Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Outlander eller Kia Niro Plug in hybrid

Startet av geear, mandag 02. oktober 2017, klokken 12:42

« forrige - neste »

o.b.lix

Husk at dagens Ap2.0 egentlig er Ap0.2, så dårlig er den og ligger laaangt bak hva Ap1.0 klarer. Selv nå, 1 år etter lansering står det så dårlig til, derfor er nok FSD i realiteten bare snake oil, og alle som bestiller dette er lurt.

Det kommer ny hw før FSD virker. Allerede oppgradert på model 3.

Jeg kan bare anbefale å kjøpe brukt bil med Ap1.0, da får man noe som virker.

Hilsen en som har begge deler.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Go-carter

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 08. august 2017, klokken 09:48
Det kommer ny hw før FSD virker. Allerede oppgradert på model 3.

What? Jeg kan ikke huske å ha sett det.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

morpheos

Erh? Det tror jeg ikke stemmer - virker lite sannsynlig at de skal retrofitte HW på alle TMS/TMX som har kjøpt eller oppgraderer til FSD. Ved lansering av AP 2.0 ble det sagt at bilen da har HW som er tilstrekkelig for L5 SD


Sent from my iPhone using Tapatalk

o.b.lix

Ja de sa at Ap2.0 skulle være like god som Ap1.0 i desember i fjor også. Det er de svært langt på etterskudd etter. Derfor har jeg ikke tro på FSD kommer på nåværende hw.

Model 3 har fått 2 gpu, mens S og x har 1 på sitt Nvidia hovedkort, samt at model 3 har ekstra kamera i kupeen. Hvilke andre endringer er ikke kjent, men den kalles på forumet TMC som ap2.5 eller hw2.5 om du vil.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Go-carter

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 08. august 2017, klokken 10:07
Ja de sa at Ap2.0 skulle være like god som Ap1.0 i desember i fjor også. Det er de svært langt på etterskudd etter. Derfor har jeg ikke tro på FSD kommer på nåværende hw.

Model 3 har fått 2 gpu, mens S og x har 1 på sitt Nvidia hovedkort, samt at model 3 har ekstra kamera i kupeen. Hvilke andre endringer er ikke kjent, men den kalles på forumet TMC som ap2.5 eller hw2.5 om du vil.

Jeg finner ingenting om dette på TMC annet enn at det spekuleres i om innvendig kamera er et overvåkingskamera, eller en skrue. Link?

GPU-diskusjonen husker jeg, men har noen allerede rivd ut nvidia'en av model 3 og sjekka?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

prophan

Oblix, r Ap2 virkelig så langt unna ap1 pr dato?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Knut Røe

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 08. august 2017, klokken 10:07
Ja de sa at Ap2.0 skulle være like god som Ap1.0 i desember i fjor også. Det er de svært langt på etterskudd etter. Derfor har jeg ikke tro på FSD kommer på nåværende hw.

Model 3 har fått 2 gpu, mens S og x har 1 på sitt Nvidia hovedkort, samt at model 3 har ekstra kamera i kupeen. Hvilke andre endringer er ikke kjent, men den kalles på forumet TMC som ap2.5 eller hw2.5 om du vil.
Det sies at nVidia fikk helt sjokk når Tesla lanserte AP2 hw som full self driving capable.
I henhold til nVidia sine sider har AP2 hw kun halvparten av prosesseringskraften som kreves for full self driving, auto chaffeur. http://www.nvidia.com/object/drive-px.html
Det som Tesla har ligner mer på drive px for autocruise.

krl

Evnen til å kjøre helt på egenhånd er vel foreløpig mer en visjon enn en teknisk realitet. Bilen mangler flere sensorer for å gjøre dette på en trygg måte -- annet enn i helt spesielle situasjoner. Radar bakover f.eks.

Jeg tviler sterkt på at man noen sinne trygt kan slippe rattet i dagens Tesla-modeller.

I løpet av 5-20 år skjer det mye, men jeg er svært overrasket hvis vi har selvkjørende biler før 2030... Altså i en såpass vid forstand at bilen kan hente deg på jobb og kjøre deg hjem uten at du må foreta annet enn å legge turen inn i kalenderen.


At utviklingen på AP2 ser ut til å ha nærmest stagnert er vel noe som også underbygger dette..... Det tar tid å lære utviklerene å utnytte NVidia-plattformen fullt ut, så det er fremdeles håp, men det har skjedd merkelig lite det siste året.

Problemet er antageligvis håndtering av alle de "sjeldne" hjørnecasene hvor kunstig intelligens-baserte algoritmer ikke er enkle å trene opp. Hjørnecasene er sjeldne isolert sett, men til sammen er det et utall tilfeller som må håndteres.

cirys1

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 08. august 2017, klokken 06:59
Men vil ikkje det ikkje hjelpe med 8 kamera aktivert til "vanleg" AP kjøring, kontra 4 som du får uten denne
Jeg tenker følgende:
- AP2 må fungerere uansett om du har full selvkjøring eller ikke
- Hvis de kommer dit at de kan dra nytte av alle 8 kameraer til AP2 så vil de gjøre det for alle uansett siden kameraene finnes i hardware
- Er det 2 helt separate kodebaser for AP2 og selvkjøring slik som mange har spekulert så er det godt mulig at AP2 aldri vil dra nytte av de øvrige kameraene.

Kort oppsummert, tror denne "doblingen" av kamera bare er salgspreik og ikke nødvendigvis representerer det utviklingsavdelingen til Tesla vil gjøre når det kommer til stykket.

Den som lever for se..
Jeg tror at disse pakkene i utgangspunktet er helt forskjellige AP 2 skal bare gjøre det AP1 gjør bare mye bedre, mens selvkjøring skal takle f.eks rundkjøringer, kryss, kjøre selv uten vei merking og bil den kan følge osv. Når trafikkbildet blir mer komplisert er det ingenting i veien for å benytte alle 8 kameraene , man vill også kunne få "top view!" slik som BMW har.
AP2 vill bare ha 4 kameraer aktive, så hva man klarer og dra ut av disse vill være begrensingen.

At det blir veldig lenge til at bilen drar av gårde på egen hånd med voice comand er vi ganske enige om begge to, men dette kommer i små puljer.
Jeg husker det var et "sabla styr" med AP1 og det tok nesten ett år før ifra de begynte og selge bilene før de aktiverte, men etter det så har de utviklet masse med de samme innputene.

spirrevipp

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:26
(snip)Når trafikkbildet blir mer komplisert er det ingenting i veien for å benytte alle 8 kameraene ,

Det som er "i veien" for å benytte alle 8 kameraene til AP2 er implementasjonsjobben som må gjøres; Skal man finpusse AP2 i 4 kamera versjon og 8 kamera versjon så er det mer jobb og dyrere for Tesla enn å bare bruke de kameraene som allerede finnes der for alle. Derfor tror jeg 4 vs 8 aktive kameraer bare er salgspreik for å få folk til å tenke "dobbelt så mange kamera er jo dobbelt så bra, så derfor betaler jeg for denne softwaren som ikke finnes enda".

Men som du sier, den som lever får se.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

cirys1

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:56
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:26
(snip)Når trafikkbildet blir mer komplisert er det ingenting i veien for å benytte alle 8 kameraene ,

Det som er "i veien" for å benytte alle 8 kameraene til AP2 er implementasjonsjobben som må gjøres; Skal man finpusse AP2 i 4 kamera versjon og 8 kamera versjon så er det mer jobb og dyrere for Tesla enn å bare bruke de kameraene som allerede finnes der for alle. Derfor tror jeg 4 vs 8 aktive kameraer bare er salgspreik for å få folk til å tenke "dobbelt så mange kamera er jo dobbelt så bra, så derfor betaler jeg for denne softwaren som ikke finnes enda".

Men som du sier, den som lever får se.

Tjaa vi får spekulere videre..  :P
Jeg tror ihvertfall ikke de kommer til og "gi vekk" selvkjøringspakken gratis, måten og løse dette på er og utvikle helt like software med 8 kameraer men ikke la det være tilgjengelig i den ene pakken når trafikkbildet tilser at den må bruke mer enn 4 kameraer. Da bare forsvinner "rattet" ifra AP2 mens selvkjøringspakken lar deg fortsette. (Det er gøy og spekulere)
Se denne eller hele intervjuet, veldig bra men der forklarer Musk det med selvkjøring og kameraer og at de skal teste selvkjøring over drøye avstander.

spirrevipp

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:18
Jeg tror ihvertfall ikke de kommer til og "gi vekk" selvkjøringspakken gratis

Selvfølgelig ikke, det har jeg heller ikke sagt noe om. Mulig vi snakker forbi hverandre?
Jeg tror ikke autopilot vil være bedre om man har selvkjøring, jeg tror den vil være lik for alle som har autopilot. Tror Elon Musk er altfor pragmatisk til å bruke ekstra ressurser på differensiere autopilot mellom de som har og ikke har selvkjøring.

Skal jeg spekulere litt ekstra så vil tippe at Tesla slutter å selge disse som to separate pakker hvis/når selvkjøring er kommet langt nok. Elon er vel også troende til å ikke ønske å selge biler uten autonomi når de først har fått det til, men det er jo ikke sikkert det er det beste for Tesla som selskap.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

olavxxx

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:39
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:18
Jeg tror ihvertfall ikke de kommer til og "gi vekk" selvkjøringspakken gratis

Selvfølgelig ikke, det har jeg heller ikke sagt noe om. Mulig vi snakker forbi hverandre?
Jeg tror ikke autopilot vil være bedre om man har selvkjøring, jeg tror den vil være lik for alle som har autopilot. Tror Elon Musk er altfor pragmatisk til å bruke ekstra ressurser på differensiere autopilot mellom de som har og ikke har selvkjøring.

Skal jeg spekulere litt ekstra så vil tippe at Tesla slutter å selge disse som to separate pakker hvis/når selvkjøring er kommet langt nok. Elon er vel også troende til å ikke ønske å selge biler uten autonomi når de først har fått det til, men det er jo ikke sikkert det er det beste for Tesla som selskap.
Det tror jeg nok du har rett i, at når FSD er "klart" - blir det antageligvis en pakke.. Kanskje det til og med blir standardutstyr. Man må nok regne med at Euro NCAP og andre sikkerhetsorganisasjoner før eller siden vil "kreve" slike funksjoner for å gi full pott i testene. (litt som at de nå krever beltevarslere, airbagger, antiskrenssystemer, abs osv.).

HKS

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:26
Jeg tror at disse pakkene i utgangspunktet er helt forskjellige AP 2 skal bare gjøre det AP1 gjør bare mye bedre, mens selvkjøring skal takle f.eks rundkjøringer, kryss, kjøre selv uten vei merking og bil den kan følge osv.
Vel... Her er hva Tesla "lover" for "oppgradert autopilot"

Oppgradert autopilot legger disse nye funksjonene til Tesla-autopilotens kjøreopplevelse. Din Tesla vil tilpasse hastigheten etter trafikkforholdene, holde seg innenfor kjørefeltet, automatisk endre kjørefelt uten noen handling fra sjåføren, bytte fra en motorvei til en annen, kjøre ut fra motorveien når destinasjonen er nær, parkere på egen hånd når du er nær en parkeringsplass og kalles til og fra garasjen.

Her loves jo funksjonalitet som å bytte motorveier, altså kompliserte avkjøringer, etc.
Nå har jo egentlig Tesla også lovt støtte for avkjøringer på motorvei for AP1 også da, så må vel ta dette også med en klype salt...  :P

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:26
Når trafikkbildet blir mer komplisert er det ingenting i veien for å benytte alle 8 kameraene , man vill også kunne få "top view!" slik som BMW har.
AP2 vill bare ha 4 kameraer aktive, så hva man klarer og dra ut av disse vill være begrensingen.
Selv med "alle 8 kameraene" vil nok top view være begrenset. Tesla sine kameraer har en blindsone forran bilen, som går helt ned til de utvendige speilene.
Tesla Model S 90D

daktari

AP2, mer konkret "oppgradert autopilot/enhanced AP/EAP" fungerer meget godt i veldig mange tilfeller på motorvei. Det forutsetter dog at du holder deg nær fartsgrensen. Den kan streve litt i noen situasjoner. Også på godt merkete og ikke for svingete motorvei klasse B og brede, rettere riksveier veier kan det fungere godt. På svingete veier, inkl Ring 3 i Oslo fungerer det ikke så bra. I kø er det topp, men tar ikke hensyn til motorsykler som kommer bakfra etc. Det har gått fremover siden mars, men 2 skritt frem og ett tilbake.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA