Hovedmeny

Importert vs nordisk

Startet av Playez, torsdag 17. august 2017, klokken 20:49

« forrige - neste »

EV-FTW

Sitat fra: Playez på lørdag 19. august 2017, klokken 16:52
Fått tilbud om 2017 ny tekna norsk. 259k levering oktober. Føler det er bedre enn "ubrukt" 2017 eu import for 230k uten vinterhjul. Men fortsatt mye penger mtp alt som skjer nå rett rundt hjørnet. Forhandler mente de aldri har tilbudt tekna rimeligere enn dette.

Hva tenker dere?

Prisen du fikk var inkl vinterdekk på felg, med sensor for lufttrykk?

Hadde uten tvil valgt den før en importert bil som koster 20 000 mindre, men da uten vinterdekk.

Men, så er det aspektet med at ny Leaf er rett rundt hjørnet.
Tenker du der må ta et valg bassert på hvor lang rekkevidde du trenger.
Hva er nok dor din daglige kjøring?
Trenger du alle nye funksjoner som en ny Leaf vil ha? Hva med design?

Dersom du synes dagens modell passer deg bra, så hadde jeg gått for den.

Ja, så kan det tenkes at den synker i pris når den nye kommer, med det vil jo også gjelde bruktbiler.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Sele

Fått tilbud om 2017 ny tekna norsk. 259k levering oktober. Føler det er bedre enn "ubrukt" 2017 eu import for 230k uten vinterhjul. Men fortsatt mye penger mtp alt som skjer nå rett rundt hjørnet. Forhandler mente de aldri har tilbudt tekna rimeligere enn dette.

Hva tenker dere?

Dårlig deal på EU importen. Jeg fikk vinterhjul med sensorer og full tectylering.

Playez

Sitat fra: Øystein K på lørdag 19. august 2017, klokken 17:22

Hva tenker dere?

Prisen du fikk var inkl vinterdekk på felg, med sensor for lufttrykk?

Hadde uten tvil valgt den før en importert bil som koster 20 000 mindre, men da uten vinterdekk.

Men, så er det aspektet med at ny Leaf er rett rundt hjørnet.
Tenker du der må ta et valg bassert på hvor lang rekkevidde du trenger.
Hva er nok dor din daglige kjøring?
Trenger du alle nye funksjoner som en ny Leaf vil ha? Hva med design?

Dersom du synes dagens modell passer deg bra, så hadde jeg gått for den.

Ja, så kan det tenkes at den synker i pris når den nye kommer, med det vil jo også gjelde bruktbiler.

Som nevnt tidligere kjører jeg kun 40km pr dag. Tilbringer lite tid i bil. Regner med teknas funksjoner holder i massevis. Tror ikke rekkevidden heller skal stoppe meg, selv om det blir vinter.
Skal innrømme at jeg er ikke veldig fan av design, Men kan leve med det.

Den skal kun utføre jobben med å frakte meg til/fra jobb, samt små ærend.

Så ønsket er en økonomisk fordel ved kjøp av bilen hvor jeg kan bruke pengene mine på andre mye kjekkere ting enn transport.

Så er det ett bra økonomisk kjøp er vel det jeg lurer på. De skal bombamdere Bergen med bomstasjoner i nærmeste fremtid. Så der sparer man litt. Pr nå er jeg aldri gjennom en bomstasjon til det daglige. Og deg går ca 1500 kr i bensin pr måned.

Mippen

Ser dere snakker om garanti men nevner ikke noe om reklamasjon. I følge norsk lov kan man reklamere i inn til 5 år på noe som er ment til å vare lengre enn et par år. Garanti er bare hva bil produsenten garanterer men reklamasjon er lovfestet og har ikke noe med garantien å gjøre. Spørsmålet er hvem man kan reklamere mot? I utgangspunktet er det mot selger, men jeg erfarer at selger av importerte biler henviser til forhandler, så egentlig kan man vel reklamere mot importøren hvis det ikke dekkes av garantien hos Nissan? 

Siterer dette innlegget fra en annen tråd:

Sitat fra: TB på torsdag 02. januar 2014, klokken 19:08
Sitat fra: e-max på torsdag 02. januar 2014, klokken 14:33
På alle trillingene er det 5 års garanti på alle el komponentene som hører til drivlinje (dvs batteri, elmotor, lader, kontroller, etc). Dette gjelder alle biler som er distribuert i EU, pluss Norge, Sveits. Dette kommer klart frem av servicehefter i alle disse landene. I garantiperioden er det produsenten som sørger for/og betaler forhandlerene/verkstedene for reparasjon. Men garantien er forskjellig mht maks antalll kjørte km: I-Miev: 100.000/C-Zero og Ion: 50.000.
Så hvis man kjører mindre enn 10.000 km/år så er det ett fett hvilken importbil man velger og garantien er lik de som selges nye i Norge.

Men, i norge gis det 5-års garanti på resten av bilen og der har importbilene et problem.
I-Miev 3 år/100.000km - C-Zero: 3 år/50.000km - ION: 2 år/ikke definert km stand.

Ein god oppsummering du har skrive her. Eg vil påpeike ein detalj ang. garanti / reklamasjon  ved import.

Så lenge som den importerte bilen er kjøpt av firma som driv næringsvirksomhet vil det vere gode  rettigheiter for kjøper. I praksis så lenge som den ikkje er kjøpt privat, eller importert av bruker direkte - så skal "Lov om forbrukerkjøp" gi kjøper 5 år reklamasjon. Det kan ikkje avtales ein kortere tid eller dårlegare vilkår, dette vil stride mot lova.

Dvs, dette er ikkje det samme som produsent garantien. Ved store feil vil kjøper ha ein sterk sak mot den som importerte bilen. Kan forlange at feilen skal bli retta uten kostnad for kjøper, som ein reklamasjon. Det kan og bli avtalt prisavslag.

Det vil klart vere tilfeller der kjøper opplever at importør ikkje er einig i loven, men det endrer ikkje kjøper sine rettigheiter. Resultatet kan gjerne bli at kjøper gir opp.... som gjerne er intensjonen til importøren...

På generelt grunnlag kan det vere dei offisielle importører har meir respekt for lovverket enn parallell importørene. Men, det leses og om historier på forum der opplagte reklamasjon saker blir avvist av offisielle importør i fyrste omgang, for bli retta kostnadsfritt etter litt "argumentasjon".

Obs: Om bilen som kjøpes er 1 år gammal vil den ikkje ha 5 år garanti eller reklamasjon frå kjøpstidspunktet, men frå den var ny - dette er teke høgde for i lova. Om dette var tilfelle ville salg av 4,5 år gamle bilar vere svært dårleg butikk for selger om reklamasjon gjeld frå kjøpsdato.

Oppsummert: Det er i stor grad valg av seriøs forhandler, og ikkje bilmerke som gir den beste garanti og rett til reklamasjon  :)

Kjelder:
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34
http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128875
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=150622
Fremtiden er elektrisk.

EV-FTW

Reklamasjon kan på ingen måte sammenlignes og sidestilles med garanti!

Ved garanti fra Nissan, er det forhandler og Nissan selv som står for bevisansvaret. Og stort sett dekker de det meste uten å krangle.

Reklamasjon derimot, da står du som kunde som har bevisbyrden. Du må betale for undersøkelser, og ender stort sett opp med avslag. Du kan da ta det videre til Forbrukerrådet, og forbrukertvist utvalget.
I siste instans ta det for retten.

Dette er et himla arbeid, og belastende, så stort sett gir folk seg før de har startet.
Dette vet forhandleren som importerer svært godt om, og gir ikke etter ved døren!

Nei, kjøp norsk bil med norske garantier!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

sylwester

Bevisbyrden på garanti er ikke forskjellig fra reklamasjon, men det er mer sannsynlig at produsenter vil være mer fleksible på garanti enn reklamasjon. I realiteten utvider de det etterhvert som rettegang påviser at reklamasjonsretten gjelder for de tilfelle og at det gir presedens.

Ta f.eks. denne epletelefonen hvor verkstedet nektet å reparere på garanti på basis av at en fuktindikator var trigget. Her ble kjennelsen at de må reparere telefonen i henhold til Norsk reklamasjonsrett! Apples garanti dekker fremdeles ikke noen form for fukt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Mippen

Poenget er at reklamasjon er sterkere enn garantien hvis man kjøper en bil som har dårligere garanti enn i Norge, og at man kan bruke reklamsjon hvis noe skal oppstå. Er enig i at det sikkert er lettere å få noe reparert på garanti enn på reklamasjon, men det betyr ikke at det ikke er mulig. Du har loven på din side.
Fremtiden er elektrisk.

EV-FTW

Jo, det er forskjell på bevisbyrden på garanti og reklamasjon.

Fra advokatveiledning.no
"Det klare utgangspunktet er at kjøper må bevise at det foreligger en mangel ved gjenstanden. Unntaket er i forbrukerkjøp de første 6 månedene etter kjøpet. Dersom mangel oppstår i denne perioden, legger man til grunn at mangelen var der på kjøpstidspunktet."

Altså de første 6 mnd etter kjøp, men da gjelder normalt garantien på bilen.
Skjer det noe etter 3 år, og eurobilen ikke lengre er dekket av fabrikkgaranti, så er det du som eier av bilen som har bevisbyrden!
Og som sagt, det koster fort både tid og penger å gå gjennom en slik prosess.
Så er mange , nok de fleste, som ikke orker å heller biter i det sure eplet, og betaler.

Når det kommer til fukt i telefoner, har dette blitt reklamert på i det vise og breie, for alle merker.
Jobbet i 12 år med dette, og selv om forbrukertvistutvalget har kommet med en dom, er det veldig vanlig enda at telefoner ikke får godkjent reklamasjon grunnet fukt, eller skade av ytre påkjenning. Og det ender med at kunde må betale for undersøkelsen av telefonen.
Kan love deg en gjeng med enormt oppgitte og sinte kunder!

Heldigvis jobber jeg ikke med slikt lengre.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

sylwester

I følge den lenken jeg lenket til så er det fremdeles butikken som må bevise at det var feil bruk fra kundens side i henhold til reklamasjonsretten, selv etter 1 år.
Oslo

EV-FTW

Sitat fra: sylwester på tirsdag 22. august 2017, klokken 01:18
I følge den lenken jeg lenket til så er det fremdeles butikken som må bevise at det var feil bruk fra kundens side i henhold til reklamasjonsretten, selv etter 1 år.

I den saken med telefonen, ble telefonen levert inn 1 år etter kjøpsdatoen, altså i garantitiden.
Så da er fortsatt forhandler ansvarlig for undersøkelsen.
Tvisten her ble jo at de avslo garanti grunnet en utløst Fuktsensor.
I det øyeblikk går det over til reklamasjon, og kunden tar det videre i systemet.

En garanti er en avtale mellom forhandler/produsent og kunde. Og en garanti skal ha vesentlig bedre vilkår enn reklamasretten angår, ellers kan den ikke kalles garanti.

Reklamasjonsrett varer i 2-5 år, på feil som kan vises til å være der i kjøpstidspunktet.
Leverer en da inn for å reklamerer, vil verksted , dersom ikke reklamasjon går gjennom, ta betalt for reparasjon.
Og for at en reklamasjon sjal gå gjennom, er det en del faktorer som tas i betrakting, bla verdi.

En kan tro så mye en vil om reklamasjon, men garantien går godt utover hva reklamasjon dekker, og er langt enklere å forholde seg til.

Som sagt, erfaringsmessig etter 15 år i elektronikkbransjen, det er et pes å få ting gjennom på reklamasjon.
Og enda verre i bilbransjen, som jo ikke allerede har det beste ryktet på seg!
Er en grunn til at det er bilbransjen som år etter år ligger på klagetoppen hos Forbrukerrådet.

Så på ny, kjøp norsk bil med norsk garanti!

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

bob-bob

Sitat fra: Øystein K på tirsdag 22. august 2017, klokken 07:36
Sitat fra: sylwester på tirsdag 22. august 2017, klokken 01:18

I den saken med telefonen, ble telefonen levert inn 1 år etter kjøpsdatoen, altså i garantitiden.
Så da er fortsatt forhandler ansvarlig for undersøkelsen.
Tvisten her ble jo at de avslo garanti grunnet en utløst Fuktsensor.
I det øyeblikk går det over til reklamasjon, og kunden tar det videre i systemet.

En garanti er en avtale mellom forhandler/produsent og kunde. Og en garanti skal ha vesentlig bedre vilkår enn reklamasretten angår, ellers kan den ikke kalles garanti.

Reklamasjonsrett varer i 2-5 år, på feil som kan vises til å være der i kjøpstidspunktet.
Leverer en da inn for å reklamerer, vil verksted , dersom ikke reklamasjon går gjennom, ta betalt for reparasjon.
Og for at en reklamasjon sjal gå gjennom, er det en del faktorer som tas i betrakting, bla verdi.

En kan tro så mye en vil om reklamasjon, men garantien går godt utover hva reklamasjon dekker, og er langt enklere å forholde seg til.

Som sagt, erfaringsmessig etter 15 år i elektronikkbransjen, det er et pes å få ting gjennom på reklamasjon.
Og enda verre i bilbransjen, som jo ikke allerede har det beste ryktet på seg!
Er en grunn til at det er bilbransjen som år etter år ligger på klagetoppen hos Forbrukerrådet.

Så på ny, kjøp norsk bil med norsk garanti!

Solid argumentasjon her , og jeg er enig.  ;D

Sele

Dette er da nokså innlysende,reklamasjon er noe du har etter loven. For at noe skal kalles garanti så må det gjøres bedre enn loven.

Når jeg kjøpte min Leaf så var det 5 år eller hundretusenkilometer alt etter hva som kommer først ved norsk garanti. Ved 3 år så har min Leaf passert 100 000 km...

Så de to årene med lenger norsk garanti hadde vært verdt null for meg da jeg ved begge garantier må bruke reklamasjons retten min etter 3 år fordi km slår inn først.

EV-FTW

Sitat fra: Sele på tirsdag 22. august 2017, klokken 10:26
Dette er da nokså innlysende,reklamasjon er noe du har etter loven. For at noe skal kalles garanti så må det gjøres bedre enn loven.

Når jeg kjøpte min Leaf så var det 5 år eller hundretusenkilometer alt etter hva som kommer først ved norsk garanti. Ved 3 år så har min Leaf passert 100 000 km...

Så de to årene med lenger norsk garanti hadde vært verdt null for meg da jeg ved begge garantier må bruke reklamasjons retten min etter 3 år fordi km slår inn først.

Det stemmer. Du kjører da "unormalt" mye, og straffes da med at garanti går ut før 5 år.
Dette naturlig da bilen er kjørt et godt stykke.
Og dersom noe da skulle oppstå, må jeg ærlig si at jeg er temmelig sikker på du ikke får dekket det av reklamasjon, da det i en tvist også vil bli tatt hensyn til f.eks kjørelengde.

Finnes diverse forsikringer som dekker en del type feil, langt utover garanti og reklamasjon. Ofte er det mye lettere å få dekket ting på disse forsikringene enn gjennom reklamasjon.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

sylwester

Om du har forsikring, garanti eller reklamasjonsrett så vil et tilfelle hvor pengeflyten går fra selskap til oss en negativ handlig, noe som hverken forsikringsselskap, salgsselskap eller produsent er interessert i skal skje ofte.

Det mest kostbare å rette er muligens rustskader og selv med 10 års garanti skal det godt gjøres å kunne reklamere selv innenfor 5 år og få mehold av selskapet uten rettegang. Dette er Opel, men googler du finner du nyhetssaker om rust på få år gamle biler som aldri dekkes.

Jeg har også kranglet med forsikringsselskaper så de er heller ikke så medgjørlige alltid. De gjør nemmelig alt for at for at deres kostnader skal være så små som mulig og innimellom bruker de mer tid og penger på å påvise feil hos forsikrede slik at de kan ta høyere egenandel eller kjøre regress.

men for all del. kjøp norsk siden bil med både garanti og reklamasjonsrett er litt bedre enn bil kun med reklamasjonsrett. For sorsikring husk å lese gjennom vilkårene. En kollega betalte ekstra for feil på motor og driv, men som kun gjelder når bilen er under 2 år gammel.. Når bilen er over 2 år så gikk ikke prisen ned, kun hva som ble dekket.
Oslo

Sele

Forklar,bil med kun reklamasjonsrett.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA