Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Outlander eller Kia Niro Plug in hybrid

Startet av geear, mandag 02. oktober 2017, klokken 12:42

« forrige - neste »

olavxxx

Angående hardware til AP2:
https://electrek.co/2016/11/11/tesla-autopilot-chip-supplier-self-driving-hardware-its-five-years-ahead/

Men om den har gode nok sensorer til å fungere i alle omstendigheter er vel mer tvilsomt.

Hvis man skal snakke om rykter som tidligere i tråden, er et annet rykte at Tesla skal lage sin egen SoC: https://electrek.co/2016/12/09/tesla-to-make-its-own-custom-soc-system-on-chip-for-self-driving-cars-built-by-samsung-report-says/

Når det gjelder "ørnekamera" eller hva man skal kalle det, er noen av kameraene ikke vanlige kameraer (sort/hvitt), samt de har ikke hele området rundt bilen:
https://electrek.co/2017/05/16/tesla-autopilot-2-0-can-see/

Samme artikkelen der nevner også at tesla har laget ap2 plattformagnostisk (de kan bytte ut nvidia-kortet mot noe kraftigere, hvis det er behov for det). Jeg vil jo tro at hvis noen kjøper FSD og det viser seg at FSD ikke støttes på nvidia-plattformen, må de bytte kortet eller refundere beløpet.

Men personlig tror jeg at FSD er lenge til, det vil jo skyve ansvaret over på produsentene vil jeg anta?
Jeg ville ikke betalt for FSD, med mindre man ser på det som en "crowdfunding" og har for mye penger liggende i en skuff.

cirys1

Sitat fra: HKS på tirsdag 08. august 2017, klokken 21:25
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:26
Jeg tror at disse pakkene i utgangspunktet er helt forskjellige AP 2 skal bare gjøre det AP1 gjør bare mye bedre, mens selvkjøring skal takle f.eks rundkjøringer, kryss, kjøre selv uten vei merking og bil den kan følge osv.
Vel... Her er hva Tesla "lover" for "oppgradert autopilot"

Oppgradert autopilot legger disse nye funksjonene til Tesla-autopilotens kjøreopplevelse. Din Tesla vil tilpasse hastigheten etter trafikkforholdene, holde seg innenfor kjørefeltet, automatisk endre kjørefelt uten noen handling fra sjåføren, bytte fra en motorvei til en annen, kjøre ut fra motorveien når destinasjonen er nær, parkere på egen hånd når du er nær en parkeringsplass og kalles til og fra garasjen.

Her loves jo funksjonalitet som å bytte motorveier, altså kompliserte avkjøringer, etc.
Nå har jo egentlig Tesla også lovt støtte for avkjøringer på motorvei for AP1 også da, så må vel ta dette også med en klype salt...  :P

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:26
Når trafikkbildet blir mer komplisert er det ingenting i veien for å benytte alle 8 kameraene , man vill også kunne få "top view!" slik som BMW har.
AP2 vill bare ha 4 kameraer aktive, så hva man klarer og dra ut av disse vill være begrensingen.
Selv med "alle 8 kameraene" vil nok top view være begrenset. Tesla sine kameraer har en blindsone forran bilen, som går helt ned til de utvendige speilene.

Det de lover med AP2 er jo bare AP1 funksjonalitet gjort litt bedre som jeg skrev tidligere..  :P

Kombinerer de kamera i blink og "stolpen" og kamera bak så tror jeg nok de skal få det til, se så lite BMW trenger for å få denne funksjonen..


o.b.lix

Sitat fra: prophan på tirsdag 08. august 2017, klokken 11:09
Oblix, r Ap2 virkelig så langt unna ap1 pr dato?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Ja. Cruise control (tacc ) er veldig nervøs, den nøkker og småbremser nesten hele tiden. Klarer å holde bilen midt i mellom veimerkingene store deler av tiden, men plutselig skjærer den ut til siden uten noen tydelig grunn.

Ser ikke biler i andre felt, ser ikke forskjell på store og små, er det lastebil i feltet ved siden av, tror bilen det er bil foran og brå remser.

Nei, når det tross alt finnes Ap1.0 er det mye smartere å kjøpe brukt ja.

Og FSD må ingen finne på å betale for. 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

prophan

Men jeg har lest fra andre at de synes Ap2 nå tar kurver og holder seg stabil på veien, og på høyde med ap1?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

krister461

Det var da voldsom svartmaling. Har vært hyppig bruker av AP1 siden det kom, og har nå kjørt 3000 km med AP2 de siste ukene (hovedsaklig i Danmark og Sverige). Jeg har kjørt med AP på 90% av tiden og synes det fungerte veldig fint. Forskjellene vs AP1 har blitt mye mindre de siste 2-3 månedene.

Jeg slo også til på FSD. Ikke fordi jeg tror bilen vil bli helt selvkjørende i nærmeste fremtid, men fordi jeg forventer at det etterhvert vil komme funksjonalitet som vil være forbeholdt de som har betalt for FSD. Når disse funksjonene kommer gradvis vil det for min del være mye vanskeligere å cashe ut 40K enn å bare slenge på 24K som en del billånet. Hvor gode disse funksjonene er, når de kommer, endringer i pris på pakker etc. er ting man ikke vet, men jeg har vært så fornøyd med AP1 at jeg har store forventninger til videre utvikling. :)

RBK

Enig med Krister 461. Etter 5808 km med bil og AP2 så synes jeg den fungerer ganske så bra. Ikke perfekt men bedre en hva jeg trodde etter å ha lest på forumet her. Har dog ikke kjørt AP1 da min gamle S85 ikke hadde noe  ::)
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA