Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ulyd ved endring av fart i lav hastighet

Startet av pers1, onsdag 04. oktober 2017, klokken 18:44

« forrige - neste »

pers1

"But now several sources told Electrek that it is not the only change that coincided with the start of Model 3 production. We are told that a new onboard computer updated to include a secondary GPU for more computing power was also added. The new Autopilot hardware suite is internally called "HW 2.5".

In a statement to Electrek, a spokesperson confirmed the existence of the new hardware suite, but they downplayed its importance:

"The internal name HW 2.5 is an overstatement, and instead it should be called something more like HW 2.1. This hardware set has some added computing and wiring redundancy, which very slightly improves reliability, but it does not have an additional Pascal GPU."

The spokesperson also said that all Model S, Model X, and Model 3 vehicles being ordered today come with the new hardware."

https://electrek.co/2017/08/09/tesla-autopilot-2-5-hardware-computer-autonomous-driving/
TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

mthoring

Har tatt en diff av options codes ved konfigurering av ny bil i Design Studio mot de som er synlige på min Model S, som ligger i bestilling (bekreftet 29. juli). Finner ingen ny kode. Hvis man skal spekulere litt så _kan_ det bety at ny hw er inkludert, og at det muligens kan gjelde alle biler bestilt etter de siste endringene der luftfjæring ble reintrodusert (22. juli).
S75D MCU1/HW3 - prod 27/8/17

lunitiks

Er ingen ny optionskode. Det er simpelthen et nytt delnummer på computeren over hanskerommet
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mthoring

Sitat fra: lunitiks på torsdag 10. august 2017, klokken 08:31
Er ingen ny optionskode. Det er simpelthen et nytt delnummer på computeren over hanskerommet

Noen innsikt i om og eventuelt når cut-off fra gammel til ny hw var?
S75D MCU1/HW3 - prod 27/8/17

lunitiks

Ikke godt å si hvem av revisjonene som blir ansett som hw 2.5. (Kom en "D"-revisjon rundt årsskiftet/januar, og en "G"-revisjon rundt mai en gang.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

msater

Sitat fra: lunitiks på torsdag 10. august 2017, klokken 08:42
Ikke godt å si hvem av revisjonene som blir ansett som hw 2.5. (Kom en "D"-revisjon rundt årsskiftet/januar, og en "G"-revisjon rundt mai en gang.)
Mulig å sjekke dette på skjermen, eller må man se det fysisk?
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

chaglen

"However, we still expect to achieve full self-driving capability with safety more than twice as good as the average human driver without making any hardware changes to HW 2.0. If this does not turn out to be the case, which we think is highly unlikely, we will upgrade customers to the 2.5 computer at no cost."

Betryggende for de som har AP2.0 i dag.
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

lunitiks

Sitat fra: msater på torsdag 10. august 2017, klokken 08:47
Mulig å sjekke dette på skjermen, eller må man se det fysisk?
Fysisk. Mulig det kan ses på 17" i dev.mode men da må du roote bilen. Det får du neppe noen oppskrift fra noen på hvordan man gjør  ;)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

#8
Er en god del annet nytt også. AP 2.0 er offisielt utdatert og kommer aldri til å bli helt selvkjørende.
Tesla kommer ikke til å oppdatere de selv om de sier det. De sier alltid at man kan, men blir som kjent aldri noe av.

Er i nyere 2.5 lagt opp så det skal være redundant og skal se det snart kommer radar bakover også.

Når Tesla viser fram noe mener de egentlig neste generasjon hw. Akkurat samme gjorde de på AP 1. De leverer sånn delvis det de sier og viser fram, men resten kommer først neste generasjonen.

Tesla sier så den kan i teorien kjøre selv men oppfylte dessverre ikke myndighetenes krav til å kjøre uten at en sjåfør følger med. Som de har skrevet forbehold om på bestillingsidene.

Kommer ny bedre hw i 17" skjermen også. Delekatalogen er bare ikke oppdatert den er forsatt April 2016.
2015 P85D

lunitiks

Interessant. Særlig med tanke på radar i baken.
Hjørneradarer - både foran og bak (4 stk) - var i Teslas kretsskjemaer allerede i 2014-2015
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

knut.aulie

Spørs vel om ikke dette er grunnen til at de har utsatt testen av autonom kjøring fra  California til New York som Elon først lanserte og så trakk.

keepitsimple

Du trenger jo strengt tatt ikke redundancy på et test, så jeg tror de bare er bak schedule på softwaren.
Tesla Model S 60D - 2016

Hodetelefoner

Hjørneradar i skjemaene er vel ikke denne typen radar Lunitiks. Sitter å ser på det skjemaet nå

lunitiks

Hva mener du? De omtales som radarer i hver av hjørnene på bilen. De bakre skulle være en del av Blind Spot Detection ecu
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hodetelefoner


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA