Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Gekko, lørdag 30. september 2017, klokken 15:18

« forrige - neste »

Gekko

Men hvorfor skal det være så tungvint å lade ?

Da jeg kjørte fossilt fylte jeg tanken og dro visakortet og kjørte videre. Dette går ikke med el-bil, hvorfor ikke ?
For oss som ikke løper rundt med epost i lomma og er opptatt av teknologi kunne dette vært gjort mye enklere.

Velg enten beløp eller KWh du ønsker, velg kabel/pumpe. Dra visakortet og plugg i bilen.
Når beløp eller KWh er nådd stopper lading. Altså ikke noe konto/ladebrikke etc.

Hvordan løser turister som kommer fra utlandet dette? De har jo verken ladebrikke eller noe kundeforhold ?

Geir K
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

sylwester

For gjester som kommer til Norge er det bare å registrere seg og lade med app eller bestille ladebrikke før man drar. Skjemaet til Fortum har "land" med mange alternativer.

Ser du på en del tråder her på forumet veksles kunnskapen om hva du må ha for å feriere i andre land med elbil. At man må bestille noe i forveien er gjenganger.

Huske at det er mange butikker i Norge som kun tar bankaxept og de vil ikke virke for utlendinger. Jeg vet at St1-stasjoner kun tar bankaxept. Dvs. for utlendinger så er kontanter sikrere betalingsmiddel enn kort i Norge.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Gekko

Jo du svarer på de 2 siste spørsmålene men ikke det viktigste for meg som var det første:

Men hvorfor skal det være så tungvint å lade ?

Hadde en bensinstasjon innført et like tungvint system for å fylle drivstoff ville det nok vært
som å skyte seg selv i foten før en 100m sprint. For meg virker det som at vi går baklengs inn
i fremtiden. Jeg tror det selskapet som innfører et enklere ladesystem vil få et STORT fortrinn
nå som elbil antallet virkelig begynner å ta av.

Geir K
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

Vollis47

Sitat fra: Gekko på mandag 07. august 2017, klokken 09:51
Jo du svarer på de 2 siste spørsmålene men ikke det viktigste for meg som var det første:

Men hvorfor skal det være så tungvint å lade ?

Hadde en bensinstasjon innført et like tungvint system for å fylle drivstoff ville det nok vært
som å skyte seg selv i foten før en 100m sprint. For meg virker det som at vi går baklengs inn
i fremtiden. Jeg tror det selskapet som innfører et enklere ladesystem vil få et STORT fortrinn
nå som elbil antallet virkelig begynner å ta av.

Geir K

Foreløpig er det jo bare Tesla som har klart å få til et enkelt system for lading, som ikke gir en mengde utfordringer om du skal kjøre over Dovre eller ned til Spania på ferie. De såkalte Tesla-killerne har fremdeles en del å lære med hensyn på lading av elbil.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

sylwester

Sitat fra: Gekko på mandag 07. august 2017, klokken 09:51
...
Men hvorfor skal det være så tungvint å lade ?
...

Det er da ikke mer tungvint å lade enn å fylle bensin!

Fylle strøm på elbil:
1. Ta et ledig kompatibelt håntak og fest det til ladeporten.
2. identifiser deg med ladebrikke
3. fortell stasjonen hvilken håndtak du bruker (chademo / ccs)
4. trykk start

Hvis så det er ladet til 80% (eller hva bilen anser som maks på hurtiglading):
5. ta ut håndtak og dra

Hvis du vil avslutte lading før den er ferdig:
5. trykk stopp
6. identifiser deg (authorisasjon slik at ikke andre kan stoppe det)
7. ta ut håndtaket og dra.

Det er omtrent like mange steg som med bensin og det er mindre sannsynlig å fylle feil!
Det mest skumle jeg har opplevd derimot er at låsen på håndtaket var trengt etter avslutting av lading.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Gekko

Og punkt 2 krever en del ekstra har jeg forstått.
For å aktivere ladebrikke må du opprette konto, og du må ha konto hos de forskjellige leverandørene.
Det er dette jeg ikke forstår hvorfor jeg må ha.

Hvorfor ikke Identifiser deg med betalingskort isteden for ladebrikke ?

Geir K
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

sylwester

Sitat fra: Gekko på mandag 07. august 2017, klokken 14:15
Og punkt 2 krever en del ekstra har jeg forstått.
For å aktivere ladebrikke må du opprette konto, og du må ha konto hos de forskjellige leverandørene.
Det er dette jeg ikke forstår hvorfor jeg må ha.
Du må ikke ha det. Du kan bruke SMS. Det koster da 20% mer for drop-in.

Sitat fra: Gekko på mandag 07. august 2017, klokken 14:15
Hvorfor ikke Identifiser deg med betalingskort isteden for ladebrikke ?

Fullt mulig å implementere og det vil komme hvis myndighetene krever det. Spørsmål er hvor glade elbileierene vil være når det er de som skal betale for dette med at muligens SMS-prisen blir den rabatterte og prisen ved kort/sms blir nærmere 4kr.

De som har bensinbil er vant med å fylle på søndager. De er vant med rabattkort ala egne kredittkort fra stasjonene.
Skal du ha rimeligst pris må du gjøre en større innsats enn å tanke når du må og betale med det ene kortet du har.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA