Hovedmeny

Importert vs nordisk

Startet av Playez, torsdag 17. august 2017, klokken 20:49

« forrige - neste »

Playez

Lyst å kjøpe leaf. Masse nyttig info her. Like mye skremmende info. Som lager mange spørsmål.

Hva er egentlig forskjell på eu import us import og nordisk leaf?

Mange sier us import er fy fy veldig nye dårlig.

Eu import ikke hørt så mye om

Og nordisk er bra bedre best

Å søke på finn er meningsløst. Finner ikke ut noe info om dette uten å spørre på hver enkelt bil. Tungvint.

Kan dere med peiling legge det frem for meg? Enkelt og greit. Har lest gjennom den fy fy us import tråden så tenker jo da at det er mer eller mindre utelukket. Hva med eu import? Er ikke mange nordiske leaf på finn.. tror jeg.

Mazzbot

Jeg kjøpte eu importert bil av forhandler i Norge . Eneste forskjellen er 3 år garanti vs 5 på norsk og 20 - 30 000 ,- forskjell . De bygges til og med på samme fabrikk .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

sylwester

Det finnes mye informasjon her på forumet, men de som selger importert Leaf skriver nesten aldri at den er det. Har du kjennemerke så kan du sjekke tid for neste periodisk kjørekontroll og se om bilen har vært importert eller oppbygd (tidligere kondemnert).

Uheldigvis så pleier mange bilmeglere og selskaper som lever av å selge biler en uvane å holde tilbake kjennemerket og man kan dermed ikke se dette. Da er det bare visuelle hint som gjelder. Lyktespylere er bl.a. noe som du kun ser på nordiske biler. Det er ikke lett å oppdage hvor bilene egentlig er fra og garantien på en europeisk vil variere med land, men siden garantien da gjelder også merkeverksted i Norge så er det mye bedre enn en US-leaf hvor du må ha den over fjorden får å få den fikses på garanti fra Nissan. Nissan i Norge har ikke software osv til amerikanske biler og selgeren selger med garanti fra dem som kun gjelder hos dem så lenge de er i drift. Går de konk er garantien din ute.

I September skal Nissan ut med ny Leaf og dagens toppmodell vil være vanskelig å selge til dagens rabbaterte pris så når importerte biler fra EU koster 30.000kr mindre lurer jeg litt på om det fremdeles er overpriset.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Playez

Sitat fra: sylwester på torsdag 17. august 2017, klokken 22:38
Det finnes mye informasjon her på forumet, men de som selger importert Leaf skriver nesten aldri at den er det. Har du kjennemerke så kan du sjekke tid for neste periodisk kjørekontroll og se om bilen har vært importert eller oppbygd (tidligere kondemnert).

Uheldigvis så pleier mange bilmeglere og selskaper som lever av å selge biler en uvane å holde tilbake kjennemerket og man kan dermed ikke se dette. Da er det bare visuelle hint som gjelder. Lyktespylere er bl.a. noe som du kun ser på nordiske biler. Det er ikke lett å oppdage hvor bilene egentlig er fra og garantien på en europeisk vil variere med land, men siden garantien da gjelder også merkeverksted i Norge så er det mye bedre enn en US-leaf hvor du må ha den over fjorden får å få den fikses på garanti fra Nissan. Nissan i Norge har ikke software osv til amerikanske biler og selgeren selger med garanti fra dem som kun gjelder hos dem så lenge de er i drift. Går de konk er garantien din ute.

I September skal Nissan ut med ny Leaf og dagens toppmodell vil være vanskelig å selge til dagens rabbaterte pris så når importerte biler fra EU koster 30.000kr mindre lurer jeg litt på om det fremdeles er overpriset.

Tenkte å ta en titt på Tenkte å se på denne imorgen. De stenger 14.00 og de har ikke muligheten for prøvekjøre

https://www.finn.no/102408406 ila helgen.

Men som du sier syns jeg at det er litt stiv pris. Lite erfaren med leaf og elbil generelt. Nypris på samme bil norsk er vel 275k? 230k da bra nok rabattert ifht at ny modell er like rundt hjørnet? Hva gjør det med markedet for resell value om ett par år når det florerer av nye modeller med mer rekkevidde osv?

Funker forresten radio? Oppført med dab og ikke dab+

Playez

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 17. august 2017, klokken 22:05
Jeg kjøpte eu importert bil av forhandler i Norge . Eneste forskjellen er 3 år garanti vs 5 på norsk og 20 - 30 000 ,- forskjell . De bygges til og med på samme fabrikk .

Står i annonse Tenkte å se på denne imorgen. De stenger 14.00 og de har ikke muligheten for prøvekjøre

https://www.finn.no/102408406 på bilen jeg skal titte på at garantien er 5 år fra registreringsdato juli 2017. Det må da stemme?

EV-FTW

Sitat fra: Playez på fredag 18. august 2017, klokken 11:11
Sitat fra: Mazzbot på torsdag 17. august 2017, klokken 22:05

Står i annonse Tenkte å se på denne imorgen. De stenger 14.00 og de har ikke muligheten for prøvekjøre

https://www.finn.no/102408406 på bilen jeg skal titte på at garantien er 5 år fra registreringsdato juli 2017. Det må da stemme?

Dette er en importbil. Fra Europa et sted.
Garantien de snakker om, altså 5 år, er via Autoconcept.

Nissan garanti har du vel i 2 eller 3 år, avhengig av land.

Autoconcept sin garanti er så som så.
De har forskjellige garantier, som dekker forskjellig. Så du må få vite hvilken garanti forhandler kjøper hos Autoconcept!
Men søker du erfaring på Google så er det jevnt over utrolig dårlig.
Flesteparten sier at garanti fra Autoconcept er verdt papiret den er skrevet på!

Hadde jeg vært deg ville jeg funnet en Norsk Leaf. Med Norsk Nissan garanti.
Om bilen er kjørt 15-20000 gjør ingen verdens ting.

Det ligger brukte Norske 30 Kw på Finn ! Se på dem heller .
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

sylwester

Ang prisnivå så vil en brukt 30kWh være verd omtrent line mye som en like gammel 24kWh med likt utstyr. Det baserer jeg på at 30kWh kosta like mye som 24kWh da den kom, men det var lite 30kWh ifjor så prisene på 24kWh har ikke konkurrert mot brukt 30kWh, men ny. Dvs. Ny leaf vil ikke dra 30kWh-prisen helt ned før du finner den på bruktmarked om et år+.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Sele

Nå er jo bilen TS linket til solgt så han må uansett finne seg en ny. Hadde aldri vært redd for og kjøpe en EU Leaf Tekna som er det samme som en "norsk" bortsett fra lyktespylere. Viktigheten er historien til forhandler du ønsker og kjøpe fra.

EV-FTW

Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 12:49
Nå er jo bilen TS linket til solgt så han må uansett finne seg en ny. Hadde aldri vært redd for og kjøpe en EU Leaf Tekna som er det samme som en "norsk" bortsett fra lyktespylere. Viktigheten er historien til forhandler du ønsker og kjøpe fra.

Det aller viktigste er garanti! Og den er aldri det samme på import biler som biler kjøpt nye av Nissan her i Norge.

Norge har unike garantier, og ingen importbiler, samme hva forhandler sier, har samme vilkår.

Autoconcept sin garanti, selv den dyreste av dem, har en mengde unntak når man leser vilkår. De dekker f.eks ikke feil i det elektriske.

Så feil som jeg hadde, hvor de måtte bytte DAB radioenhet og ledninger opp til antenne, hadde ikke blitt dekket av dem.

Men Nissan dekket det selvfølgelig på garanti uten å diskutere!

Og alle vet hva den enheten koster!

Joda, som det går ofte bra, og Leaf har lite feil. Men jeg foretrekker heller å betale litt ekstra for å få en bil som er dekket av norsk Nissan garanti, enn importbil.
Så får en jo lyktespylere på kjøpet
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Sele

Når du har 3 års fabrikkgaranti så hvorfor skulle ikke dette bli dekket av garanti på en EU Leaf innenfor 3 år? Du må bare forholde deg til forhandler du kjøpte bilen av som igjen tar dette via Nissan.

Jeg har 2 år dårligere fabrikkgaranti enn den unike norske og det har jeg valgt selv. Men og få det til og fremstå som at fabrikkgarantien på 3 år for en EU Leaf ikke gjelder i Norge er feil.

bob-bob

Sitat fra: Playez på fredag 18. august 2017, klokken 14:02

Hvor? Eksempler?

her ... https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102073806

[/quote]

Kurs i søking på finn :

https://www.finn.no/car/used/search.html?dealer_segment=1&dealer_segment=3&make=0.792&model=1.792.2000183&q=norsk

( dvs søk på Leaf , skriv "norsk" i søkefeltet på toppen , og merk av på venstre side for "merkeforhandler" og "privat" . Du bør da få opp Biler som er solgt nye i Norge.... stort sett ! )

Playez

Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 12:49

De har flere identiske stående :)

Sele

EV-FTW

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101803317

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101836147

Ikke bruktimportert, og har full garanti.

Prisen, ja den er som vanlig på Finn, forhandlingsbar!

Så to gode alternativ!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Playez

Sitat fra: bob-bob på fredag 18. august 2017, klokken 14:09
Sitat fra: Playez på fredag 18. august 2017, klokken 14:02

Hvor? Eksempler?

her ... https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102073806

Kurs i søking på finn :

https://www.finn.no/car/used/search.html?dealer_segment=1&dealer_segment=3&make=0.792&model=1.792.2000183&q=norsk

( dvs søk på Leaf , skriv "norsk" i søkefeltet på toppen , og merk av på venstre side for "merkeforhandler" og "privat" . Du bør da få opp Biler som er solgt nye i Norge.... stort sett ! )
[/quote]

Haha, takk :)

Ved kjøp av 2015 modell er man like langt om ikke verre med garantien på 2017 eu import.

Men 2016 norsk 30kwh tekna hadde vært flott

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA