Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan Zoe lade på alle 11 og 22kW AC punkt?

Startet av tut, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:47

« forrige - neste »

Geir68

Etter å ha tygd på Espen og Knut sine argumenter om at Tesla vil gjøre det de tjener meste penger på, er jeg tilbøyelig til å være enig.
Vi "utlendinger" kommer nok i snitt til å bestille dyrere utgaver av Model 3 enn den gjevne amerikaner, og Tesla vil sannsynligvis prioritere LR/premium biler fremfor $35k versjonen når køen begynner å skrumpe. Det store spørsmålet er når vi når dette punktet hvor Tesla vil prioritere økonomi fremfor lojalitet til lokale kunder.

Det som taler i mot dette:
På direkte spørsmål om hva Tesla kommer til å gjøre mhp skattefordelene i USA svarte Elon Musk "We are going to do the right thing".
Mens jeg leste meg opp på skattefordelene, kom jeg over at 58% av Tesla produksjon tidligere har gått til hjemmemarkedet. Jeg syntes det var interessant, da jeg kan ikke huske å ha lest dette før.
Link: https://forums.tesla.com/forum/forums/updated-projection-us-tax-credit-phase-out-updated-070317-after-ems-tweets-m3
Hvis vi legger dette til grunn for Model3 bestillingene også, har Tesla nok amerikanske bestillinger for hele produksjonen i 2018...

S4e

Vi får jo håpe Musk også tar hensyn til potensielt frustrerte kunder i andre deler av verden hvis alt blir levert til USA i 2018.  Jeg vil tippe en mellomting - at Tesla starter også leveranser i andre land etterhvert, men med relativt lave volumer. Et argument for det siste er også kapasitet på utlevering på en ok måte.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut.aulie

Tesla har stor interesse i å ivareta sitt hjemmemarked i USA. Dette vet vi at de kommer til å prioritere.
Men det er ikke mulig å neglisjere resten av verden med de ambisjonene Tesla har globalt. Derfor vil de balansere dette.

Personlig så venter jeg på opsjoner på 3 som sikkert vil bringe den opp mot 60-70 k dollar. Tror mange i Norge er der. Dette er indrefilet av markedet for Tesla så tror det vil bli prioritert sammen med utfasing av tax credits.

60/40 delingen som blir nevnt her kan vel fint anvendes på produksjonen av 3 også.

Fordelen med Norge er jo at det er et forholdsvis lite og høyt profilert marked.

Sånn det ser ut nå blir det nok leveringer sent i 2018 imho [emoji16]

DrNox

Om jeg eide Tesla og bestemte :P:

1.LongRange (L-R) produksjonen hadde blitt det eneste valget til lokale kunder, helt til insentivene var brukt opp.

2.LongRange +AWD+"snacks og luxus" hadde blitt neste steg av produksjonen. Til lokale kunder og Norge :D

3.Stockpiling, som er nevnt i Geir68 sin link, slik at Tesla treffer helt presist 200k biler i januar2018. Tesla sin fine måte og "stockpile" blir og kvitte seg med alle bilene over 200k. Subsidierte lån i Norge til TMX og TMS.(0,5%) :)

4.Om Tesla hadde følt seg presset til å selge "billig-bil"; fremdeles L-R, men med software-lås på f.eks 60kw/t. Dette for å forenkle produksjonen og dermed sputte ut flest mulig biler. Dette hadde blitt fremtidsrettede biler som kundene ikke trengte å være redde for at batteriene var for små. Tesla hadde fått mye goodwill, samt en god del penger senere fra kunder som løste inn resten av batteriet. Og et ballespark til konkurrentene, som ikke skal undervuderes..


Løve

Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. august 2017, klokken 20:10
Selvfølgelig kommer Tesla til å levere til de markedene som gir best avkastning.
De må også ta hensyn til kundene utenfor USA og kan ikke melke systemet der tomt før de leverer i andre markeder.
Dette sier seg strengt tatt selv.

Så lenge Tesla ikke klarer å produsere til flere markeder samtidig så vil Tesla være et America First selskap. Det er ingenting som tyder på at tesla vil nå sine mål på produksjonskapasitet. Tesla har gått ut og allerede rigget kommunikasjonen for å kunne skylde på underleverandører, pluss at batteripakkene som skal installeres i Australia vil være laget av Panasonic og ikke på GF1 eller GF2. Med andre ord, det er en del hint om at ramp up ikke går som Tesla-fans drømmer om.

knut.aulie

Sitat fra: Løve på lørdag 12. august 2017, klokken 11:26
Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. august 2017, klokken 20:10
Selvfølgelig kommer Tesla til å levere til de markedene som gir best avkastning.
De må også ta hensyn til kundene utenfor USA og kan ikke melke systemet der tomt før de leverer i andre markeder.
Dette sier seg strengt tatt selv.

Så lenge Tesla ikke klarer å produsere til flere markeder samtidig så vil Tesla være et America First selskap. Det er ingenting som tyder på at tesla vil nå sine mål på produksjonskapasitet. Tesla har gått ut og allerede rigget kommunikasjonen for å kunne skylde på underleverandører, pluss at batteripakkene som skal installeres i Australia vil være laget av Panasonic og ikke på GF1 eller GF2. Med andre ord, det er en del hint om at ramp up ikke går som Tesla-fans drømmer om.
Du er permanent kun ute etter å snakke ned Tesla og opp alle andre. Gir ikke noe styrke til din argumentasjon.

DrNox

Sitat fra: Løve på lørdag 12. august 2017, klokken 11:26
Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. august 2017, klokken 20:10
Selvfølgelig kommer Tesla til å levere til de markedene som gir best avkastning.
De må også ta hensyn til kundene utenfor USA og kan ikke melke systemet der tomt før de leverer i andre markeder.
Dette sier seg strengt tatt selv.
...........Tesla har gått ut og allerede rigget kommunikasjonen for å kunne skylde på underleverandører, pluss at batteripakkene som skal installeres i Australia vil være laget av Panasonic og ikke på GF1 eller GF2. Med andre ord, det er en del hint om at ramp up ikke går som Tesla-fans drømmer om.
Hør på denne ett minutt, powerpack batteriene skal lages av Samsung. https://youtu.be/zYwCh8l8Dzw?t=5m55s

Når Tesla "rigger" kommunikasjonen sin, passer dette perfekt med et stockpile-scenario. Og lagre, for og lage seg et lager, passer inn med at Tesla vil treffe "intensiv-punktet" perfekt, og at man har nok biler og levere når "racet" starter.(ProductionHell)

stefse

Er det noe poeng å reservere bilen nå i dag? Man kan vel forvente levering om 2 år da tidligst? Eller bedre å satse på å kjøpe fra noen som skal selge sin bil til "ågerpris" rett etter den har kommet...
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

ganton

Sitat fra: stefse på tirsdag 15. august 2017, klokken 11:05
Er det noe poeng å reservere bilen nå i dag? Man kan vel forvente levering om 2 år da tidligst? Eller bedre å satse på å kjøpe fra noen som skal selge sin bil til "ågerpris" rett etter den har kommet...
Den største delen av ventetiden (over ett år) er vel å vente på at de i det hele tatt skal begynne å shippe biler til land utenfor USA. Antar at "utenlandskøen" vil bygge seg kraftig opp ila dette året så, ja, ville lagt inne en reservasjon nå så slipper du å starte bakerst i denne køen. Dropp heller ut såfort det dukker opp et alternativ som er bedre :-)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

stefse

Det står at om jeg reserverer bilen nå regner de med levering om 12-18 mnd. Man må vel ta high side her og plusse  på noen Tesla-uker, så da er det vel ikke langt unna 2 år.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

georglu

Blir vel ikke egentlig spørsmålet om du skal ha en Model 3 eller ikke? Skal du ha, ja så reserverer du nå for å kunne sikre deg én fortsett mulig. Skal du ikke ha, ja så er det vel bare å la være å reservere da.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

stefse

Jeg er interessert i å ha bilen, siden jeg poster her. Spørsmålet er om man ved å legge inn en reservasjon nå, lenge etter rushet, havner så langt bak i køen at man likegjerne kan satse på å kjøpe kansellerte/videresolgte biler når de første begynner å komme.

Men når det er sagt; jeg tror jeg heller til å legge inn en "sen" reservasjon likevel. Har god erfaring fra tidligere med å drøye bestillingen litt, da rekker fabrikanten å kurere barnesykdommer og ting som de ikke har tenkt på med modeller til arktiske strøk f.eks.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Espen Hugaas Andersen

Hvis man er villig til å betale f.eks 50.000 kroner på toppen av nybilpris, og ikke må ha akkurat den lakkfargen og de tilvalgene, så er det ikke noen grunn til å reservere. Da vil man trolig få ordnet seg bil i 2018.

Hvis man ikke er villig til å betale overpris, så ville jeg lagt inn en reservasjon, bare i tilfelle. Kanskje man kan skaffe seg en brukt Model 3 nær nypris i 2018, men det er veldig usikkert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

stefse

Da var Teslaen også reservert. Fikk registreringsnr RN109 ett eller annet. Det betyr vel bare noen få hundretusen foran meg i køen, så det går nok fort  ;D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Måkemannen

Sitat fra: stefse på tirsdag 15. august 2017, klokken 17:38
Da var Teslaen også reservert. Fikk registreringsnr RN109 ett eller annet. Det betyr vel bare noen få hundretusen foran meg i køen, så det går nok fort  ;D
Velkommen i klubben! Reserverte også rimelig sent (i mai i år). Tror også det er lurt å ikke være blant pionerene. Kvaliteten blir nok bedre etterhvert, samt selvfølgelig flere tilgjengelige opsjoner.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA