Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Outlander eller Kia Niro Plug in hybrid

Startet av geear, mandag 02. oktober 2017, klokken 12:42

« forrige - neste »

geear

Tesla-noob her, og sliter litt med å skjønne alt markedsføringspjattet til Tesla. Hva er det konkret som er forskjellen på disse to pakkene? Kan man vippe spaken to ganger og la bilen holde avstand og holde seg innenfor godt oppmerkede veilinjer selv med autopilot-pakken? Prøvde en X100 i dag, og det var spennende i nærheten av rundkjøringer. Vet ikke hvilke pakker den hadde. Fant heller aldri noen valg for automatisk parkering, og det kom ikke forslag mens jeg kjørte langs parkerte biler. Kan jeg kjøpe kun autopilot-pakken, kjøre manuelt ut på E39/E18 og den følger veien og holder avstand og fartsgrense i mange mil uten å kødde det til? Betyr lite for meg om jeg må ta over selv i rundkjøringer osv.

Kan jeg eventuelt kun bruke den som aktiv cruise og styre selv som på normale dødelige biler?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

spirrevipp

Alt du har testet så langt er autopilot, evnen til å kjøre helt på egenhånd er ikke tilgjengelig og det er helt i det blå om og når den vil være tilgjengelig i Norge.

Jeg bruker autopilot som du beskriver, kjører selv ut på E-18, bruker autopilot fram til jeg skal svinge av. Jeg kontrollerer farten selv på samme måte som aktiv cruise ved å vippe i hendelen. Tar over kontrollen hvis jeg støter på en rundkjøring. I praksis så ville det vært mer presist å kalle autopilot for avansert filholder utifra hva den klarer nå.

Den ene gangen jeg testet autopark så tolket den to parkeringsplasser som en og stilte seg i midten. Dette er vel og merke med AP1.

Både AP1 og AP2 har Traffic Aware Cruise Control (TACC) som de kaller sin aktive/adaptive cruise.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Gordon Retriever

Sitat fra: gr på mandag 07. august 2017, klokken 22:43
Kan jeg eventuelt kun bruke den som aktiv cruise og styre selv som på normale dødelige biler?

Gammeldags adaptiv cruisekontroll er tilgjengelig.

Vedr. autopilot synes jeg denne gjør kjøringen lettere der det er god veioppmerking, men har fått flere klager fra passasjerer som synes de stadige små korrigeringene til dagens autopilot er forstyrrende.

geear

Ok. Takker og bukker!

Det heller mot å krysse for AP, og hvis det på et eller annet tidspunkt skulle bli lovlig og funksjonell 100% selvkjøring så skal jeg heller stå i de 40 lappene det koster å aktivere det senere.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

cirys1

Sitat fra: gr på mandag 07. august 2017, klokken 23:28
Ok. Takker og bukker!

Det heller mot å krysse for AP, og hvis det på et eller annet tidspunkt skulle bli lovlig og funksjonell 100% selvkjøring så skal jeg heller stå i de 40 lappene det koster å aktivere det senere.

Man går ifra 4 til 8 kameraer med selvkjøring, veldig mange funksjoner kommer til og bli bedre og flere funksjoner kommer, det første som jeg hørte om nå som er rett rundt hjørnet er stopp ved rødt lys.
Selve autopiloten, automatisk parkering og alt en Tesla kan er jeg overbevist om at den kommer til og gjøre enda bedre med med 8 kameraer kontra 4. Som du har skjønt så har jeg valgt selvkjøring fordi jeg er overbevisst om at det kommer en del mer men også på presisjonen på det den alerede har, den blir veldig mye dyrere og aktivere senere, men det er selvsagt en mulighet.  :) 8)

morpheos

Du får all hardware med på oppgradert autopilot. Det er ikke noen ekstra hardware på Selvkjøring, hvis noen har fortalt deg at det kun er med Selvkjøring du har åtte kamera så har noen gitt deg feil info.

cirys1

Sitat fra: morpheos på mandag 07. august 2017, klokken 23:43
Du får all hardware med på oppgradert autopilot. Det er ikke noen ekstra hardware på Selvkjøring, hvis noen har fortalt deg at det kun er med Selvkjøring du har åtte kamera så har noen gitt deg feil info.

Å herre min hatt..  ::)

ALLE de ÅTTE kameraene er aktive med selvkjøring, med vanlig AP er kun FIRE kameraer aktive, men ja begge har det samme monterte antallet.  :D

morpheos

#7
Du kan rulle med øynene men når du skriver at man går fra fire til åtte kamera så er det lett å tro at "ojh da får jeg ikke all hardware nå, best å ta det med". Gitt statusen på EAP nå så virker FSD et stykke unna selv i Teslamåneder.

Edit: når det er sagt har man vel med alle kamera uansett oppgradert autopilot eller ikke, så jeg var kanskje ikke så mye mer presis slev

geear

Sitat fra: cirys1 på mandag 07. august 2017, klokken 23:38
Sitat fra: gr på mandag 07. august 2017, klokken 23:28
Ok. Takker og bukker!

Det heller mot å krysse for AP, og hvis det på et eller annet tidspunkt skulle bli lovlig og funksjonell 100% selvkjøring så skal jeg heller stå i de 40 lappene det koster å aktivere det senere.

Man går ifra 4 til 8 kameraer med selvkjøring, veldig mange funksjoner kommer til og bli bedre og flere funksjoner kommer, det første som jeg hørte om nå som er rett rundt hjørnet er stopp ved rødt lys.
Selve autopiloten, automatisk parkering og alt en Tesla kan er jeg overbevist om at den kommer til og gjøre enda bedre med med 8 kameraer kontra 4. Som du har skjønt så har jeg valgt selvkjøring fordi jeg er overbevisst om at det kommer en del mer men også på presisjonen på det den alerede har, den blir veldig mye dyrere og aktivere senere, men det er selvsagt en mulighet.  :) 8)
Folk har jo tydeligvis betalt for denne snakeoilen iallfall et år tilbake i tid, og har ikke fått noe som helst enda. Så hvor lenge vil du vente? Kanskje du selger bilen før det har kommet noe som helst nytt?

For all del, kudos for å støtte utviklingen, men jeg kjenner at de må ha mer enn det der... selv autopiloten er dyr.

Og hvorfor kaller de den ene pakken "oppgradert autopilot", det er jo enten ingen autopilot eller "oppgradert autopilot"? Markedsføringspjatt!
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

morpheos

AP er relativt nyttig, og å selge bilen uten AP aktivert vil nok være vanskelig. FSD er nok ikke Snake Oil, men det er mye jeg heller ville valgt før det.

cirys1

Sitat fra: gr på mandag 07. august 2017, klokken 23:56
Folk har jo tydeligvis betalt for denne snakeoilen iallfall et år tilbake i tid, og har ikke fått noe som helst enda. Så hvor lenge vil du vente? Kanskje du selger bilen før det har kommet noe som helst nytt?

For all del, kudos for å støtte utviklingen, men jeg kjenner at de må ha mer enn det der... selv autopiloten er dyr.

Og hvorfor kaller de den ene pakken "oppgradert autopilot", det er jo enten ingen autopilot eller "oppgradert autopilot"? Markedsføringspjatt!

Det er alltid en risiko for at man ikke får noe som helst men bare det man har, er nødt til å bli enda bedre med 8 kameraer kontra 4. Alt ifra lukeparkering til og holde seg på veien MÅ bli mer nøyaktig med mer "innput" i mitt hode.
Men det må du selvsagt vurdere selv, jeg skriver hva jeg mener og tror om fremtiden, Musk har også sagt at disse pakkene kommer til og bli differensiert.

Grunnen for at man kaller det oppgradert AP er for og ikke forveksle det med "vanlig AP" med kun 1 kamera .



Gordon Retriever

Sitat fra: gr på mandag 07. august 2017, klokken 23:56
Og hvorfor kaller de den ene pakken "oppgradert autopilot", det er jo enten ingen autopilot eller "oppgradert autopilot"?

Korriger meg hvis jeg tar feil, men stammer ikke begrepet "oppdatert" tilbake til lanseringen av AP2-bilene, for å skille disse fra de tidligere AP1-bilene?

olavxxx

@TS autopark får du ved å sakte kjøre forbi en luke. Da kommer symbolet på skjermen. Dette trykker du på.

Den kan ta luke og parallell tror jeg.

spirrevipp

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 00:04
(snip) men bare det man har, er nødt til å bli enda bedre med 8 kameraer kontra 4. Alt ifra lukeparkering til og holde seg på veien MÅ bli mer nøyaktig med mer "innput" i mitt hode.

Det er ikke gitt, for å sitere meg selv fra en annen tråd:

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 22. juli 2017, klokken 12:16
Sitat fra: mhtofte på lørdag 22. juli 2017, klokken 11:55
Men vil ikkje det ikkje hjelpe med 8 kamera aktivert til "vanleg" AP kjøring, kontra 4 som du får uten denne pakken?

Det vil hjelpe hvis de implementerer det, og det er det ingen garanti for. Vet ikke om de bruker alle 4 kameraene til AP2 enda, tidligere så var det vel bare 1 eller 2 som var i bruk?

Jeg tenker følgende:
- AP2 må fungerere uansett om du har full selvkjøring eller ikke
- Hvis de kommer dit at de kan dra nytte av alle 8 kameraer til AP2 så vil de gjøre det for alle uansett siden kameraene finnes i hardware
- Er det 2 helt separate kodebaser for AP2 og selvkjøring slik som mange har spekulert så er det godt mulig at AP2 aldri vil dra nytte av de øvrige kameraene.

Kort oppsummert, tror denne "doblingen" av kamera bare er salgspreik og ikke nødvendigvis representerer det utviklingsavdelingen til Tesla vil gjøre når det kommer til stykket.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

geear

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 00:04
Sitat fra: gr på mandag 07. august 2017, klokken 23:56
Folk har jo tydeligvis betalt for denne snakeoilen iallfall et år tilbake i tid, og har ikke fått noe som helst enda. Så hvor lenge vil du vente? Kanskje du selger bilen før det har kommet noe som helst nytt?

For all del, kudos for å støtte utviklingen, men jeg kjenner at de må ha mer enn det der... selv autopiloten er dyr.

Og hvorfor kaller de den ene pakken "oppgradert autopilot", det er jo enten ingen autopilot eller "oppgradert autopilot"? Markedsføringspjatt!

Det er alltid en risiko for at man ikke får noe som helst men bare det man har, er nødt til å bli enda bedre med 8 kameraer kontra 4. Alt ifra lukeparkering til og holde seg på veien MÅ bli mer nøyaktig med mer "innput" i mitt hode.
Men det må du selvsagt vurdere selv, jeg skriver hva jeg mener og tror om fremtiden, Musk har også sagt at disse pakkene kommer til og bli differensiert.

Grunnen for at man kaller det oppgradert AP er for og ikke forveksle det med "vanlig AP" med kun 1 kamera .
Er du sikker på at det du skriver medfører riktighet? Andre skriver jo nettopp det at ingenting i denne pakken er tatt i bruk enda, og at alt man har kjørt i Teslaer i dag kun bruker autopilot-pakken. Så hvem har rett? Velger man selvkjøring bruker da vanlig autopilot åtte kameraer allerede i dag, eller bruker den fortsatt fire?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA