Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler

Startet av Griffel, onsdag 19. september 2007, klokken 10:05

« forrige - neste »

Lynet

Det er ett problem som ikke er kommet opp i diskusjonen her, og det er nøyaktigheten på trykkmålerne på bensinstasjoner. Min erfaring er att det kan variere med 20-30%! Det kan utgjøre utrolig mye på forbruket.

Så mitt råd er fortsatt å kjøpe en god dekktrykkmåler og kontroller dekktrykket minst en gang i måneden.
Og kjør heller med litt for mye luft enn litt for lite.
Glemm Nitrogen og andre gasser, luft holder mer enn nok. Aldri sett rust inne i felger som noe problem. Luftgjennomgangen i dekket er også minimal.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

eledille

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. september 2007, klokken 08:35
Må bare passe på å ikke punktere, for da blir det utslipp av CO2 og påfølgende gebyr. ;D

:D

Jeg er ikke kjemiker, så bare arrester meg hvis jeg snakker over evne.

Tørr CO2-gass påvirker ikke stålet, i hvert fall ikke før det gløder, og så fort går vel ikke bilen din  ;D

I en masovn eller kullfyrt esse er det til stede både C, CO, CO2 og oksygen, og det er en haug av kjemiske likevekter mellom dem. Glødende stål kan ta opp karbon hvis det er mye karbonmonoksid og avgi karbon hvis det er mye karbondioksid til stede: C + CO2 <=> 2CO. Dette kan nok skape problemer ved sveising av karbonstål med CO2 som sveisegass, men disse reaksjonene går ekstremt langsomt ved lav temperatur. CO2 oppbevares jo på ståltank.

Hvis det er vann til stede inni dekket vil noe av CO2-gassen reagere og danne karbonsyre (H2CO3, "kullsyre"), som korroderer stål. Men ut av tanken vil CO2-gassen være tørr, og når dekket først er trykksatt vil det ikke komme inn vann. Blås vekk evt. vann fra ventilen før du fyller, og la være å etterfylle med fuktig luft. Sikkert lurt å blåse opp dekket og slippe ut igjen gassen et par ganger første gangen også.

Gjetter på at det skal endel fuktighet til før dette blir noe problem, men jeg holder meg i alle fall til vanlig luft  :)

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

#17
Dermed er Nitrogenfylleutstyr på plass.

Var hos Aka og fikk leie en 20l flaske for 8 kr  dagen, + 350 kr for gassen + regulator + slanger + + +
Innen jeg er skikkelig i drift passerer nok dette 4500.- NOK med en 5l kjøpeflaske for etterfylling. Trøsten får være at Nitrogenen kan brukes til andre ting også. F.eks lekkasjetesting av klima anlegg.

AX'en ruller nå rundt på Nitrogenfylte dekk, og rapport om eventuell økt rekkevidde følger. Pr. idag går bilen 85 km på en lading.

Metoden jeg benyttet for gassbytte er som følger: Avlast hjulet med jekk slik at dekksidene ikke blir klemt helt flate og dermed skadet. Ta ut ventilen, og la mest mulig av luften blåse ut. Sett så i ventilen igjen, løft bilen helt opp slik at dekket er avlastet, og fyll opp med Nitrogen til anbefalt trykk. I og med at dekket er ubelastet ved Nitrogenfylling går der nok inn litt mer Nitrogen.  ( i og med at jeg alltid sjekker lufttrykket med dekkene avlastet, blir dette sammenlignbart med tidligere målinger )

Vil samtidig minne alle om at Saxo og P106, (og AX) i følge klisterlapp inne i førerdør skal rulle med 3 bar framme, og 2,8 bar bak. På nyere biler er dette redusert, men jeg ser ingen grunn til ikke å bruke det "gamle" trykket. Det er som tidligere nevnt også meget viktig å vite at dekktrykkmåleren er nøyaktig. Kjørte selv rundt i flere år på motorsykkel, og var middelmådig fornøyd med kjøreegenskapene. Til slutt viste det seg at trykkmåleren jeg hadde hjemme viste for høyt trykk, og at jeg dermed kjørte rundt med for lavt trykk i dekkene. :-[

I og med at jeg nå har alt for mye gass som allerede er betalt for, vil jeg tilby alle interreserte i Stavanger regionen gassbytte til Nitrogen for 25 kr/ dekk, eller 100 kr bilen. Løp og bytt før jeg leverer 20l flaska tilbake, en gang over helgen.

Jeg nås best på tlf 452 90 180.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Litt om tro og sikkerhet:

Trolig er Nitrogen i et vanlig personbildekk en variant av dette med spurver og kanoner, men det hadde vært moro å prøve. Nå er jeg spent på resultatet elektrolux jeg har tro på en liten forbedring.

Når løpsbiler fyller Nitrogen i dekkene tror jeg ikke at det er av økonomiske grunner (forbruk og levetid), men at det trolig har effekt på toppytelsene, og da er det trolig forbundet med en lavere rullemotstand, som trolig vil resultere i lavere forbruk eller høyre toppfart.

Når fly benytter Nitrogen i dekkene har det sikkert ikke noe med forbruk å gjøre. Så selv om jeg ikke kan si det sikkert har det sikkert noe med sikkerhet å gjøre. ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Da er resultatet av første kjøreturen med Nitrogen i dekkene klar:

Bilen ble kjørt 30 km med luft, og ..... 60 km ekstra med Nitrogen. Det betyr 6% lengre rekkevidde enn noensinne før. Med tanke på at kun 2/3 av rekkevidden var med Nitrogen, ser det ut som om der er opp til 9% lengre rekkevidde.

Målingen er så lik tidligere målinger som mulig, og eneste forskjell mellom tidligere max rekkevidde på 85 km og nå med 90 km er Nitrogenet i dekkene.

Stemmer trenden kan jeg håpe på nesten 93 km neste gang. :o

La også merke til at Konas nye Smart roadster hadde mistet 1/2 bar luft på kun 3 uker. Nå kjører også hun på Nitrogenfylte dekk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Spennende resultat, men jeg føler meg nok en gang litt dum og skjønner ikke helt hvordan ???

Kan noen forklare meg hvorfor et dekk med nitrogen gir lenger rekkevidde, når dekktrykket er det samme? (Slik som i tilfellet over).

Altså: Ikke se på langtidseffekter som minre oksydering/rust etc.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Kan det være noe å gjøre med innvendig luftmotstand.  ???

Inni dekket er der mye bevegelser, og en kan tenke seg ytterste motsatte tilfellet med en seig veske som skulle måtte forflytte seg rundt inne i dekket. Dette kan en se for seg vil kunne øke rullemotstanden.

Ikke vet jeg, og jeg er framdeles skeptisk, men faktum er at AX'en ALDRI før har passert 90 km. Faktisk har jeg kun 2 ganger greid 85 km. Normalen har vært meget stabile 81 km.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Er enig med Lars i att dette høres MEGET merkelig ut. Luft er jo 78% nitrogen, så egenskapene for gassen luft og gassen nitrogen som elektrolux her prøver å påstaå trekker jeg meget i tvil.

Når du har samme dekk med samme dekktrykk er nok rullemotstanden også nøyaktig helt lik.

Men det er mye som skjer i hodet på folk når de gjerne vil tro på noe........
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Veldig interessante resultater så langt. Håper tilbudet kommer igjen så jeg også for forsøkt dette. Jeg vender tilbake til min teori om at dette på en eller annen måte er knyttet til fuktighet (vann). Kommer tilbake når jeg har fått tenkt litt mer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. september 2007, klokken 11:29
Kan det være noe å gjøre med innvendig luftmotstand.  ???

Jeg tror ikke det er noe turbulens å snakke om inni dekket - lufta vil rotere med dekket rundt. Sammenpressingen av dekket mot veien vil skape en bølge som roterer rundt dekket, og det kan vel skape littegrann turbulens. Først tenkte jeg at sammenpressingen mot veien kanskje kunne presse lufta "fremover" inni dekket, men kanskje suget som oppstår bak sammenpressingsområdet kansellerer presset foran slik at lufta likevel står stille i forhold til dekket?. Ved sving vil det oppstå turbulens.

Men jeg kan ikke forstå at turbulens skulle kunne ha noe å si - nitrogen burde ikke ha noe særlig lavere viskositet enn luft, eventuelt heller marginalt større, siden molekylene er større?

Hvis ikke dette merkelige fenomenet gir seg snart tror jeg vi må prøve å få en ordentlig fysiker interessert i problemet, for dette forstår jeg ikke.

Elektrolux: Du har vel brukt samme trykkmåler som før?

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux


[/quote]


Elektrolux: Du har vel brukt samme trykkmåler som før?


[/quote]

Alt er likt før, og jeg har ingen god forklaring på økt rekkevidde. Får se om rekkevidden holder seg.

En må huske på at PSA ca. hver 10'ende gang utligningslader. Det betyr 25% overlading i stedet for 15%. Dette kan gi lengre rekkevidde hver 10'ende gang. Likevel har jeg som sagt hatt 80-81 km rekkevidde og 2 av 3 siste ladingene (før Nitrogen) greid 85 km.

Dersom jeg greier 93 km som jeg regnet ut burde være oppnåelig med Nitrogen blir jeg overbevist.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Ja da har jeg fylt Nitrogen på dekkene hos Toyota i på Rud, så får vi se hva erfaringen sier om en uke eller så. Prosessen var som følger, hjulet ble jekket opp og luften sluppet ut, på vanlig måte. Apparatet ble tilkoblet og luften ble sugd ut av dekket ned til 0,1 bar. Trykket ble så økt et ca 3,5 bar for å sikre at dekket ble presset godt tilbake på felgen og så redusert til 2,3 bar. som det står i døra. Apparatet kjørte denne prosessen halvveis automatisk. Jeg målte trykket med fotpumpen før jeg kjørte og nå etter fyllingen. Helt likt. Så alt annet bør være det samme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Mener å huske at det for en del år tilbake var en "nitrogen-hype" for biler, og at dette skulle være veldig svært. Det jeg mener å huske var "det svære" med nitrogen i dekkene (som nevnt av Lynet er jo luft allerede 78% nitrogen) var at trykket i dekkene ikke skulle endre seg når dekkene blir varme.

Det er jo bare å måle trykket på kalde dekk og etter at man har kjørt et stykke så skal man kunne se en viss forskjell. Mener å huske at det var dette man eliminerte ved å fylle rent nitrogen.

Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Har også hørt det samme om at der skal bli lavere temperatur. Varmgang = energitap.

Kan det være at Nitrogen ikke lager så mye varme, og dermed ikke konsumerer så mye energi når det komprimeres. Der foregår jo en kompresjon av gassen inne i dekket kontinuerlig under kjøring grunnet flattrykking av selve dekket mot asfalten.

Ellers så kan det raporteres fra Stavanger at Think nå har Nitrogen i alle sine Thinker, og at jeg selv klarte 97,5 km med en Saxo med kun 95 Ahr batteri og nitrogen i Nokian Hakkapelitta piggfrie vinterdekk. Desverre er der ikke skikkelig referanseverdier på Saxoen, da deler av Batteripakken ble delvis byttet like før testen. Det som er interresant i denne sammenhengen er at Saxo'en har mindre batterikapasitet og større vekt enn AX'en min, og likevel klarer mer km.

Er piggfrie vinterdekk bedre enn juksohama sommerdekk som sitter på AX'en?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg forstod det ikke slik at det påvirket temperaturen på noen måte, men at nitrogen utvider seg mindre enn vanlig luft ved temperaturendringer, slik at lufttrykket vil være mer konstant, og ikke øke etter at man har kjørt et stykke.

Når det gjelder trykkøkning pga komprimering (flattrykking) av dekket så er vel denne forholdsvis konstant når man kjører på flatt dekke, eller? Dekket er jo like mye komprimert, bare på ulike ster hele tida? Eller tenker du på ulik kompresjon når det humper/duver litt?

Det at nitrogen aldri tok helt av tar jeg som et tegn på at forskjellene er såpass små at man kan se mer eller mindre vekk fra dem. lJeg kommer i alle fall ikke til å stresse med å skifte. :) Da skal jeg heller se om jeg kan få tak i noen lettere felger å sette på, siden dette vil ha dobbel gevinst. Klarer jeg å gjøre felgene til sammen f.eks. to kilo lettere vil det være like gunstig som å gjøre ikke-roterende deler (f.eks. meg selv  ;) ) fire kilo lettere. Det er i alle fal ftommelfingerregelen i RC-verdenen, der det imidlertid gjerne regnes i gram, ikke i kilo. :)

Men, som ellers: alle monner drar, og det er jo alltid artig å se hvor mye man klarer å tyne ut. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA