Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading bil til bil

Startet av brako79, mandag 14. august 2017, klokken 16:41

« forrige - neste »

brako79

Var ute og kjørte igår hvor rekkevidden nærmet seg 0, uten angst, og tenkte på startkabler.

Hadde vært greit med en kabel fra bil til bil, gjerne DC-DC / CCS for å gi nødstrøm til biler som har gått tom på allfarvei :-)
Teknisk mulig?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Griffel

Med tanke på at den du hjelper ikke bare skal starte, men må lades for å kjøre en strekning, vil jo slik hjelp ta en stund. Avhengig av avstand til nermeste hurtiglader.

Det er nok mer naturlig og trolig raskere å bestille tauing.

Samtidig vil jo hjelper få minst tilsvarende reduksjon i rekkevidde. Teknisk krever det jo også litt ekstra elektronikk som fordyrer bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RaBalder

Sitat fra: brako79 på mandag 14. august 2017, klokken 16:41
Var ute og kjørte igår hvor rekkevidden nærmet seg 0, uten angst, og tenkte på startkabler.

Hadde vært greit med en kabel fra bil til bil, gjerne DC-DC / CCS for å gi nødstrøm til biler som har gått tom på allfarvei :-)
Teknisk mulig?
Startkabler mellom hovedbatteriet på to elbiler....der den ene er tom for strøm....

Nei, ikke tenk tanken engang  ???


elektrolux

Har gjort dette på classic biler med 120V men på 300V + står jeg over.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

På litt sikt vil vel det kanskje være helt kurrant?

Det snakkes om å bruke bilbatteriet som støtte og peak-effektutjevner for hus. Endog å bruke parkerte biler til å drive tog.

Da vil bilen trolig ha en 230V vekselretter innebygget.

Olee

Lettere å slepe med den ene, og regenerere litt på den som nærmer seg tom da?  :D

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: Olee på mandag 14. august 2017, klokken 19:57
Lettere å slepe med den ene, og regenerere litt på den som nærmer seg tom da?  :D

Dette er det eldste trikset i boka :-) I moderne elbiler står det vel stort sett at man ikke skal taue bilen i gir (eller taue den i det hele tatt), men eldre elbiler har stort sett ikke noen sånne begrensninger. Tidlig hurtiglading gikk ut på å taue bilen i gir etter en SUV i 70km/t en stund. Eller, som på bildet fra de siste bakkene opp mot Copper Hill i Åre, å tauelade én elbil med en annen

Daglig leder, Grønn Kontakt.

geear

Du vil vel uansett trenger større spenningsforskjell for å lade? Ellers tar det bare voldsomt lang tid med utjevning? Er vel nesten enklere å ha en inverter med seg og lade med UMC fra 12V på en fossilbil... sakte, men bør fungere med varer i handelen i dag.

Rav4_EV

To Chademo kontakter, litt elektronikk og en boost converter kan lett fylle strøm fra en bil til den andre.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trekkoppbil

#9
Alle dumme ting som man kan gjøre, er det noen som har gjort før deg:

Det heter seg at man skal få 5kwt på 5 min.

Denne tråden burde vil ha ligget under humor og kanari.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

Det hele er vel ett gammelt sjekketriks:
https://youtu.be/PkTXUM5ofsU
Sjølv så foretrekker jeg å ha et slepetau i bilen og startkabler for 12V.

Griffel

#12
En hendig sak som med kabler tar mer enn halve bagasjerommet og nær 100 kg som bør finnes i en hver bil med CHAdeMO silk at de kan hjelpe andre med samme standard.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Og mobiltelefonene er like stor og tunge som de var for 30 å siden, Griffel.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Amatøren

Honda EU20i i bagasjerommet?

Fordeler:
Alltid lading ved pause.
Medbragt nødlader.

Ulemper:
Ekstremt treg lading (1600W kontinuerlig effekt = 6,9A).
Ekstra vekt med på tur.

:o
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA