Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-avgift fra 2018

Startet av arve, onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:59

« forrige - neste »

doldis1

 Før jeg starter må jeg innrømme at dette er et langskudd, så dette kan bli bom...

Det jeg mistenker er at vi kan stå ovenfor en ekstraordinær situasjon når det gjelder elbilsalget framover,
det står ikke på kjøperne men på levrandørsiden..
Det virker som om kineserne innfører et carb credits regime neste år der full pott oppnås ved en elbilandel
på 8 % !
Hvis en så setter tilgjengeligheten på batterier opp mot 8 % av det Kinesiske bilsalget...? Hvor havner vi
da ?
Havner vi der at produsentene stopper elbilleveransene til Norge og isteden lagrer hvert batteri de får
tak i for eksportbiler til Kina neste år ?

Knut Røe

Uten denne andelen har de altså ikke anledning til å selge vanlige biler på det kinesiske markedet?
Noen som har oversikt over produsenter som har planlagt eller i ferd med å sette i gang storskala produksjon av biler og batterier?
Kina har jo en del store produsenter men de selger jo bare på det kinesiske markedet. Likedan er det liten interesse for vestlige biler der, mulig det er straffetoll der også.

Nasatech

Nå var juni 2017 høyeste registreringer av elbil noen sinne og høyere enn både bensin og diesel.

Juli var 162% av juli 2016 og over 1000 biler mer.

August ser ikke så bra ut så langt, men vi er bare ca. halvveis og vi er litt under halvveis på å ligge likt med august 2016. Tror dette går bra :)

Troald

#3
Du har et godt poeng vedr Kina. I tillegg så må vi "gi opp" å få Ampera-e og Ioniq. TM3 tidligst om et år. Nye Leaf om kanskje et halvt år? Kona om et år? Jaguar og Audi om 1-1,5 år? Så iallfall høsten 2017 kan bli mager for oss som ønsker en langtrekkende bil og ikke vil kjøpe S og X.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

doldis1

 Hvis noen gang så håper jeg dette er gangen jeg tar feil, noen som vet hvor mye de aktuelle produsentene
selger i Kina ? Nissan/Renault, Kia Hyundai, VW, GM ?
Når det gjelder batteriproduksjon for de nærmeste årene har jeg et diagram et sted og det er magre saker

Troald

I 2016 ble det solgt ca 25 mill biler i Kina. 257.000 var elbiler. Skal man selge 8% så må det selges 2 mill. Verdensalget i fjor var i underkant av 0,5 mill elbiler. Det er formidable tall som skal selges i Kina - er det virkelig mulig? Når det gjelder bilmerker så går det i lokale kinesiske merker, men flere av de store selskapene er inne på eiersiden/JV og noen kan fremstå som kopi av europeiske biler.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018


Knut Røe

#7
Hvor skal de få kapitalen fra, dette blir dyrt gitt.
Er vel bare store planer enda.

JorgenM

Gode nyheter det om Kina :+1:

Betyr at produsentene må gire opp enda et hakk :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: tiger``n på torsdag 17. august 2017, klokken 17:01
Hvor skal de få kapitalen fra, dette blir dyrt gitt.
Er vel bare store planer enda.
40 milliarder svkr, tror de er finansiert.

doldis1

 Mulig, men de trenger mange år og trolig enda mere penger, i mellomtiden er dette situasjonen..


Amoss

Sitat fra: doldis1 på torsdag 17. august 2017, klokken 14:47
Det jeg mistenker er at vi kan stå ovenfor en ekstraordinær situasjon når det gjelder elbilsalget framover,
det står ikke på kjøperne men på levrandørsiden..
Det virker som om kineserne innfører et carb credits regime neste år der full pott oppnås ved en elbilandel
på 8 % !

Vel, om dine verste antagelser skulle slå til, så er det i det minste en trøst at Tesla ikke har noe behov for å oppfylle denne 8%'en ;)  Så tror ikke det vil bli noen større problem med å få Tesla i tiden fremover. (Bare så synd at TM3 ikke er her enda :p )

Men på den litt mer seriøse siden - de fleste som selger biler i Kina har vel en JV og kinesisk produksjon for å omgå importavgiftene? Vel, hadde jeg hatt en bilfabrikk med en kinesisk JV for lokal produksjon hadde jeg også basert meg på å hente lokale batterier til disse bilene. Så kunne biler produsert - og solgt - utenfor Kina få batterier produsert andre steder. Mulig vi vil se noe redusert leveranse (og det ser det ut til at vi gjør alt fra i det minste enkelte leverandører), men neppe full tørke "all over".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Nasatech

Sitat fra: Nasatech på torsdag 17. august 2017, klokken 15:09
Nå var juni 2017 høyeste registreringer av elbil noen sinne og høyere enn både bensin og diesel.

Juli var 162% av juli 2016 og over 1000 biler mer.

August ser ikke så bra ut så langt, men vi er bare ca. halvveis og vi er litt under halvveis på å ligge likt med august 2016. Tror dette går bra :)

Da er statistikken oppdatert. Det er nå 1.852 biler i august. Da ligger vi bra an til å slå august 2016 :)

Det som er moro er denne: http://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Iveco%20El%20Buss&mnd=%25&year=%25



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA