Hovedmeny

Importert vs nordisk

Startet av Playez, torsdag 17. august 2017, klokken 20:49

« forrige - neste »

Sele

På en USA modell virker ikke carwings,kart og radio er og et problem. Velg en norsk eller europa utgave er mitt råd.

casall

Jeg fikk bekreftet fra en som jobber hos en Nissan forhandler i dag at så lenge bilen er importert gjennom Nissan Nordic har den samme garanti som norsksolgte Leafer, samme om den er fra Danmark eller Sverige f.eks.. Og alle/de fleste(?) gjennom Birger N Haug skal være det.

Men jeg er mer usikker på f.eks denne:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101514372

Det er nok samme bil som de norske, men den importøren har vel trolig importert denne bilen gjennom noe annet en Nissan Nordic sitt system..? Og da fortvekk 3 år bare. Selvom de selv sier at det er 5 år på all elektronikk og batteri fra Nissan selv, mens resterende er 3 år.

sylwester

I følge selgeren gjenstår det 31md så de tar utgangspunkt i at det er 5 år, men du har ingen garanti for at det er rett. Jeg likte spesielt godt at selger lenket til denne artikkelen som ga en god introduksjon i forvirringen rundt Leaf og hva en kan forvente av rekkevidde. I det hele tatt fikk jeg et godt inntrykk av selger.

Jeg ville vært fullstendig fornøyd hadde de kommet med opprinnelsesland, kjennemerke/rammenummer og skjermbilder fra LeafSpy som viser tekniske data og kommentert for folk flest hva de skal lese ut av det. Mange av de kjøper jo inn mange leafer så hvorfor ikke investere i en ODBII-dongle for å hoste opp den informasjonen som er viktig før kjøp!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

casall

Du mente at du fikk et dårlig inntrykk av selgeren? Jeg har fått info om at bilen er fra Danmark og har også fått Chasisnummeret, men det betyr kanskje ikke allverden. Kanskje tryggere å handle hos Birger N Haug?

sylwester

Nei, jeg fikk et godt inntrykk av selger. De importerte bilene skal ligge 25.000 eller mer under de norske så det er jo opp til deg å bestemme om BNH er verdt det eller ikke. Husk å spørre om EU-kontroll. Hvis den må kontrolleres før 2019 så er det en ulempe i forhold til de norske bilene.Det står heller ingenting om vinterdekk så forhør deg om hva det vi koste i tillegg.
Oslo

casall

Forsto ikke helt drt med EU kontrollen. Må ikke alle innom det årlig?

De ligger langt ifra under 20.000 under BNH sine biler, men nå er jo de også importert. Men slik jeg har forstått får jeg nøyaktig samme garanti som norsk solgt når jeg kjøper av dem. Derfor jeg vurderer å ta turen selvom jeg holder til i Sandnes.

casall

Jeg får med vinterdekk i prisen. For meg er det bare viktig å vite dette med garantien her. Trolig får jeg altså 5 år, men kun på de elektriske komponentene og batteriene, og 3 år resten fra 1reg. Det er det de sier til meg.

Mens norskkjøpt eller hos BNH så er det 5/5. Men det er kanskje den på, 5 år på det elektriske biten som er viktigst uansett.. De sa de skulle kjøre den årlige servicen også før jeg fikk den levert, og da skal jeg få info om batteriet og status. Er dette samme data som fra Leaf Spy? 

casall

Vil jeg eventuelt kunne bruke denne:
https://www.teknikmagasinet.no/produkter/lyd-o-bilde/bilstereo/tilbehor/elm327-obd2-bluetooth  ?

For meg er det viktigste å vite at det er 5 års fabrikkgaranti fra Nissan selv som gjelder på det elektriske og batteriet. Selger sier jo det, men jeg ønsker å få det bekreftet. At det er 3 år på resten er kanskje ikke så farlig?

EV-FTW

Tenker at det beste svaret får du rett og slett fra Nissan Norge selv.
Skriv en mail til dem, se hva de svarer.
Beste er jo at de svarer at garanti er akkurat lik. Men bare en måte å finne det ut på altså.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

casall

Ja, prøver det :) De sa at bilen ikke var tectylbehandlet.. Dette er vel kanskje viktig? Går utifra alle norske er det, og kanskje også de fra BNH?

Edit: De norske er vel kanskje heller ikke tectylbehandlet, men har en lett behandling av noe slag ved importen i Drammen..?

casall

Jeg har nå fått litt mer info fra selger.

Jeg spurte om de gav noe dokumentasjon for garantien de gav, og da skrev han at de hadde garanticertifikat fra Nissan. Tanker?

Jeg spurte videre om de hadde Leaf Spy eller mulighet for å ta en batteristatus. Da forklarte han at bilen skulle på årlig service og med batterisjekk, men at det ikke kunne gjøres før det ble skrevet kontrakt.
Er ikke det litt bakvendt?

EV-FTW

Sitat fra: tanumfr på torsdag 31. august 2017, klokken 11:34
Jeg har nå fått litt mer info fra selger.

Jeg spurte om de gav noe dokumentasjon for garantien de gav, og da skrev han at de hadde garanticertifikat fra Nissan. Tanker?

Jeg spurte videre om de hadde Leaf Spy eller mulighet for å ta en batteristatus. Da forklarte han at bilen skulle på årlig service og med batterisjekk, men at det ikke kunne gjøres før det ble skrevet kontrakt.
Er ikke det litt bakvendt?

På ny, kontakt Nissan Norge!
En selger, ja det er en selger. Jeg ville fått det fra Nissan Norge selv!
Og når det kommer til batterisjekk på service, så er den ikke mer verdt enn papiret!

Få tak i en dongle, og last ned Leafspy. Få lov å koble deg til, så får du sjekket før kjøp.
Dersom selger motsier seg det, så rygg unna!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

casall

Deler svaret mitt jeg fikk fra Nissan sin kundeservice som sikkert kan være nyttig for fler:

"Takk for at du kontaktet Nissan kundeservice.

I forbindelse med din henvendelse vedrørende garantien på Nissan LEAF som er importert fra et EU-land, kan vi informere om at denne vil ha Nissan PAN European Warranty:  3 år/100.000 km på selve bilen og 5 år/100.000km for elektriske komponenter, inkludert batteriet.

Nissan LEAF kjøpt hos en Nissan LEAF-forhandlere i Norge vil ha Nissan PAN European Warranty med 5år/100.000 km på selve bilen, samt på elektriske systemer. Vedrørende om dette stemmer for alle biler solgt gjennom Nissan-forhandler som er importert fra Europaskal jeg undersøke nærmere og komme tilbake til deg med informasjon.

Utover den generelle Nissan PAN European Warranty, har Nissan LEAF importert fra EU land ingen form for rettigheter etter norsk Forbrukerkjøpslov mot verken norske forhandlere eller Nissan Nordic.
Alle Nissan LEAF ment for det nordiske markedet har batteri-varmesystem (dette gjelder Danmark, Sverige, Finland og Norge), samt oppvarming av rattet, oppvarming av speil, setevarmere og frontlyktvaskere som standard.
Nissan LEAF solgt i land som Frankrike, Nederland og Tyskland leveres ikke med dette batteri-varmesystemet. De kan derimot leveres med en "vinterpakke" som har varme i seter og ratt, men batteri-varmesystemet er ikke inkludert i denne vinterpakken.

Vi vil understreke at det er viktig at garanti- og serviceheftet følger med bilen, da dette inneholder ditt garantisertifikat, samt viser garantien du har på bilen og hvilke ting som ikke dekkes av garantien med mer. Merk: Garanti- og serviceheftet må være stemplet og signert av en den selgende Nissan LEAF forhandler, da dette er ditt bevis på at du har garanti.
Hvis du har flere spørsmål må du gjerne ta kontakt med oss på e-post eller telefon.

Ha en fortsatt fin dag.

Vennlig hilsen,

Cecilie

Nissan Kundeservice
"

sylwester

En Norsk bil har 5 års garanti og 8 år for elektriske komponenter og på finn vil det stå hvor mye det er igjen av de 5 årene, ikke de 8. Dvs. selger annonserer en bil med 7 md fabrikkgaranti som 31 md som er feilinformasjon.

Den delen om "Nissan LEAF kjøpt hos en Nissan LEAF-forhandler" virker å gjelde hvis de finner på å selge importert bil? hvis ikke hvorfor har de ikke nevnt 8 års garanti på elektrisk komponenter?
Oslo

casall

Er ikke den 8års garantien du snakker om kun for batteriet på 30kwh variantene?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA