å informere deg om at Model X nå er tilgjengelig i en ny syv-seters konfigurasjon. Ettersom din Model X ordre er med en syv-seters konfigurasjon, vil du motta denne oppgraderingen av design kostnadsfritt.
Du vil få en økt nytteverdi ved at du iløpet av sekunder kan folde andre og tredje seterad flatt, for å gi deg et ekstra stort bagaserom.
Du behøver ikke gjøre noen handlinger vedrørende denne endringen."

C-Zero

For oss virker den nye 7-seterskonfigurasjonen å være optimal. Dessverre ble den valgt bort til fordel for 6-seteren når jeg bekreftet bestillingen 8.august.Har kontaktet min selger men han sier at det er for sent å bytte. Han sier den har gått inn i produksjonslinjen men status på MyTesla er "confirmed and scheduled for production in our factory". Skulle da tro at man ikke har begynt å produsere den. Ergerlig!!
Tesla Model X 75D. Bestilt 31.07.2017. Bekreftet 07.08.2017.
Citroen C-Zero 2011-2016

dissern

Etter all bingo som var med rabatter på Inventory X90 så bekreftes det nok engang at det er bingo i forhold til hva man bestiller og får bekreftet og hva man faktisk får.

Jeg bestilte 7 seter som var beskrevet som det "rene kunstverket", men får nå seter som kan felles ned gi "økt bagasjeromsplass". Dersom jeg trengte dette så hadde jeg bestilt 5 seters konfig i utgangspunktet. For meg er altså ikke dette en oppgradering, men det er da også av liten interesse. Poenget er at bestilling har blitt laget og bekreftet med en spec basert på beskrivelsen som var gitt av objektet på bestillingstidspunktet. Å endre denne i etterkant er uakseptabelt. Jeg har sendt mail til Tesla og er spent på hva de vil foreta seg nå.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

jlan

#5
Det at den nye "benken" i 7 seter koster 25000 mindre enn de to setene i 6-seter sier vel sitt.

Det ideelle til mitt bruk ville vært en 6 seter med nedfellbare 2. rad seter, altså som det nye høyresetet + et tilsvarende venstresete. Det ville jo gitt mye bedre tilgang til 3. seterad enn i ny 7 seter, og fortsatt 4 gode plasser med ski i midten.

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

dissern

Sitat fra: jlan på fredag 18. august 2017, klokken 12:00
Det at den nye "benken" i 7 seter koster 25000 mindre enn de to setene i 6-seter sier vel sitt.

Det spiller ingen rolle hvordan man tolker en prisreduksjon på dette, poenget er at ved bestillingstidspunktet var oppgitt pris lavere enn før (priser forandrer seg ofte hos Tesla) med en beskrivelse av setene som var tydelig på at det var individuelle seter i 2 seterad. Tesla har et internt problem når de ikke klarer å oppdatere produktbeskrivelse samtidig som de endrer prisen, dette er ikke mitt problem og jeg som kunde må forholde meg til hva som blir beskrevet om produktet på bestillingstidspunktet og bekreftelse av bestilling.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

mpkoh

Sitat fra: dissern på fredag 18. august 2017, klokken 11:46
Jeg har sendt mail til Tesla og er spent på hva de vil foreta seg nå.

Ja, spennende hva de svarer. Holder du oss oppdatert her på forumet når du hører noe?

bergie

Jeg har sendt forespørsel om endring fra 5-seter til ny 7-seter. Fristen for endringer var opprinnelig på onsdag 16 august.

Spent på hva det ender med!
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

akseln

Det er helt håpløst at Tesla forsøker å selge dette inn som en oppgradering som kundene får kostnadsfritt. Her har de sikkert brukt en kommunikasjonsrådgiver som har funnet på en fiffi tekst. Det er helt sikkert mange som synes løsningen er bedre pga. mer bagasjeplass, men benken på 2. rad er også kjipere enn tre individuelle og elektrisk justerbare seter. Ulike kunder ser jo på dette ulikt og det burde de forstå.

Hvorfor kan de ikke bare kalle en spade for en spade enn å forsøke å selge dette inn som noe mer enn det faktisk er?

dissern

Sitat fra: akseln på fredag 18. august 2017, klokken 12:25
Det er helt håpløst at Tesla forsøker å selge dette inn som en oppgradering som kundene får kostnadsfritt. Her har de sikkert brukt en kommunikasjonsrådgiver som har funnet på en fiffi tekst. Det er helt sikkert mange som synes løsningen er bedre pga. mer bagasjeplass, men benken på 2. rad er også kjipere enn tre individuelle og elektrisk justerbare seter. Ulike kunder ser jo på dette ulikt og det burde de forstå.

Hvorfor kan de ikke bare kalle en spade for en spade enn å forsøke å selge dette inn som noe mer enn det faktisk er?

Meget godt poeng. Mange vil nok være gledelig overrasket over denne endringen, men det prinsipielle med at Tesla har solgt et beskrevet produkt til en oppgitt pris for deretter å endre dette etter bestillingsbekreftelse er uakseptabelt. Jeg ser ikke for meg at jeg faktisk får den gamle 7 seters konfigurasjonen, men jeg vil forvente en form for kompensasjon. Avtaler og forbrukerkjøp er regulert i Norge og da skal det også bety noe.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

haheide

Jeg bestillte en 5 seters X75D med alt uten selvkjøring i går.
Nå er 7 seter her med nedfellbar 2dre rad.
Er det noen grunn til å bruke 24000 på de to ekstra setene?
Bedre salgsverdi om noen år?
For meg praktisk med mer enn 5, men ikke ofte.
Er det noe jeg bør tenke på her?Har ei knapp uke på det


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Breezec

Sitat fra: haheide på fredag 18. august 2017, klokken 13:11
Jeg bestillte en 5 seters X75D med alt uten selvkjøring i går.
Nå er 7 seter her med nedfellbar 2dre rad.
Er det noen grunn til å bruke 24000 på de to ekstra setene?
Bedre salgsverdi om noen år?
For meg praktisk med mer enn 5, men ikke ofte.
Er det noe jeg bør tenke på her?Har ei knapp uke på det


6 og 7 seter har egen klimasone som kan styres individuelt i forhold til front. Viftehastighet og temperatur kan dermed styres fra skjermen.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

geear

Sitat fra: C-Zero på fredag 18. august 2017, klokken 11:35
For oss virker den nye 7-seterskonfigurasjonen å være optimal. Dessverre ble den valgt bort til fordel for 6-seteren når jeg bekreftet bestillingen 8.august.Har kontaktet min selger men han sier at det er for sent å bytte. Han sier den har gått inn i produksjonslinjen men status på MyTesla er "confirmed and scheduled for production in our factory". Skulle da tro at man ikke har begynt å produsere den. Ergerlig!!
Sikkert optimal for noen, men jeg vil IKKE ha den. Jeg har bestilt 7-seter med elektriske individuelle seter på 2. seterad. Konfiguratoren sa elektriske individuelle seter, selger sa det, manualen sier det fortsatt, spec sheet på bilen min viser de fortsatt på bildet. Hva noen måtte mene om en pris kontra en annen betyr ingenting. Ikke har jeg eid Tesla før heller, så jeg gikk inn i butikken og kjøpte det jeg ble presentert. Jeg har ingen interesse av nedleggbar 2. seterad, har hatt det både i X5 og XC90 i 4-5 år og aldri brukt det, skal jeg ha med meg noe så hiver jeg på henger. Det er halve poenget med Model X i stedet for Model S. Nå skal de altså "oppgradere" meg til en simpel bussbenk med manuell vipping og enda en manuell funksjon for å skyve fremover for å få folk inn og ut av bakerste rad, mens det jeg har kjøpt er at de helt fint kan fikse dette selv med ETT knappetrykk. Premiumfølelsen er iallfall rett ut vinduet, S-Max neste.  :-1-:
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

dissern

Godt oppsummert gr, jeg har samme reaksjon på dette som deg.

Jeg antar Tesla mottar en del tilbakemelding på dette, så jeg håper i det lengste at de rydder opp. Gjør de ikke det så vil jeg så lenge jeg har bilen føle at jeg har fått noe annet enn det jeg bestilte og føle meg litt lurt.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA