Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Thor2014, mandag 09. oktober 2017, klokken 19:19

« forrige - neste »

Cookie Monster

Sitat fra: hnpo20 på mandag 21. august 2017, klokken 01:21
Denne modulen er lett å komme til under skjermen. Men det er kanskje mer som må byttes?

Det er bare simkort modulen. Selve 3g/4g modemet sitter inni 17" skjermen (MCU) og er en del jobb å bytte siden hele MCU enheten må ut.
Tviler på at man klarer å få det så mye billigere siden det er såpass med jobb som kreves for å bytte det. Hjelper da lite at selve modemet er billig.

Er byttet til 4g på min og fornøyd med det.
2015 P85D

petersv

#31
Det var litt humoristisk ment, men skal prøve å svare deg så godt jeg kan.

1. Det er ikke Tesla som lager telemetrimodulen, så den kommer garantert med 5G når det blir tilgjengelig.
2. Dette vet vel ingen, men 5G modemer vil støtte 4G også, så ikke noe reelt problem.
3. Se 2.

DagfinnN

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 21. august 2017, klokken 10:54
Har ikke mye kjennskap til mobilnettsutviklingen, men mtp 5G:

1) Vet man at Tesla vil tilby oppgradering til 5G også?
2) Hvor langt frem i tid er det at 5G nettet får bedre geografisk dekning enn 4G nettet?
3) Og hvor langt frem i tid er det evt at 4G nettet begynner å tas ned?
Enkle svar i dag:
1. Ingen vet
2. Ingen vet - man sannsynligvis ganske så raskt etter at det er vedtatt innført. Tok svært kort tid alle steder hvor 3g var før de fikk 4 g.
3. Ingen vet
:) :) :)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

E_S

Hadde det gått an å kjøpe delene og gjøre jobben selv hadde det sikkert vært mye billigere - men det er sikkert et eller annet som gjør at det ikke er mulig, et eller annet man ikke får lov til å kjøpe over disk eller lignende. Noen som vet? Om det er så mye jobb virker det som en stor del av summen er arbeidspenger, og jeg er prinsipielt mot å betale noen for å gjøre ting jeg kan gjøre selv. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

snd

#34
Sitat fra: E_S på mandag 21. august 2017, klokken 18:51
Hadde det gått an å kjøpe delene og gjøre jobben selv hadde det sikkert vært mye billigere - men det er sikkert et eller annet som gjør at det ikke er mulig, et eller annet man ikke får lov til å kjøpe over disk eller lignende. Noen som vet? Om det er så mye jobb virker det som en stor del av summen er arbeidspenger, og jeg er prinsipielt mot å betale noen for å gjøre ting jeg kan gjøre selv. ;)

Du får ikke automatisk 4G/LTE ved å bytte modem. Må aktiveres med toolbox...
Prinsipielt? Ja, da må du kjøpe lisens for bruk av toolbox med tilhørende plugin.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

petersv

Sikker på at det må aktiveres?

lunitiks

Som kakemonster helt korrekt påpeker: Du må opp og ut med MCU (berøringsskjermen), bytte elektonikk og oppdatere firmware. Det er for det første en operasjon som Tesla bør gjøre av hensyn til garanti- og reklamasjonstatus. For det andre er det en jobb som krever at du virkelig vet hva du holder på med (rekkefølge, klips- og monteringslokasjoner etc).

Bare å glemme å DIY'e.

Skulle selvsagt ønske jeg tok feil
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

hma

Jeg oppgraderte min 2014 Model S til LTE for et år siden, som en av de første her til lands. Det har fungert helt prikkfritt og har gitt ekstra verdi (også på bruktmarkedet). Kan anbefale oppgradering på det varmeste.

Telenor har om ikke lenge 4G på samtlige basestasjoner i landet, mens utvikling av 3G-nettet stoppet opp for en god stund siden.

Til de som er villig til å risikere å gjøre en 800'000-kroners bil om til en mursten, for å spare 5000 kroner; don't do it!
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

petersv


E_S

Firmware er problemet. At det er mye plukk og fikling hadde jeg ikke tatt så tungt. Garantien på min bil er utgått uansett. Men - jeg streamer heller med mobilen,  så slipper jeg hele problemet. Selv 2G holder som oftest til å vise kart uten satellittbilde og å få tilgang til bilen med appen.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA