Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer Tesla-skatten

Startet av Kito76, onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:07

« forrige - neste »

Kito76

Hei,

Vår Imiev 2012 stoppet igår etter 5 minutter kjøring og det lyste både gul varsel lampe og skilpadde selvom det er 4-5 strekker igjen på displayet. Har prøvd å lade opp bilen, men bilen tar heller ikke lading. Bilen ble tauet til motorforum og får ikke sjekket bilen før mange dager/uker.
Noen her som har hatt samme problemet? Ekstra kjedelig er garanti som gikk ut 1.august 2017. Takk for råd og tips

Karl-Wilhelm

Ganske surt, men er vel ikke så mye annet å gjøre enn å skaffe en OBD som kan lese ut feilkoder, eventuelt Canion for å se om den fortsatt gir en oversikt over celle-spenningene.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

alda

Sitat fra: Kito76 på torsdag 17. august 2017, klokken 12:47
Hei,

Vår Imiev 2012 stoppet igår etter 5 minutter kjøring og det lyste både gul varsel lampe og skilpadde selvom det er 4-5 strekker igjen på displayet. Har prøvd å lade opp bilen, men bilen tar heller ikke lading. Bilen ble tauet til motorforum og får ikke sjekket bilen før mange dager/uker.
Noen her som har hatt samme problemet? Ekstra kjedelig er garanti som gikk ut 1.august 2017. Takk for råd og tips
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Kito76

Takker for svar. Har topp kasko som dekker motorhavari, girkasse etc, men vet ikke om det gjelder elbil. Kan jo være alt fra motor til batteriet og er faktisk usikker på om vi har 8 år garanti på batteriet. 2012 model...

tomrh

Det er tråder her inne om andre havari der årsakene har vært enkle. Svakt 12V batteri har vært en gjenganger. Og det er nevnt en spesiell sikring som ikke står sammen med de andre men i en boks ved siden av laderen..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Jeg hadde også en slik med gul varsellampe - men tror ikke skilpadda var der - og bilen ville ikke ta lading.
Det viste seg å rettes med å smøre vaier til gearkassa!

Feilen var at sensor i gearspak og i gearkassa ikke viste samme bokstav, og da reagerte bilen med å si stopp!!!

Motorforum leste ut feilkoder og foreslo å bytte gearkasse til den nette sum av 14 000 kroner.
Elbilforum hjalp meg med feildiagnose og feilretting til under 10 kr.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Kito76

Vår girkasse ble byttet ifjor på garanti, hvis problemet er girkassa igjen så burde vel det gå på garanti? Håper bare at det ikke er batteriet som er defekt. 5 år og 2 uker gammel bil og kun kjørt 43000 km....

alda

Sitat fra: Kito76 på torsdag 17. august 2017, klokken 21:03
Vår girkasse ble byttet ifjor på garanti, hvis problemet er girkassa igjen så burde vel det gå på garanti? Håper bare at det ikke er batteriet som er defekt. 5 år og 2 uker gammel bil og kun kjørt 43000 km....
Det är 8 års batterigaranti på dagens bilar som säljs i varje fall, men efter lite googling kan det se ut som den bara var 5 år i 2012 ja... hoppas det är ett enkelt fel da, som inte kostar skjortan för dig...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

goggo

Sitat fra: Kito76 på torsdag 17. august 2017, klokken 16:28
Takker for svar. Har topp kasko som dekker motorhavari, girkasse etc, men vet ikke om det gjelder elbil. Kan jo være alt fra motor til batteriet og er faktisk usikker på om vi har 8 år garanti på batteriet. 2012 model...

Det var kun 5 års garanti på de eldre modellene ja.

Men får håpe du har din forsikring hos IF da.
Jeg kan ærlig talt ikke forstå at ikke "alle" velger IF sin Superforsikring når elbilene ikke lengre har garanti.
Se også denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34921.msg602435.html#msg602435


mvh
Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Kito76

Fikk svar fra verkstedet idag. AC pumpe defekt og koster ca kr 37.000,- i reperasjon. 5 år og 3 uker gammel Imiev med km stand ca 43000.
Er ikke det litt skuffende? Bilen er vel verdt ca kr 60.000, så det er nesten ikke vits å reparere...

lfc4ever

Dette er desverre en ganske vanlig feil på trillingene. Jeg hadde det samme med min C-zero, men hos meg røk den 3 uker før garanti tiden. Den ble derfor reparert på garanti.
Generelt synes jeg verksted burde vist litt skjønn her og reparert den for deg uten kostand eller evt. gitt deg en god rabatt, siden dette er en kjent feil og garantien akkurat er gådt ut.
Det var en annen tråd på forum her med samme problem og som fant et verksted som kunne gi en pris på 18 000.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe


Kito76

#12
Mener at Imiev ble innkalt i 2013 eller 14 i forbindelse med produktforbedring/kampanje og da var det snakk om skift av ac pumpe. Uansett så synes jeg kvaliteten og driftssikkerhet til Imiev er langt under forventning. Må jo nesten regne med at bilen er null verdt etter garanti 5 år. Hvem tør å kjlpe bilen utenfor garanti og risikere verkstedregning tilsvarer bilens verdi? Har sendt mail til ledelsen og håper på litt goodwill, hvis ikke så vurderer vi å skrape bilen...

Kito76

Var vakum pumpa som ble skiftet i 2015 og ikke AC pumpa....

pwb

Er jo ikke noe problem hvis man kjøper en bil som er over 5 år og den ryker. Det finnes noe som heter reklamasonsrett og selv mot privatperson vil man nok få hevet kjøpet hvis det skjer noe slikt.

 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA