Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte fra UI til ny, før jeg kontakter Tesla, er det mulig?

Startet av TorS, mandag 09. oktober 2017, klokken 20:05

« forrige - neste »

TorS

Jeg kjørte Brumunddal -> Ålesund 30. juli og ladet på Vinstra (GK), Otta (Fortum), Lesjaverk (GK) og Åndalsnes (GK).  Jeg fikk en regning fra Fortum på 54 minutters lading på Kiwi Otta. Det er helt hinsides. Når jeg sjekker starttid på GK Vinstra + ladetid + kjøretid + ventetid til Otta så stemmer starttidspunktet på Otta veldig bra. Sjekker jeg starttid på GK Lesjaverk og påstått slutttid på Otta så må jeg ha hatt en snitthastighet på 120+ km/t mellom Otta og Vinstra. Selv med en i3 (med minste batteri!) er ikke dette gjennomførbart. Når jeg prøve å påpeke dette til Fortum så får jeg til svar at de må stole på laderne og de ikke har noe bevis på at jeg har kjørt der jeg sier... De gidder ikke gå inn i en realitetsvurdering. Når jeg forlot Otta sto det en Leaf og ventet. Jeg ba Fortum sjekke i forhold til denne, men fikk ikke svar på det.

Jeg vil tro at jeg ladet 20 min. på Otta. Da stemmer det veldig bra med ca. 1t og 10 min mellom Otta og Lesjaverk.

Er det noen andre som har registrert uregelmessigheter med Fortum tidtaking på laderne i denne størrelsesorden (30 minutter mer enn virkelig)?
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

...

Hmm, det skal jeg jammen sjekke ut. Synes Fortum-regningen min var skyhøy nå, til tross for at jeg omtrent bare har brukt GK i det siste, men betalte bare uten å tenke mer over det.

Det kan nok hende klokka i OS'et på hurtigladeren er helt ute av synk.
Er dette en sak for Justervesenet? De selger enheten "minutter" - og da må man kunne stole på at et minutt faktisk er et minutt.

DBR

Syns at Fortum har ganske mye feil på div ting. Foretrekker gk av god grunn pga dette

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Olee

Dette vet Fortum, og jeg har ved flere anledninger vært i kontakt med de. Forrige langtur med Leafen hadde jeg mange korte stopp, og der var det flere stopp som ble registrert med feil antall minutter. Jeg anbefaler alle å ta bilde av skjermen etter lading er stoppet (og før kontakt dras ut av bilen og settes på plass), for så å sjekke på fakturaen eller på "Min side" etterpå.

Ifølge Fortum og denne laderen har jeg jo en superrask Leaf som lader svært fort!  8)

Ferry

Jeg hadde et tilfelle der jeg angivelig hadde startet lading på Slependen 2 timer før jeg forlot laderen på Hønefoss! I tillegg hadde jeg kjørt fra Nes i Ådal til Hønefoss med en snittfart på 200 km/t. Av en eller annen grunn var det ikke samsvar mellom tider på "Min Portal" og fakturaen, så prisen var ikke så altfor langt unna sannheten. Ordnet seg etter noen e-poster fram og tilbake med kundeservice.

AmocoCadiz

Sitat fra: Olee på mandag 14. august 2017, klokken 18:16
Dette vet Fortum, og jeg har ved flere anledninger vært i kontakt med de. Forrige langtur med Leafen hadde jeg mange korte stopp, og der var det flere stopp som ble registrert med feil antall minutter. Jeg anbefaler alle å ta bilde av skjermen etter lading er stoppet (og før kontakt dras ut av bilen og settes på plass), for så å sjekke på fakturaen eller på "Min side" etterpå.

Anbefaler også ta foto av ladeskjerm som referanse,
har opplevd en del ganger at antall lademinutter ikke stemmer fra Fortum.
Lade taksametret fortsetter også noen minutter ekstra etter stop hos Fortum

Synes GK er langt mer nøyaktige med sine ladere,
selv om de har valgt ulike telematikk løsninger bør ladeenhetene man har brukt stemme.

Har Fortums kundeservice blitt tregere også?
Kontaktet kundeservice etter langtur i sommer med noen ladetidsfeil, enda ikke fått noe tilbakemelding på en uke, tidligere var de meget kjappe og gode med tilbakemeldinger.

Trekkoppbil

Var det godkjenningsmerke fra justervesenet på laderen?

brako79

Har opplevd lignende på grønn kontakt. Presenterte RFID på ladestasjon på Cirkle K i Nykirke og satt i gang lading, avsluttet med å presentere samme RFID. Kunne ikke se denne ladingen på fakturaen etterpå.
Siden det var ladekø (bil nr 5 i køen, og tomt batteri), så ladet jeg først på AC-lading, denne står på fakturaen, men ikke hurtigladinga etterpå. Håper ikke at noen fikk hurtigladeregninga mi.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

TorS

Dette fikk sin løsning i dag ved at Fortum etterga en del av beløpet. Men det viktigste var ikke de få kronene, det viktigste var jo at Fortum anerkjente at det kunne være feil og at de ville prøve å finne ut av det. De sier at de ikke finner noen feil med loggen fra laderen. Ferdig med den saken. Det er for dårlig. Det var en Leaf som sto klar å koble seg til etter meg, men den finner de ikke spor av. Etter at min feilaktige ladetid var over tok det 49 minutter til neste mann ladet iflg. Fortum. Konklusjonen min blir da at Leafen har ladet på min regning.

Siden de ikke finner noen feil er det dessverre ikke noe annet å gjøre enn å ta bilder etter at lading er avsluttet, men før bilen kobles fra, slik det ble foreslått. Ingen tvil om at jeg i all hovedsak vil lade på GK ladere heretter.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA