Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skifte bremseskivene Mitsubishi i-Miev

Startet av Pippus, onsdag 11. oktober 2017, klokken 18:54

« forrige - neste »

Pippus

Er det noen som vet om nye E-golf er utstyrt med dette:XDS Cross Differential System


..og i så fall, hvor effektivt fungerer dette på for eksempel våt/glatt vei?

Edit: fant det i beskrivelse av sikkerhetsutstyret:
Sikkerhet e-Golf
Blokkeringsfrie bremser (ABS) B Antispinnregulering (ASR) B Antiskrens (ESP) med bremseassistent B Elektronisk differensialbrems (XDS)

Men igjen, hvor godt fungerer det?

OlafGTE

Ser ut som den gamle e-golfen har det, så jeg tipper den nye har det også.

SitatLike all other 2015 Golf models, the e-Golf is equipped with the XDS® Cross Differential System
http://media.vw.com/model/pack/92/

På min egen GTE merker jeg det godt hvis jeg aksellererer og svinger samtidig på sleip vei. Bilen plinger og sier at elektronikken har trådt inn, og jeg kjenner at systemet "bryter" bilen rundt og motvirker understyring. Effekten kan føles litt brutal hvis man selv er brutal på gasspedalen.

Pippus



SitatPå min egen GTE merker jeg det godt hvis jeg aksellererer og svinger samtidig på sleip vei. Bilen plinger og sier at elektronikken har trådt inn, og jeg kjenner at systemet "bryter" bilen rundt og motvirker understyring. Effekten kan føles litt brutal hvis man selv er brutal på gasspedalen.

Det jeg er spesielt spent på er hvordan dette fungerer på bratt hyttevei med løs grus og snø. Har noen i overkant spennende erfaringer knyttet til forhjulsdrevet bil uten differensialfunksjon :P

geear

Sitat fra: Pippus på torsdag 17. august 2017, klokken 11:34
Er det noen som vet om nye E-golf er utstyrt med dette:XDS Cross Differential System


..og i så fall, hvor effektivt fungerer dette på for eksempel våt/glatt vei?

Edit: fant det i beskrivelse av sikkerhetsutstyret:
Sikkerhet e-Golf
Blokkeringsfrie bremser (ABS) B Antispinnregulering (ASR) B Antiskrens (ESP) med bremseassistent B Elektronisk differensialbrems (XDS)

Men igjen, hvor godt fungerer det?
Jeg er litt forvirret av videoen. Er du sikker på at XDS og XDS plus er det samme? Og hvor sikker er den youtube-videoen som kilde?

Såvidt jeg har forstått er XDS bare et fint ord på akkurat det samme som alle andre biler har hatt de siste 5-20 årene? Bruker bare ABS-uniten til å bremse hjulene individuelt for å fordele kraft. Samme man gjør for å stabilisere bilen.

Iallfall spinner e-Golfen på ett hjul hver eneste gang man trår til litt på våt vei. Ikke i nærheten av en skikkelig mekanisk diffbrems.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Sitat fra: Pippus på torsdag 17. august 2017, klokken 11:56
Det jeg er spesielt spent på er hvordan dette fungerer på bratt hyttevei med løs grus og snø. Har noen i overkant spennende erfaringer knyttet til forhjulsdrevet bil uten differensialfunksjon :P
Hadde den ikke hatt differensialfunksjon hadde den bare gått rett frem. Differensialen tillater forskjellig hastighet mellom drivhjulene. Det du vil ha er en differensial med bremsefunksjon slik at ikke all kraften går til hjulet med minst motstand.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Pippus


[/quote]
Jeg er litt forvirret av videoen. Er du sikker på at XDS og XDS plus er det samme? Og hvor sikker er den youtube-videoen som kilde?

Såvidt jeg har forstått er XDS bare et fint ord på akkurat det samme som alle andre biler har hatt de siste 5-20 årene? Bruker bare ABS-uniten til å bremse hjulene individuelt for å fordele kraft. Samme man gjør for å stabilisere bilen.

Iallfall spinner e-Golfen på ett hjul hver eneste gang man trår til litt på våt vei. Ikke i nærheten av en skikkelig mekanisk diffbrems.
[/quote]

Er ikke sikker i hele tatt...fikk bare et lite håp om at det var "..noko nytt og endå betre.." som nettopp forhindret at man spant lystig på ett hjul på vei ut av et traffikktungt kryss med regnvåt vei...men sukk, så heldig var man vel ikke :'(

geear

Sitat fra: Pippus på torsdag 17. august 2017, klokken 12:34
Er ikke sikker i hele tatt...fikk bare et lite håp om at det var "..noko nytt og endå betre.." som nettopp forhindret at man spant lystig på ett hjul på vei ut av et traffikktungt kryss med regnvåt vei...men sukk, så heldig var man vel ikke :'(
Fant kilde fra VW som beskriver XDS, http://en.volkswagen.com/en/innovation-and-technology/technical-glossary/elektronische_differenzialsperrexds.html:

The XDS electronic differential lock is an extension of the familiar EDL function. However, XDS responds not to loss of traction but to the unloading of the front wheel on the inside of the corner when cornering fast. XDS applies pressure from the ESC hydraulics to the inside wheel to prevent it from spinning. This improves traction and reduces the tendency to understeer. The level of pressure applied ranges from approximately 5 to 15 bar. The impression when driving is similar to that of a limited-slip differential in toned-down form. The precise, one-sided build-up of brake pressure makes cornering even sportier, quicker and more accurate.

Altså er dette en funksjonalitet de har lagt inn for å gi en fremhjulsdrevet bil litt bedre svineegenskaper i høy fart. Altså tilsvarende som over, bare at man antageligvis bruker input fra fart/krenging/styreutslag for å bremse innerste hjul med ABS-uniten i stedet for ABS-sensoren som man ofte gjør i en antispinnsituasjon. Og det er nettopp fordi man må detektere klar hastighetsforskjell på en dårlig oppløst sensor og kompensere med å bremse hjulet som spinner og vente på at differensialen overfører kraften til motsatt hjul at antispinnen er dårlig på biler uten en skikkelig diffbrems. Elektronisk diffbrems høres fint ut, men...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA