Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering august - september 2017

Startet av Njaal79, mandag 18. september 2017, klokken 16:07

« forrige - neste »

Njaal79

Hei,

Jeg er ny her. Har ikke mottatt elbilen min ennå, men den er rett rundt hjørnet.

Mulig dette spm. har vært oppe mange ganger før, men etter å ha skummet gjennom forumet her har jeg ikke funnet noe svar. Nå har jo elbiler vært i støtet de 6-7 siste årene så rart om ingen har tenkt på det før!? Men beklager hvis noe føler seg støtt av at jeg spør samme spm. en gang til...

Sendte egentlig dette spm. til Elbilhjelpen.no. Kanskje kalle de "Elbilvrangen.no" istendenfor. Sikkert bare interessert i selge eksisterende produkter... (Eller så tar de vel patent på nytt produkt nå...)
Fikk i hvert fall bare svar at det var farlig. Og ikke noe forklaring på mine oppfølgende spm...

Vi har elbilladestolper i boliglaget. Her er det to vanlige stikk(Schuko har jeg forstått at det heter). Det er 2x10a. Alstå skal man kunne lade to stk. elbiler samtidig. En på hver av de to stikkene.

Det er jo ganske mange "ladestasjoner" som har det oppsettet. Og det er vel blitt standarden har jeg forstått at det ikke er lov å lage til offentlig stikk med høyere uttak enn 10a.(Da snakker jeg seff kun om de som bare har Schuko)

Det leveres jo ladekabler med kladd som kan levere 16a fra schuko, men det hjelper jo ikke meg eller andre som bare har tilgang til stikk med 10a.

Så, kommer spm. mitt.
Finns det ingen løsning til at jeg skal kunne benytte all stømmen som er tilgjengelig? Altså dra nytte av begge stikkene for å få tilgang til 20a? Det må nevnes igjen at begge stikkene har egne kurser. De er laget for at to elbiler kan lade samtidig.

Enten en Y-kabel som gjør at jeg kan koble en 16a ladekladd (schuko) til begge og da trekke 8a av hver.
Det var nok en slik overgang de på Elbil"hjelpen".no mente var farlig. Noe som ikke burde være ett problem om den er av rett dimensjon og god kvalitet. Men greit, skal ikke krangle på det... (jeg har ikke svakstrømsbakgrunn, er verken elektrikker eller el-ingeniør)

Eller, at det finnes ladekabler med kladd der ute som har to eller flere Schuko tilkoblinger som kan dra nytte av strøm fra flere kurser samtidig og dermed spre belastningen!?

Mulig mange rister på hodet av tankegangen her, men sånn som jeg ser det burde belastningen på to punkt bli mindre enn på ett. Dvs. at varmgang som er nevnt i forbindelse men lading via schuko, skulle bli mye mindre om man drar 8a av to stk 10a kurser enn om man drar 16a ut av ett 16a stikk.

Håper noen har ett godt alternativ her. Jeg har desverre ikke muligheten til å montere en veggboks eller forandre på type stikk...

Mvh Njål

automat

#1
#Njaal79 en god tanke, men beheftet med flere problemer. De to mest åpenbare:

Når man plugger i kontakt nr2, er det 50% sjanse for at man plugger i feil vei ( siden kontakten er symmetrisk), og dermed lager kortslutning. (Selv om kontaktene på kablene merkes, vet du ingen ting om hvordan kontaktene i stolpen er koblet.)

Når man bare har plugget i en kontakt, vil pinnene på den andre være spenningsførende = farlig.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Njaal79

#2
#automat, takk det forklarer jo kanskje hvorfor det ikke er så mange slike løsninger...

he he, må vel bare gi opp tanken på å lade fortere enn 10a hjemme.

Men ett lite oppfølgingsspm, eller to.
Skjønner det med strømførende ende hvis den ikke er koblet til. Men hvis du bare har tilgang til ett stikk, så dropper man den y-kabelen som nevnt, hvis det var den du tenkte på.

Men hvis noen har laget en ladekabel med to ledninger inn i kladden( har forstått at dette er en liten hjerne som styrer ladingen), så vil vel kladden kunne stenge strøm ut i den ledige kabelen!? (det finnes kanskje ikke enveisventiler for strøm? ;-P )

Jeg spør nok mye dumt...

Om man skulle velge feil vei på den ene kabelen, så er vel det eneste som skjer at sikringen står ut. Da kan man vel bare snu den ene og "flikke" sikringen på igjen? Eller kan det ødelegge andre ting.

Espen Hugaas Andersen

#3
Det er mulig å få til, men det kan være farlig, og det er svært få situasjoner der dette er noe som kan benyttes. For å sørge for at dette skulle være trygt må man ha en del logikk som sjekker hva man har plugget inn i, og sørger for at det ikke settes ut strøm på en plugg som ikke er plugget inn.

Dette er som sagt mulig, men det vil koste en del penger, og hvor mange har egentlig behov for en slik kabel? Tilnærmet ingen. Trenger man raskere lading så bruker man Type 2 eller industristikk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Njaal79

#4
Takk for svar Espen.

Jeg er klar over at det finnes mange bedre alternativ. Men jeg ville uansett høre om det fantes en løsning som kunne hjelpe meg i min situasjon.
Man må jo gjøre det beste ut av hva man er tildelt... ;-)

Jeg bor i et boliglag og har ikke tilgang til annet enn det laget har satt opp. Hvis jeg bodde i enebolig/rekkehus/Tomannsbolig whatever, med parkering på egen eiendom/egen kjøpt plass, så hadde det ikke hvert noe spørsmål. Da hadde jeg selvsagt valgt et av de mange alternativene der ute. Altså en veggboks eller noe.

Jeg ville bare høre om det fantes noe alternativ som jeg kunne benytte meg av. Og jeg tror det ville vært en marked for det. Veldig mange av ladepunktene som er satt opp rundt om kring på bedrifter/skoler/offentlige bygg er bare schuko.

Bla. på min egen jobb er det bare ladeplasser med schuko.
Derfor kunne jeg eventuelt ha ladet raskere når jeg er på jobb også.

Men selfølgelig, hvis det bare er galskap, så er det galskap. Derfor jeg spør! :-)

elekTrond

#5
Allerede nå ser jeg at dette er mat for konverterings-forumet etc. og ikke her, men:
Sitat fra: Njaal79 på torsdag 27. juli 2017, klokken 09:49

[...] Finns det ingen løsning til at jeg skal kunne benytte all stømmen som er tilgjengelig? Altså dra nytte av begge stikkene for å få tilgang til 20a? Det må nevnes igjen at begge stikkene har egne kurser. De er laget for at to elbiler kan lade samtidig. [...]
Sitat fra: Njaal79 på torsdag 27. juli 2017, klokken 10:52
[...] Men ett lite oppfølgingsspm, eller to.
Skjønner det med strømførende ende hvis den ikke er koblet til. Men hvis du bare har tilgang til ett stikk, så dropper man den y-kabelen som nevnt, hvis det var den du tenkte på.

Men hvis noen har laget en ladekabel med to ledninger inn i kladden( har forstått at dette er en liten hjerne som styrer ladingen), så vil vel kladden kunne stenge strøm ut i den ledige kabelen!? (det finnes kanskje ikke enveisventiler for strøm? ;-P )

Jeg spør nok mye dumt...

Om man skulle velge feil vei på den ene kabelen, så er vel det eneste som skjer at sikringen står ut. Da kan man vel bare snu den ene og "flikke" sikringen på igjen? Eller kan det ødelegge andre ting.
For å ta det verste først: Den som ikke spør, får heller ingen svar. Jorda er flat, midtpunktet i hele altet osv...  :+1:

Så, det er ingenting i vegen for å montere en ekstra lader og ladeinntak eller to i bilen. Jeg har merket meg at noen her inne har satt inn en eller to såkalte "Brusa" ladere i sin bil for å dra nytte av trefas på veggen. Sjøl har jeg fjaset med å stikke på høggern og skru ut en/to orginal AC-ladere så jeg kan få 7,2 alt. 11 kW lading i min. Det er jo det samme 3x16A fra et CEE blåstikk. Trilling med foill tank på bare to timer åpner både himmel og hav av bruksmuligheter.  8)   
Det "største" problemet er kanskje hvordan du skal få integrert et ekstra type1/2/CEE i eller på bilen uten større inngrep.  ???
'13 Mjau

Njaal79

#6
#elekTrond, du tar det til ett helt nytt nivå her!  :laugh:

Jeg har ingen planer om å gjøre noe inngrep i selve bilen. Det overlater jeg til de av dere som kan det. Der er jeg på alt for grunt vann. Men takk for innspill!
Ønsket mitt var i utgangspunktet å kunne koble en 16a ladekladd til 2x10a uttak for å kunne lade med 16a istedenfor bare 10a.

Jeg kan jo høre med konvertings-forumet, om noen har sett på en slik problemstilling!?

TB

#7
Koble seg til to kurser har eg lest blitt gjort i elbilens barndom. Det er mulig å sikre seg ned rele som automatisk slår av/på i forhold til fase.

Men, nyere kontakter har alltid jordfeil bryter, eller jordfeil automat. Om du trekker litt meir strøm frå den eine kursen vil jf slå ut,  den måler strøm inn / ut er likt på begge faser.

Løysing som vil fungere er å hente ut trefase på eigen / ny kontakt. Krev at bilen kan lade medtrefase, dei fleste krev 400 V TN for å kunne nytte trefase.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Espen Hugaas Andersen

#8
Sitat fra: TB på fredag 28. juli 2017, klokken 08:50Koble seg til to kurser har eg lest blitt gjort i elbilens barndom. Det er mulig å sikre seg ned rele som automatisk slår av/på i forhold til fase.

Men, nyere kontakter har alltid jordfeil bryter, eller jordfeil automat. Om du trekker litt meir strøm frå den eine kursen vil jf slå ut,  den måler strøm inn / ut er likt på begge faser.
Du vil kunne komme forbi dette ved å benytte to skilletrafoer. F.eks kunne man mekke sammen noe med to stk Zapcharger Portable. Men som sagt, pris i forhold til det potensielle markedet vil være for høy til at noen som helst løsning er realistisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

#9
Det finnes ingen enkel rimlig og sikker løsning som virker!

En tidliger diskusjon om tema finnes her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10962.msg152261.html#msg152261

(Skilletransf. forslaget, forutsetter også at begge stikkontakter er tilkoblet samme fase og at støpsel settes i riktig vei. Så en må nok gå veien om likeretter så zapteks elektroniske transformator er nok den billigste transformatoren som kunne vært benyttet. Dermed er elekTrons forslag det beste hittil.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sitat fra: elekTrond på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:31
Sjøl har jeg fjaset med å stikke på høggern og skru ut en/to orginal AC-ladere så jeg kan få 7,2 alt. 11 kW lading i min. Det er jo det samme 3x16A fra et CEE blåstikk. Trilling med foill tank på bare to timer.
OT her, men @elekTrond, kunne du starte en tråd på trillingforumet og dokumentere hvordan du gjorde dette? Mange er nok svært interessert i hvordan oppgradere lader på trilling.  :+1:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elekTrond

#11
@tomrh? Eh, nei?  :P *bytte ut "fjase" med fable* Sånn går det når du ikke har et presist språk.  :police: Mvh Vranglærer Tøvesen

Clue.no sier:

       


  • fablev. [fantasere] daydream, fantasize, fantasise
    v. [tullprate] talk wildly, rave, babble, burble, talk a lot of nonsense;
    fable omv. [drømme] dream about
    v. [snakke] talk about, talk wildly about
    fjasev. [flirte] flirt
    v. [tøyse] fool about, fool around
    fjasetadj. fribble
    fjaseteadj. foolish, nonsensical, senseless

Men ja, det står litt på langt ned på tapetet. Først må garantien få gå skikkelig ut på dato. Dernest burde studielån erstattes med fet lønnskonto. Dessuten har jeg ikke tatt meg tid til å sette meg inn i materien ennå. Føler meg heller ikke kompetent nok til engang å forstå hvordan dette foretaket skal eller kan gjennomføres, spesielt ikke når det er sånn der can-bus og potensielle feilmeldinger inne i bildet.

Oh well. Der kastet jeg den første stenen, tomrh  :laugh:
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA