Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf 2018 specs

Startet av HKS, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 11:12

« forrige - neste »

HKS

Sitat fra: tiger``n på søndag 13. august 2017, klokken 22:02
Hvorfor er ikke kartene live og blir oppdatert stadig vekk? Google maps vil jeg tro fått ofte oppdateringer. De har vel kjipt ut på dette også som mye annet.
Google på den "store skjermen" blir oppdatert konstant, problemet er at det er Navigon i den "lille skjermen" som brukes til å bestemme rute, det kartet er utdatert.

Heldigvis kan det se ut som at den nye løsningen Tesla nå er i ferd med å implementere er litt mer "live". I og med at AutoPilot bruker disse kartene til å ta avgjørelser (blant annet om fart) så er det viktig at dette er oppdatert.
Tesla Model S 90D

Øyvind.h

Ja nye kart skal vel være en del av oppdateringen som inkluderer oppfriskning av grafikken?

Jeg har fått flere kartoppdateringer de siste 4 årene. Både på S85'en og S90D'en. På X'en tror jeg ikke jeg har fått noe foreløpig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Bilene sier de er oppdatert, men jeg merker ingen bedring. Feilene som var der i 2013 er der fremdeles.

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på søndag 13. august 2017, klokken 21:42
Sitat fra: Odd G. på søndag 13. august 2017, klokken 21:26
Tesla har uten tvil makedets dårligste GPS løsning.

Tesla har uten tvil markeds beste integrerte GPS-løsning mener nå jeg.

Men min erfaring strekker seg kun til Norge, Sverige og Damnark, men når vi skulle navigere til de forskjellige steder, måtte vi lede vei fordi de andre som var med fikk ikke opp stedene på GPS sin.

NJa. Har ikke tall på hvor mange ganger den har ledet meg inn på stengte veier i Norge. Ikke nystengte veier heller men veier som har vært stengt i mange, mange år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

Er helt enig i at dagens navigasjon har svært utdaterte kart og navigasjon. Det er så gale at jeg ikke tror det ville vært bra for 3 år siden heller. Det er enda eldre og/eller dårligere. At en kan se kartet på den store skjerme er selvsagt fantastisk, men har tatt frem Samsung-mobilen og Maps når jeg skal navigere litt avansert. Litt skeptisk til at Tesla skal lage sitt eget system...litt sånn som med dørhåndtak, baklykter osv. Kunne de ikke bare betalt noen kroner til Google Maps.....eller i det minste samarbeidet tettere med dem....
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Øyvind.h

Jeg ble ledet ned på et bittelite fergeleie hvor bilen mente jeg skulle ta en eldgammel ferge over til Falster istedenfor å kjøre motorvei-broen.

Teslas navi er ganske dårlig og utdatert - helt enig i det. Liker kartet og oversikten, men ruteforslagene er tidvis ganske dårlige. Jeg har riktignok vært borti et par tilfeller hvor Teslas forslag var bedre enn Googles, men skal jeg på langtur et sted jeg faktisk har behov for GPS bruker jeg både bilens navi og Google Maps og vurderer ruteforslagene opp mot hverandre. Ender som oftest med Googles forslag.

Rart Tesla lager et program hvor bilen blinker, danser og spiller. Men raskeste rute og waypoints, det prioriteres ikke. Joda. Så neida. Så det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. august 2017, klokken 09:08
Rart Tesla lager et program hvor bilen blinker, danser og spiller. Men raskeste rute og waypoints, det prioriteres ikke.
Finansiert av PR-avdelingen sikkert :)

cairnz

Sitat fra: Muffinman på søndag 13. august 2017, klokken 21:49
Sitat fra: Odd G. på søndag 13. august 2017, klokken 21:26
Jeg har nylig vært t/r Alicante i Spania og Tesla navigasjon førte meg til de underligste stedene. Flere ganger ble jeg navigert på veier som ikke er brede nok for bilen og som ble lengre enn om jeg hadde kjørt etter skilt. Dette skjedde særlig i Frankrike og Spania.
Kjørte den strekningen også i sommer. Prøvde du å finne den sørligste superchargeren ved Girona med navigasjonen?

Jeg var der i sommer, kom nordfra, ingen problemer med navigasjonen som jeg kan huske.. noe spesielt du refererer til?
Elbilist

Muffinman

Her er den overhodet ikke oppdatert og prøver å lede deg inn på avkjørsel som ikke eksisterer, samme med påkjøring. Testet både nordfra og sørfra. Begge gangene fant vi laderen etter litt krøll, men det var ikke navien sin fortjeneste :)
Hører at enkelte andre har fått seg en omvei på denne.

De nordligste ved Girona testet vi ikke.

cairnz

Rart - egentlig litt motsatt her - den nord i Girona på det Ibis-hotellet(?) ville den ha oss både hit og dit.. Det enkleste var da å stoppe og se på kartet med satelittbilder for å se hvordan det egentlig ser ut.

Den sør i Girona (på PGA Tour) var bare tut og kjør, både avkjørsel og påkjørsel var ingen problem.
Elbilist

pers1

Må jo si at det er flaut at min e-golf fra 2015 har bedre om mere oppdatert kart enn min Tesla fra 2017.
e-Golfen har både waypoint, 3 alternative ruter (raskest, kortest og mest økonomiske), Tur minne, Kart over ladere osv. Er bare milvis bedre enn Tesla sin. How hard can it be ???
Tesla tror kanskje størrelsen teller, men det hjelper ikke med stor skjerm, når du må sitte med Google Map på iphone for å kontrollere og navigere.

Appen til iphone er også mye bedre innstillings messig en Tesla sin.
TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

Thor2014


Muffinman

Sitat fra: cairnz på mandag 14. august 2017, klokken 13:36
Rart - egentlig litt motsatt her - den nord i Girona på det Ibis-hotellet(?) ville den ha oss både hit og dit.. Det enkleste var da å stoppe og se på kartet med satelittbilder for å se hvordan det egentlig ser ut.

Den sør i Girona (på PGA Tour) var bare tut og kjør, både avkjørsel og påkjørsel var ingen problem.
Mulig du kjørte senere enn oss og noe er oppdatert i mellomtiden? Vi var der 8. og 20. juli.

lunitiks

Hva er det dere sier her. Er kartdata i IC ikke det samme som i MCU, og sistnevnte er mer oppdatert enn førstnevnte??
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

vnm

Sitat fra: lunitiks på mandag 14. august 2017, klokken 18:48
Hva er det dere sier her. Er kartdata i IC ikke det samme som i MCU, og sistnevnte er mer oppdatert enn førstnevnte??
Ja. ICE har et elendig offline navigasjonssystem med kart. Dette benyttes for navigering og er det kartet du ser i IC. MCU viser Google Maps og er online. Er derfor like oppdatert som Google Maps er til enhver tid.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA