Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Hundreogtieren, onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:35

« forrige - neste »

Hundreogtieren

Vi er en familie på 4 med hund som har akutt behov for ny bil, og lurer på el bil. Men føler timingen er dårlig, da det skjer så mye på markedet fremover.

Lurer derfor på å kjøpe en nesten ny Leaf 30kw, da den virker til å ha mest plass. Budsjett rundt ca 200000, men kan strekkes noe lenger hvis nødvendig.
Liker i utgangspunktet ikke Leaf, men ser ut til at den har mest plass i baksete og bagasjerom (må ha plass til hundebur).

Hva bør jeg se etter på Leaf 30kw ved bruktkjøp, og er det andre jeg bør vurdere?

Har prøvd Zoe, men den har litt lite plass i baksete med meg på 1.90 i forsetet.

Mippen

Det er absolutt lurt nå. All usikkerheten og info om at det skal komme ny leaf om noen uker gjør at du kan forhandle på prisen og gjøre et godt nytt eller brukt kjøp.
Fremtiden er elektrisk.

sylwester

#2
Tja.. Du får en ny 30kWh Visia for 224 990 som er innstegsmodellen Visia og mellommodellen Acenta for 254 990 på nissan.no. BNH har Tekna til 259 900 som da gjør det til et mye bedre tilbud. Ny koste Acenta 250.000 og Tenka 270.000 i følge denne artikkelen.

Bruktbilene koster ikke så mye mindre, spesielt hvis du anser de som er importert til å være noe mindre verd enn norsksolgt bil og ser helt bort ifra USA-modellene. Jeg syns prisnivået er litt for høyt og at det vil falle noe i September når ny bil kommer.

Jeg tror du vil ha bedre tilbud på brukt 30KWh når 40kWh+-Leafen kommer. Den kommer nok til å koste litt mer enn dagens modell uten rabatt for den minste pakka. I praksis må det redusere bruktbilprisen  på 30kWh slik at de blir som dagens 24kWh-priser.

Jeg ville nok ikke valgt innstegsmodellen Visia siden du da ikke kan fjernstyre bilen via app. Det å kunne forvarme bilen 10 minutter før avgang og komme i varm bil selv når bilen ikke er tilboklet strøm er gull verdt og det får du ikke på Visia. For utenlandsskjøpte biler er det ikke sikkert dette er aktivert og da vil det koste å få det aktivert og USA-leaf som har appstøtte (carwings) fungerer kun i USA og radioen vil ikke fungere. Hvis ny Leaf kan være interessant så meld din interesse for å komme på lista nå heller enn når de presenterer bilen i September. Noen tar et depositum du får tilbake hvis den nye bilen ikke svarer tilforventningene, mens noen som Witro bil i Trondheim er såpass useriøs at de tar gebyr for å setet seg på lista (ikke refundertbart). Gå heller til en forhandler som er fornuftig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ebe

Selv om leaf har god størrelse på bagasjerommet, så er jeg ikke sikker på at det er det beste for firkantede hundebur. Burdet kommer langt "ned i" bagasjerommet, så frontdøra på buret ikke kan åpnes. Test det ut selv først i alle fall!

Hilsen en som ga opp bur i leaf, og brukte sele i steden for.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Hundreogtieren

Sitat fra: Ebe på onsdag 09. august 2017, klokken 20:40
Selv om leaf har god størrelse på bagasjerommet, så er jeg ikke sikker på at det er det beste for firkantede hundebur. Burdet kommer langt "ned i" bagasjerommet, så frontdøra på buret ikke kan åpnes. Test det ut selv først i alle fall!

Hilsen en som ga opp bur i leaf, og brukte sele i steden for.

Nyttig info. Må teste ut med bur. Så for meg at åpningen på buret må være sidevegs.

Kan nok kanskje være lurt å vente til lansering ny Leaf med å handle, men noe lenge å vente. Nye Leaf kunne vært aktuelt hvis det hadde vært umiddelbar levering.

chriso89

Hva med kia soul? Kan funker hvis hunden ikke er for stor.   Stor plass i bilen og føles som en suv

Hundreogtieren

Sitat fra: chriso89 på onsdag 09. august 2017, klokken 21:35
Hva med kia soul? Kan funker hvis hunden ikke er for stor.   Stor plass i bilen og føles som en suv

Kikket på Kia, men bagasjerommet er knøtt lite. Hunden er på størrelse med en mellompuddel. Ikke liten, ikke stor. :)

brako79

Mercedes B electric er vel den med størst bagasjeplass.
Ulempen med denne er at den ikke tar hurtiglading.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Hundreogtieren

Mulighet for hurtiglading er et must. Hadde B klasse hatt det så hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg hadde kjøpt.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


brako79

Sitat fra: Hundreogtieren på torsdag 10. august 2017, klokken 07:00
Mulighet for hurtiglading er et must. Hadde B klasse hatt det så hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg hadde kjøpt.
Samme her, så det ble 300km e-golf på oss som ventepølse.
Golf har dobbel bunn, hvor den på høyeste innstilling kanskje kan fungere med et bur? Men igjen, så får man lite bagasjerom.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Ebe

Sitat fra: Hundreogtieren på onsdag 09. august 2017, klokken 21:15
Sitat fra: Ebe på onsdag 09. august 2017, klokken 20:40
Selv om leaf har god størrelse på bagasjerommet, så er jeg ikke sikker på at det er det beste for firkantede hundebur. Burdet kommer langt "ned i" bagasjerommet, så frontdøra på buret ikke kan åpnes. Test det ut selv først i alle fall!

Hilsen en som ga opp bur i leaf, og brukte sele i steden for.

Nyttig info. Må teste ut med bur. Så for meg at åpningen på buret må være sidevegs.

Kan nok kanskje være lurt å vente til lansering ny Leaf med å handle, men noe lenge å vente. Nye Leaf kunne vært aktuelt hvis det hadde vært umiddelbar levering.

Om du kan godta åpning sideveis, så går f.eks skråburet til Biltema akkurat nedi, dersom du legger det ned sammenslått og slår det opp i bagasjerommet. Da må du enten ut med bagasjen for å få åpnet døra, eller ha med deg lite bagasje.  :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Hundreogtieren

Noen som vet hvordan innvendig plass i egolf er i forhold til Leaf? Koster endel mer men er mer bil i mine øyne.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Finnøy (Arne Johan Larsen)

#12
Hei, sjekk om din forventede bruk om vinteren faller innenfor normal pendlerrekkevidde på vinteren ;)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html

Hundreogtieren

Da har vi vært ute å prøvekjørt Leaf i dag, og den utgår med høye kneløft.
Synes både vær fæl å kjøre, og dårlig å sitte i. Derfor endte vi opp i en e-golf, og den innfrir på plass og komfort. Problemet er at vi trenger bil asap, og skal en specce som en vil så er det tre måneder levering. Fikk tilbud umiddelbar levering på en uten noe ekstra utover skvettlapper foran til 300000 med vinterdekk. Er det noe å slå til på?

Det jeg føler mangler er sikkerhetspakke og airbag i baksete. Han hadde kanskje en relativt fullspekket til 340 med vinterdekk, men da begynner det å gå langt utover opprinnelig budsjett.

jkirkebo

Sitat fra: Hundreogtieren på torsdag 10. august 2017, klokken 22:23
Da har vi vært ute å prøvekjørt Leaf i dag, og den utgår med høye kneløft.
Synes både vær fæl å kjøre, og dårlig å sitte i.

Sitteposisjon og understell er ikke Leafens sterke sider nei. Spesielt mangelen på lengdejustering av ratt er et problem. Og et meget simpelt understell med mengder av "torque steer" ved hard akselerasjon fra null samt at den "hopper og spretter" over det meste av humper og dumper.

Men det er mulig jeg er litt farget av TMXen vi også har. Fantastiske seter og den kan holde 70-80 på dårlig og hullete grusvei med ypperlig komfort ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA