Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf 2018 specs

Startet av HKS, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 11:12

« forrige - neste »

HKS

Navigasjonen er en av tingene som virkelig er elendige på Tesla.
Det er offline-navigasjonen på den lille skjermen som styrer planleggingen av ruter, etc. Den er levert av Navigon, og kartene i alle fall for Norge er håpløst utdaterte.

Det hjelper heller ikke at autopilot og adaptiv cruise bruker denne utdaterte informasjonen til å justere hastigheten...

Uansett, nå ser det endelig ut som at Tesla snart er klare med en ny løsning for navigasjon:

https://electrek.co/2017/08/08/tesla-new-maps-navigation/
Tesla Model S 90D

keepitsimple

Lurer på om du trenger bedre hw for dette. Den vi har nå er veldig langsam for lengre turer.
Tesla Model S 60D - 2016

Thor2014

Synes at bildene som kommer opp ved avkjøringer i nåværende UI er fine. De er borte i den nye.

HKS

Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 08. august 2017, klokken 22:43
Lurer på om du trenger bedre hw for dette. Den vi har nå er veldig langsam for lengre turer.
Tviler, en typisk standalone GPS fra Tomtom for eksempel bruker en quadcore ARM Cortex A7 prosessor, så ikke spesielt kraftig...

Disse nye kartene leveres uansett allerede med Model S og X i Taiwan.
Tesla Model S 90D

Muffinman

På tide, den forbaska Navigon-dama fikk mer kjeft på europaturen i sommer enn jeg har fått tilsammen av alle kvinnfolk jeg har kjent i hele mitt liv. Helt berettiget siden hun ikke klarte å lede oss til flere superchargere, sendte oss feil vei inn på motorvei, på enda villere veier inn i blant annet en italiensk landsby med de trangeste gatene jeg har sett. Og enveiskjøring eller innkjøring forbudt har hun ikke hørt om.

Kvinnfolk ass!

(Blir det dame i den nye løsningen?)

Lynet

Brukerfeil! [emoji6] Kjørte 6000km i mellomeuropa i sommer og fikk god hjelp på veien av navigasjonen. Men man må selvsagt også studere kartet innimellom. Den var suveren når det var "stau " og geleidet oss elegant forbi på bundestrasse.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Vi fikk problemer stort sett i Spania, Italia og Sør-Frankrike. I Tyskland og Østerrike fungerte det tålelig bra.

Cobos

Det er derfor vårt langkjøringsoppsett er GPS'en på skjermen og en separat full-GPS app på iPad'en som madamen/navigatoren bruker som primærkilde. Med trafikkoppdateringer fra Tesla-skjermen og pad'ens manglende trang til å alltid ta av fra hovedveien, endte vi opp med gode løsninger.

Cobos

Kona's stemmer er også mye bedre til å uttale gatenavn :)
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Gordon Retriever

Sitat fra: Muffinman på onsdag 09. august 2017, klokken 21:44
Kvinnfolk ass!

(Blir det dame i den nye løsningen?)

Det burde være mulig å velge: Kjønn, språk osv.
Jeg ønsker damestemme og engelsk med sterk sunnmørsk aksent - aller helst hun som leser sikkerhetsveiledningene på Fjord1-fergene.

Odd G.

Jeg har nylig vært t/r Alicante i Spania og Tesla navigasjon førte meg til de underligste stedene. Flere ganger ble jeg navigert på veier som ikke er brede nok for bilen og som ble lengre enn om jeg hadde kjørt etter skilt. Dette skjedde særlig i Frankrike og Spania.

I Danmark skulle jeg f.eks. rett til Hirsthals, men ble før SC i Hedenstad ledet ut av motorveien og på igjen. En strekning som ikke hadde motorvei for 2 år siden, var altså fortsatt ikke oppdatert i navigasjonssystemet. Når jeg ankom Hedestad og satte navigasjonen til Stavanger, ble jeg bedt om å kjøre tilbake Middelfart og lade før jeg måtte lade i Randers og Hjørring. Helt uforståelig. Fra Hjørring til Stavanger beregnet navigasjonen at jeg måtte full lade bilen, siden det var 34 mil å kjøre. Navigasjonen beregnet at fergestrekning på 192 kilometer skulle kjøres av Teslaen.

I Hamburg måtte jeg gi opp å bruke navigasjonen fordi den ikke hadde oppdatert stengte gater og veiarbeid. Mangelfull navigasjon var det i de fleste byer jeg besøkte i Tyskland og Frankrike. Ble ledet mot enveiskjøringer og gater som hadde vært stengt lenge.

Det er sikkert mange som synes at Tesla har en fantastisk GPS. For min del opplever jeg GPS'en til Tesla om et leketøy med store feil og mangler. Når du kjører rundt i en såkalt luksusbil, er det underlig å ikke kunne planlegge din egen reiserute. Tesla velger en rute uansett om den er feil eller ikke. Skal jeg kjøre fra Stavanger til Oslo forteller GPS'en at jeg må om Evje - et forunderlig rutevalg som ikke kan korrigeres.

Tesla har uten tvil makedets dårligste GPS løsning. Mine tidligere erfaringer med GPS til ulike Mercedeser og kjøring i Europa, er som natt og dag. Beklager Tesla - dette er for dårlig.
Odd G.

Tesla S 75D 2018
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

o.b.lix

Sitat fra: Odd G. på søndag 13. august 2017, klokken 21:26
Tesla har uten tvil makedets dårligste GPS løsning.

Tesla har uten tvil markeds beste integrerte GPS-løsning mener nå jeg.

Men min erfaring strekker seg kun til Norge, Sverige og Damnark, men når vi skulle navigere til de forskjellige steder, måtte vi lede vei fordi de andre som var med fikk ikke opp stedene på GPS sin.

Har du prøvd å legge inn et sted på en TomTom? Da tar i alle fall gråten meg.

Når det er sagt, så bærer kartene preg av at de er fra 2015, og vi venter i spenning på de oppdaterte kartene som er underveis. Er allerede lansert i et asiatisk land, og en hacker har funnet kartgrunnlaget i amerikanske Teslaer...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Sitat fra: Odd G. på søndag 13. august 2017, klokken 21:26
Jeg har nylig vært t/r Alicante i Spania og Tesla navigasjon førte meg til de underligste stedene. Flere ganger ble jeg navigert på veier som ikke er brede nok for bilen og som ble lengre enn om jeg hadde kjørt etter skilt. Dette skjedde særlig i Frankrike og Spania.
Kjørte den strekningen også i sommer. Prøvde du å finne den sørligste superchargeren ved Girona med navigasjonen?

Thor2014

Hvis man følger med på det store kartet og ikke bryr seg om de rare veiene den foreslår er den Ok etter min mening. Ja, kartet er ikke oppdatert, noe det burde ha vært, men det som er virkelig dårlig er planen for å få dette bedre.
En implementering av en knapp for å melde feil burde absolutt vært tilstede. Da får man gratis Feedback fra brukere som ønsker å forbedre tjenesten, slik som Google Maps gjør.

Knut Røe

Hvorfor er ikke kartene live og blir oppdatert stadig vekk? Google maps vil jeg tro fått ofte oppdateringer. De har vel kjipt ut på dette også som mye annet.

Muffinman

Har kjøpt to biler med "navigasjon med 7 års gratis oppdateringer". Den ene er fire år i slutten av oktober. Den andre blir to i slutten av november.

Jeg venter fortsatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA