Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av mpkoh, torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:26

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: moby666 på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:30
Er nok sjeldent at det KUN sitter noen helt bakerst. Andre tilfeller vil ikke dette være noe problem.

Er det en annen måte å vippe setene tilbake i korrekt posisjon forfra enn bakfra? Eller gjør han det helt feil i videoen?

Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 09:52
men ser han nevner at de gamle er uholdbart trege, og tydeligvis liker den manuelle løsningen.
Synes de er kjappe i praksis. Jeg har easy access på. Da holder det med ett trykk øverst på setet, så sklir det elektrisk frem og tilter. Med easy access av må man stå og holde knappen inne (for de som har barneseter som kan trøble det til).
Manuelt vil jeg tro kan være litt kjappere. Men ser eksempelvis når jeg puttet pulk i bilen at jeg måtte kjøre ett sete frem for å få plass til den i bagasjerommet. . Med benken må man kjøre alle setene frem, eller?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kristian86

Har også bil i bestilling med 7 seter som ble beskrevet som rene kunstverket. Jeg har X med 7 seter idag som skal selges til fordel for ny X med AP2. Ønsker de samme baksetene som jeg har da disse passer best til oss som har barneseter. Du kan skyve setene frem med barnesete montert for adgang til 3. rad, det går ikke når man må vippe ned seteryggen, det innebærer altså å demontere isofix sete hver eneste gang noen skal ut og inn bakerst..

Synes det er helt på trynet å vinkle det til at man er heldig som får byttet ut monopost setene med benken. Hva nytteverdien av bilen er for meg er det vel jeg som vet best.. Har enda ikke hatt behov for å legge ned setene på 10mnd da bilen har hengerfeste.

Sendt mail til norway_sales (ingen respons derfra selvfølgelig), sendte mail til delivery idag og selger får daglig sms av meg (stakkars).. Selger har sagt han skal sjekke opp, men det er lite han kan gjøre sånn egentlig..

Det ryddigste ville vært om man kunne velge hva man ville ha, også kunne de heller fjernet monopost setene på alle biler bestilt etter f.eks. 1. september.
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

morpheus

Sitat fra: kristian86 på onsdag 23. august 2017, klokken 12:53
Synes det er helt på trynet å vinkle det til at man er heldig som får byttet ut monopost setene med benken. Hva nytteverdien av bilen er for meg er det vel jeg som vet best..

Sendt mail til norway_sales (ingen respons derfra selvfølgelig).

Det ryddigste ville vært om man kunne velge hva man ville ha, også kunne de heller fjernet monopost setene på alle biler bestilt etter f.eks. 1. september.
:+1: Er i samme situasjon. Kunne ikke sagt det bedre.
TMX75D Nov 2017- in waiting
Fremtiden er elektrisk !
Nåtiden er Dieseltastic !

kristian86

Produktet de solgte når jeg bestilte bil.. Høres jo litt finere ut enn benken?
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember

moby666

Alle skjønte når ny lavere pris kom på 7 seter så var det stor sannsynlighet for at dette ville medføre den nye 7 seteren. Lage masse bråk ut av dette synes jeg er smålig.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

kristian86

Sitat fra: moby666 på onsdag 23. august 2017, klokken 14:02
Alle skjønte når ny lavere pris kom på 7 seter så var det stor sannsynlighet for at dette ville medføre den nye 7 seteren. Lage masse bråk ut av dette synes jeg er smålig.

Smålig? Spurte jo også selgeren om vi fikk elektriske eller ikke, alle selgere bekreftet at nedfellbare ikke kom til Norge.

Når man bestiller et produkt så kan de ikke endre til et annet produkt uten videre.

Espen Hugaas Andersen

Man burde helt klart få de uavhengige setene om det var dette man fikk beskjed om at man ville få. Det er ikke smålig å kreve dette i det hele tatt.

Om det ikke er mulig å levere de uavhengige setene, så er det minste Tesla burde gjøre å la folk gå i fra avtalen og få tilbake depositumet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

akseln

Hadde de vært litt smarte hadde de gitt alle muligheten til å velge og deretter planlegge produksjonen utfra dette. Sikkert nok av de som ønsker den ny løsningen selv om de måtte vente noen uker.

geear

Sitat fra: moby666 på onsdag 23. august 2017, klokken 14:02
De får levere deg en Model 3 da, du burde jo skjønt det var en mindre bil du kom til å få ettersom de satte ned prisen rett før du kjøpte?

Vet ikke om du har fått med deg at til og med selgerne stod og sa rett ut til meg at det var de elektriske "gamle" setene og at de nye KUN var i Asia og USA, de hadde INGEN indikasjoner på at disse kom til Norge. På tross av at jeg spurte konkret om det var den nye benken jeg ville få.

Er det noe som er smålig så er det å komme med slike kommentarer. Du hadde neppe vært like fornøyd om det var deg det gjaldt, men fordi dette passet deg helt topp så er det vi som er smålige.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

mpkoh

Ser ut som at det er en del her som er i samme situasjon som meg, det vil si som ønsker å få den setekonfigurasjonen vi faktisk har bestilt. Hvor mange av dere kunne tenke dere å sende en felles henvendelse til Tesla Norge angående denne saken?

Jeg er ikke utdannet jurist, men har satt meg inn i Forbrukerkjøpsloven, og prosedert i tingretten på den, så noe har jeg lært meg. Jeg har også vært i kontakt med Forbrukerrådet, som var helt enig i at dersom Tesla leverer bilene vi har bestilt med andre spesifikasjoner enn avtalt, så kan vi med hjemmel i Forbrukerkjøpsloven hevde av bilen har en mangel, og kreve kompensasjon. Vi har inngått en bindende avtale, som Tesla ikke kan velge å se bort fra. Rettighetene vi har i Forbrukerkjøpsloven er ufravikelige, enten Tesla liker det eller ikke.

Når Tesla ikke klarer å levere bilene som avtalt ville det være naturlig at de var i møtekommende, og ga oss for eksempel følgende muligheter for kompensasjon: Å velge tilsvarende utstyrt seksseter uten tillegg i prisen, gitt et adekvat prisavslag, gitt gratis 4 års serviceplan, eller gratis supercharging som følger bilen. Loven sier uansett at vi har krav på kompensasjon, selv om Tesla ikke virker å ta dette på alvor (eller er det noen av dere som har fått tilbud om det?). Hvor mange av dere som har bestilt syvseter med monopost-seter er interessert i å rette en felles henvendelse til Tesla Norge?

Legger til orientering med utdrag av relevante paragrafer fra Forbrukerkjøpsloven.

"§ 1.Alminnelig virkeområde
Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov."

"§ 2.Lovens anvendelse i noen særlige forhold
Loven gjelder for
a)   bestilling av ting som skal tilvirkes (tilvirkningskjøp)"

" § 3.Ufravikelighet. Lovvalg
Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her."

"§ 15.Tingens egenskaper
Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen."

"§ 16.Mangel
Tingen har en mangel dersom
a)   den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15"

§ 26.Forbrukerens krav ved mangler
Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren
a)   holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b)   velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c)   kreve prisavslag etter § 31
d)   kreve heving etter § 32
e)   kreve erstatning etter § 33.
Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende."
"§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

almenning

Vel talt! Eg er gjerne med på ei felles henvending til Tesla Norge.

kristian86

Jeg er med.

Fikk forøvrig "svar" fra DeliveryNO@tesla.com igår etter jeg purret på svar dit.

"Hei, vi er på saken og jeg vil komme tilbake til deg når jeg har fått et klart svar."

Kanskje man skulle laget en facebook-gruppe for alle som er intr i å klage på endringen? Blir litt enklere å dele informasjon fortløpende da.

Breezec

Jeg vil også heller ha de gamle setene enn benken. Det hadde blitt 5-seter om jeg trengte den ekstra plassen.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

geear

Jeg har klaget selv allerede, men kan godt være med på felles henvendelse også. Får jo NULL info fra norway_sales.

Er DeliveryNO en annen gjeng?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA