Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsikring for elbil - hva er best?

Startet av geear, onsdag 04. oktober 2017, klokken 22:20

« forrige - neste »

geear

Har et lite prosjekt...

Syns takstativ er noe møkk, iallfall på elbil. Liker ikke å kjøre med de på hele tiden, for mye sus og forringer rekkevidde, og så er det for mye jobb å montere/demontere. Iallfall for oss som transporterer sykler ukentlig til tider. Montert på luka er også møkk. Liker ikke Brink sin løsning heller, for mye jobb å ta av og på kula, tåpelig firkantknott som gjør at mange sykkelstativ ikke passer, pluss forholdsvis drøy pris.

Har fått OK fra forhandler om at de ikke ser noe problem med hengerfeste til bruk for sykkelstativ så lenge det ikke påvirker rustbeskyttelse. Stativet på bildet er litt voldsomt og har jo egne lys, så om jeg skal bruke det blir det nok å legge opp strømtilførsel også, men på fossilbiler har jeg kjørt utallige mil med vanlig saksestativ på kroken uten skiltplate og uten ekstra lys, og aldri hatt problem, så godt mulig det blir det vi bruker mest. 1.25" firkantfeste gjør det kjemperaskt å montere/demontere.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

TM

Dette var lovende. Jeg hater også sykkel på tak. Alt for tungvint og risikabelt. Det er jo garantert at man en dag glemmer at det er sykler på taket og kjører inn i garasjen. Hvilket hengerfeste har du kjøpt ? Hva koster det og kan det monteres enkelt uten å måtte kappe i støtfangeren ?

geear

Det er hengerfeste til Golf GTI fra Curt, amerikansk produsent. Det var litt sjansespill fra min side å bestille noe jeg aldri har sett fra andre siden av dammen. Rammen under fangeren er ganske synlig, og kula som fulgte med er i overkant slarkete i firkantfestet for min smak. Litt amerikansk? ;)

Ingen kutting overhodet, fire bolter, ferdig montert på 15 minutter.  :+1:

brako79

Forstår jeg dette rett, så er dette et hengerfeste?
Så er det påmontert et sykkelstativ?
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

TM

geear

114122 har jeg, det er samme fester, men forskjellig tilbehør. 22 er 2" kule (50mm, som er vanlig i europa), 21 er 1 7/8". De har også et annet mer fleksibelt feste som du kan feste kule på, offset opp/ned, eller andre ting. I USA får du også sykkelstativ som går rett i 1,25" firkantfestet, for å slippe hele kulegreiene, som egentlig er det jeg skulle hatt, men har jo allerede disse for kule hengende i garasjen. Ellers kan du kjøpe mye tilbehør som passer rett i 1,25" feste, så du kan også kjøpe festet uten kule/braketter...

Jeg skal ikke si at dette er det optimale festet for e-Golf, men det er det eneste jeg har funnet som passer i de samme festene som Brink bruker, de fleste andre har andre festepunkter. Brink sitt var iallfall dobbelt så dyrt pluss at en da ikke får en standard kule som passer på alt. Fordel Brink er at det kommer med elektronikkdelen, men den var ikke jeg så gira på...

TM

Har du nærmere produktinformasjon om Brink festet ?  Jeg kontaktet dem for en tid tilbake og fikk til svar at de ikke hadde noe slikt feste til e-Golf.  Vil ikke også Brink sitt feste kunne brukes med standard sykkelstativ, eller må man ha et som er spesial-laget for Brink feste ?

geear

Brink har en spesialkule med en firkanta knott på. De har en liste over sykkelstativer som er kompatible. Fant ingen av mine to forholdsvis nye Thulestativer på lista. Men hadde ikke kosta meg mange kaloriene å ta vinkelsliperen på knotten...

Mener det var Hellanor jeg var i kontakt med. De jeg snakket med hadde det på lager i Norge. Mener veilledende var 6500,- eller noe slikt. Og tror det var noe skjæring i fangeren, men kun i underkant der det ikke er spesielt synlig.

TM

geear

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA