Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konstruktiv kritikk av Kona

Startet av EBO, tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:34

« forrige - neste »

EBO

Hei.
Lest litt om denne og tenker at det kan være en grei bil for levering i barnehage og jobb. Hvordan er plassen med 2 bakovervendte barneseter?
Er uansett kun snakk om småkjøring.
Ser det ligger en på Finn som ikke er vinterkjørt. Er det possitivt eller ei med tanke på batterilevetid?

Mvh Espen.

bobakka

Det er avhengig av hvordan batteriene er lagret - fulladet, eller fullt utladet eller midt på.
Det er vel anbefalt å ha de ladet noe mellom 30 og 50%.
Fulladet er det verste da det skjer fysiske endringer i batteriet når det er fulladet.

For rust etc er ikke vinterkjørt det beste..
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Beamer Screamer

Dette er en meget grei bil til småkjøring ja.

Vi hadde Peugeot iOn som eneste bil i en familie på 4 i en periode. Da hadde vi to bakovervente barneseter baki (Pebble Cabriofix og Cybex Sirona mener jeg de heter). Disse tar omtrent like stor plass i lengden. For meg som er 180 cm ble det knapp benplass foran både på passasjersiden og førersiden, men det gikk greit for kortere turer. Så dette kommer litt an på hvor høye personene i forsetene er. Jeg anbefaler å ta en tur til forhandler å prøve med barneseter baki.

Vinterkjøring har lite å si for batteriets levetid. Da er det mye viktigere hvordan batteriet var ladet under lagringsperioden som nevnt over her. Det virker som at faktorene tid og % oppladet har mer å si for levetiden på batteriene enn antall km kjørt og ladesykluser.

Ikke vinterkjørt er selvsagt positivt mtp. korrosjon. Men enda viktigere er kanskje å finne et eksemplar som ble understellsbehandlet som ny. I hvert fall en del Peugeot'er fikk denne behandlingen før utlevering.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

For Leaf så svekkes batteriet mest om sommeren. Vil tro det samme gjelder trillingene, så om «ikke vinterkjørt» betyr importert fra varmere klima så er ikke det nødvendigvis bra nei.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA