Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-avgift fra 2018

Startet av arve, onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:59

« forrige - neste »

doldis1

#15
Sitat fra: Troald på torsdag 17. august 2017, klokken 16:07
I 2016 ble det solgt ca 25 mill biler i Kina. 257.000 var elbiler. Skal man selge 8% så må det selges 2 mill. Verdensalget i fjor var i underkant av 0,5 mill elbiler. Det er formidable tall som skal selges i Kina - er det virkelig mulig? Når det gjelder bilmerker så går det i lokale kinesiske merker, men flere av de store selskapene er inne på eiersiden/JV og noen kan fremstå som kopi av europeiske biler.

Ja er det mulig ? De tallene jeg har fra 2016 viser at de produsentene som leverer elbil i Norge har i underkant av 40 % av det Kinesiske bilmarkedet!
Dette har de riktignok gjennom sin produksjon i Kina, men de skal uansett skaffe batterier til
25 mill. x 0.40 x 0.08 som blir formidable 800 K elbiler (!) bare i Kina ! Finns det batterier til dette da ?

Amoss

Sitat fra: doldis1 på fredag 18. august 2017, klokken 09:54
... men de skal uansett skaffe batterier til 25 mill. x 0.40 x 0.08 som blir formidable 800 K elbiler (!) bare i Kina ! Finns det batterier til dette da ?

Er rimelig sikker på at de Kinesiske myndighetene kommer til å sørge for at det er batterier tilgjengelig i Kina for å dekke Kina's etterspørsel eller elbiler - spesielt så lenge det er hva som trengs for etterleve krav myndighetene selv stiller. Alternativet (som for såvidt ikke er helt utenkelig) er at de ønsker å strupe bilsalget ved å sette krav de vet ikke kan etterleves av alle aktørene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på fredag 18. august 2017, klokken 15:15
Alternativet (som for såvidt ikke er helt utenkelig) er at de ønsker å strupe bilsalget ved å sette krav de vet ikke kan etterleves av alle aktørene.
Antagelig er det dette som er motivasjonen. Kineserne er veldig proteksjonistiske.

Det er jo antagelig heller ikke mulig å selge europeiske/amerikanske/japanske biler. De blir for dyre for den jevne kineser, Nissan har jo planer om en veldig enkel rimelig Leaf (kort rekkevidde) for å kunne selge i Kina. Kina er jo fullt i stand til å produsere sine egne biler på sine kraftig subsidierte fabrikker.

Ebe

Sitat fra: Troald på torsdag 17. august 2017, klokken 15:35
Du har et godt poeng vedr Kina. I tillegg så må vi "gi opp" å få Ampera-e og Ioniq. TM3 tidligst om et år. Nye Leaf om kanskje et halvt år? Kona om et år? Jaguar og Audi om 1-1,5 år? Så iallfall høsten 2017 kan bli mager for oss som ønsker en langtrekkende bil og ikke vil kjøpe S og X.

Bestiller man X nå, så får man fort en levering i nov/des. Så mager høst ja, mange som venter på bestillinger. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

ToWalkOrDrive

Kina kjører ofte på med planøkonomi. Hvis de ser at de har for lite batterifabrikker så skal en ikke se vekk fra at myndighetene får satt i gang byggingen av batterifabrikker.

Største problemet blir mangel på råmateriale. Hvis kineserne f.eks. trenger KOBOLT til 2 mill biler i året så vil prisen fly i været og det vil bli vanskelig å få tak i. Hvis de ikke lager batterier på en annen måte.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA