Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Inventory

Startet av HeidiU, mandag 09. oktober 2017, klokken 11:05

« forrige - neste »

HeidiU

Hei

Jeg skal bestille model x, og lurer på...   X75 eller X100?  Er det verdt prisdifferansen?


Mvh Heidi

Red_Harvest

Kommer ann på behovet ditt. Jeg personlig endte opp med X75 fordi den dekker alle mine behov. X100 vil jo være litt mer attraktivt på sikt, men den vil også kunne ta en betydelig verditap, som alle andre biler i denne prisklassen.

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk


Espen Hugaas Andersen

Hvis du skal kjøre langt med henger eller bruke bilen som taxi ville jeg valgt X100D. Ellers ville jeg valgt X75D.

X100D er min første elbil, og jeg innså det egentlig ikke før jeg fikk bilen at rekkevidden er *rikelig*. Vi kjørte en liten kveldstur i går. Ca 4 timer kjøring og 260 km. Startet med 80% og ville ha kommet hjem med ca 24%, om ikke vi hadde ladet 10% på en superlader. Det er nesten kjedelig hvor lite behov man har for superladerne. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Go-carter

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 14. august 2017, klokken 08:08
Hvis du skal kjøre langt med henger eller bruke bilen som taxi ville jeg valgt X100D. Ellers ville jeg valgt X75D.

X100D er min første elbil, og jeg innså det egentlig ikke før jeg fikk bilen at rekkevidden er *rikelig*. Vi kjørte en liten kveldstur i går. Ca 4 timer kjøring og 260 km. Startet med 80% og ville ha kommet hjem med ca 24%, om ikke vi hadde ladet 10% på en superlader. Det er nesten kjedelig hvor lite behov man har for superladerne. ;)

What he said. Vi har X60 som bil nr.1, og klarer både hektisk småbarnshverdag, samboer med brøytevakt på vinteren (må ut og kjøre når som helst), ferieturer -og- hengerkjøring. Skal du dra mye og stort på hengerkula, eller skal farte mye utenfor superladernettverket, så lønner det seg nok med en 100. Jeg har en chademo-adapter som backup i stedet ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

HeidiU

Jeg skal ikke kjøre taxi nei ;)

Jeg har omlag 6 mil til jobb, hvor omkring 1 mil av dette er i noe rushtrafikk.
De dagene jeg er på farten i jobb, så kjører jeg maksimalt 30 mil fra jeg reiser hjemmenfra.  Dette er jo også i østlandsområdet med god tilgang på supercharger.

Men jeg tenker litt på bruktverdien på bilen, hvorvidt om x75 er vanskeligere å selge....

Espen Hugaas Andersen

Den absolutt største faktoren for om en bil er vanskelig å selge er prisen. Da er spørsmålet hvor stort tap man kan akseptere.

Si jeg er villig til å akseptere ett tap på 300.000 kroner på 3 år. Da må jeg forsøke selge min X100D som jeg betalte ca 900.000 kroner for til 600.000 kroner. Hadde jeg i stedet kjøpt en X75D til 700.000 kroner kunne jeg solgt den til 400.000 kroner for tilsvarende tap.

Hva tror du er enklest å selge? 3 år gammel X100D til 600.000 kroner eller 3 år gammel X75D til 400.000 kroner?

Jeg føler meg ganske sikker på at det siste er enklest å selge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HeidiU

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 14. august 2017, klokken 08:46
Den absolutt største faktoren for om en bil er vanskelig å selge er prisen. Da er spørsmålet hvor stort tap man kan akseptere.

Si jeg er villig til å akseptere ett tap på 300.000 kroner på 3 år. Da må jeg forsøke selge min X100D som jeg betalte ca 900.000 kroner for til 600.000 kroner. Hadde jeg i stedet kjøpt en X75D til 700.000 kroner kunne jeg solgt den til 400.000 kroner for tilsvarende tap.

Hva tror du er enklest å selge? 3 år gammel X100D til 600.000 kroner eller 3 år gammel X75D til 400.000 kroner?

Jeg føler meg ganske sikker på at det siste er enklest å selge.

Ja, det er helt sant.

Jeg har bare tenkt i helgen at kanskje "alle" andre velger 100, og jeg 75 :p
Men det er vel neppe riktig...

Epleskreller

#7
Du får solgt alle bilene. 100D vil falle mer i pris enn 75D siden det er en dyrere bil.

Jeg valgte 100D rett og slett siden jeg anser batteri som det viktigste å velge på en elbil.  Det gjør at jeg i større grad kan velge de veiene jeg vil.  Feks kjører vi av og til til Stryn (fra Asker) og da liker jeg å kjøre via Lærdal. Med 75 ville avstanden til Gol blitt for lang, og jeg måtte velge via Strynefjell... Har også hytte uten nettstrøm og ditt kommer jeg t-r uten lading.  Med 75 måtte jeg ladet på Nes hver gang. Ikke noe stort problem, men jeg er ikke veldig glad i ladestopp :)

Edit: med rentekampanjen som har vært på 75 så tror jeg det er solgt veldig mye mer 75 den siste tiden.

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

peik

#8
Sitat fra: Red_Harvest på mandag 14. august 2017, klokken 07:51
Kommer ann på behovet ditt. Jeg personlig endte opp med X75 fordi den dekker alle mine behov. X100 vil jo være litt mer attraktivt på sikt, men den vil også kunne ta en betydelig verditap, som alle andre biler i denne prisklassen.

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk
Hva er erfaringen så langt med hensyn til rekkevidde for x75 ved landeveiskjøring i 80-90 km/t? Har hatt en S 85 D som var oppgitt til ca 500 km. Realistisk rekkevidde for den var ca 350-400 km for variert landeveiskjøring uten de store krumspring.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Go-carter

Sitat fra: peik på mandag 14. august 2017, klokken 08:58
Sitat fra: Red_Harvest på mandag 14. august 2017, klokken 07:51
Kommer ann på behovet ditt. Jeg personlig endte opp med X75 fordi den dekker alle mine behov. X100 vil jo være litt mer attraktivt på sikt, men den vil også kunne ta en betydelig verditap, som alle andre biler i denne prisklassen.

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk
Hva er erfaringen så langt med hensyn til rekkevidde for x75 ved landeveiskjøring i 80-90 km/t? Har hatt en S 85 D som var oppgitt til ca 500 km. Realistisk rekkevidde for den var ca 350-400 km for variert landeveiskjøring uten de store krumspring.

73kwh tilgjengelig til den stopper, snittforbruk på ca 200wh/km i den farta du beskriver = 365km.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Nasatech

Jeg har en 90 og det er fordi det ikke fantes 100 da jeg kjøpte bilen. Skulle jeg kjøpt ny i dag så ville jeg valgt 100.

Husk at 100 ikke bare går lenger, men går også bedre og lader fortere når du skal lade. Neste som skal ha bilen etter deg vil kanskje også se på 75 som veldig lite når de kjøper brukt. Både fordi batterier jo blir større og større samt at de vil jo gå nedover og da har man mer å gå på med 100 batteriet.

peik

Sitat fra: Epleskreller på mandag 14. august 2017, klokken 08:54
Med 75 måtte jeg ladet på Nes hver gang. Ikke noe stort problem, men jeg er ikke veldig glad i ladestopp :)
Det verste med ladestopp på Valdresporten er den elendige kaffen de serverer. Minner om amerikansk motell kaffe, dvs brunt, lunkent vann uten smak. Åpningstidene er heller ikke noe å skryte av...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

DagfinnN

Vurderer X100D.
Er det noen som kan rapportere hva de får på typical 90% og 100 prosent på X75 og X100?
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

geear

#13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 14. august 2017, klokken 08:46
Den absolutt største faktoren for om en bil er vanskelig å selge er prisen. Da er spørsmålet hvor stort tap man kan akseptere.

Si jeg er villig til å akseptere ett tap på 300.000 kroner på 3 år. Da må jeg forsøke selge min X100D som jeg betalte ca 900.000 kroner for til 600.000 kroner. Hadde jeg i stedet kjøpt en X75D til 700.000 kroner kunne jeg solgt den til 400.000 kroner for tilsvarende tap.

Hva tror du er enklest å selge? 3 år gammel X100D til 600.000 kroner eller 3 år gammel X75D til 400.000 kroner?

Jeg føler meg ganske sikker på at det siste er enklest å selge.
Samtidig tror jeg begge deler er salgbart, og jeg tror nok at prisforskjellen etter tre år vil være mindre fordi etterspørselen etter den rimeligste inngangsbilletten til elbil med hengerfeste og så videre vil være større, altså mest sannsynlig mindre verditap på X75. Men igjen så avhenger da dette av veldig mange variabler som vi alle kjenner til - konkurrenter, Tesla sin litt tvilsomme økonomi, elbilfordeler og ikke minst momsen.

I tillegg må man huske på at 100 gir større bruksverdi, så om begge eierskapene har kostet 300 000,- på tre år, så er 100 en bedre investering om en har råd til å låse midlene.

Sitat fra: HeidiU på mandag 14. august 2017, klokken 08:50
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 14. august 2017, klokken 08:46
Den absolutt største faktoren for om en bil er vanskelig å selge er prisen. Da er spørsmålet hvor stort tap man kan akseptere.

Si jeg er villig til å akseptere ett tap på 300.000 kroner på 3 år. Da må jeg forsøke selge min X100D som jeg betalte ca 900.000 kroner for til 600.000 kroner. Hadde jeg i stedet kjøpt en X75D til 700.000 kroner kunne jeg solgt den til 400.000 kroner for tilsvarende tap.

Hva tror du er enklest å selge? 3 år gammel X100D til 600.000 kroner eller 3 år gammel X75D til 400.000 kroner?

Jeg føler meg ganske sikker på at det siste er enklest å selge.

Ja, det er helt sant.

Jeg har bare tenkt i helgen at kanskje "alle" andre velger 100, og jeg 75 :p
Men det er vel neppe riktig...
Tror nok "alle" velger X75, så det kan også slå motsatt vei, at markedet flommer over av 75 og at det blir stor etterspørsel etter 100 om noen år - kanskje det er den eneste som har konkurransedyktig rekkevidde.

Sitat fra: Nasatech på mandag 14. august 2017, klokken 09:02
Jeg har en 90 og det er fordi det ikke fantes 100 da jeg kjøpte bilen. Skulle jeg kjøpt ny i dag så ville jeg valgt 100.

Husk at 100 ikke bare går lenger, men går også bedre og lader fortere når du skal lade. Neste som skal ha bilen etter deg vil kanskje også se på 75 som veldig lite når de kjøper brukt. Både fordi batterier jo blir større og større samt at de vil jo gå nedover og da har man mer å gå på med 100 batteriet.
Tesla her i Sandnes har kun 100 inne, og da jeg spurte om det gikk an å få prøvd en X75 slik at jeg visste hva jeg kjøpte, så sa de at den går likt som 100 nå med oppgraderingene. Lavere toppfart, men ikke merkbar forskjell fra 0-100. De så ikke noe poeng i å ha 75 fordi de trenger 100 til mye prøvekjøringer, og bilene ellers er helt like. Iallfall var det påstanden. Kan godt si jeg er litt skeptisk til det, selv om det er samme motorer på begge så skulle en tro at de kunne hente ut mer futt med flere celler. Men på den andre siden så er det vel mer enn teknisk begrensning siden en tar ut mye mer på P100.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Øyvind.h

#14
I utgangspunktet vil jeg helt klart anbefale X100D.
X er en stor og tung bil med solid luftmotstand på motorvei.
For meg som var vant med S85 og S90D var det en nedtur med rekkevidden i X90D.

Jeg ville ikke kjøpt X med mindre enn 90-batteri.

MEN - X100D er alt for dyr sammenlignet med X75D nå. Med andre ord synes jeg prispåslaget er så solid at det ikke svarer seg å gå fra 75 til 100.
100``en må ned i pris.

Ny X75D har ca 72,5kWh fra 100% til bilen stopper.
Det betyr at du har ca 68,5kWh fra 100% til 0% (du kan ikke kalkulere med bruk under 0%). Og ettersom du ikke heller kan planlegge å ankomme med 0% bør du i hvert fall se bort ifra de siste 5% når du planlegger tur (helst 10% buffer egentlig) mtp. varierende forbruk og uforutsette hendelser. Så du kan regne med å bruke ca 65kWh fra et fulladet batteri på langtur.
Etter et års tid kan du påregne et fall i kapasitet på 1-2kWh, som må trekkes fra når du beregner rekkevidde utifra forbruk og kapasitet.

En X100D har 102,4kWh total kapasitet, eller 98,4kWh fra full til stopp. Eller ca 94,4kWh fra 100% til 0%. Dermed kan du regne med å bruke ca 90kWh.

Snaut 40% økning i praktisk rekkevidde ved å gå fra 75 til 100 altså. Men fortsatt grådig dyrt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA