Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading i fellesgarasje: Lade fra vanlig stikkkontakt som går til lys/nødlys?

Startet av geear, mandag 02. oktober 2017, klokken 11:05

« forrige - neste »

geear

Hvis det blir handel så bestiller jeg TMXen med 20" sommerhjul for å få den høyeste hengervekta i vognkortet, og syns forsåvidt at det er helt greit med 20". Men hva med vinterhjul? Type dekk og størrelse? Originale eller uoriginale felger for prisens del? Alternativt går det jo å bruke originale sommerhjul til vinterhjul og kjøpe nye sommerfelger?

Men; fra X5 så er erfaringen at det er ekstremt mye mer komfortabelt med 18" enn 20", og jeg kjører mange mil på dårlige heieveier til og fra hytta der det betyr en del. Har luftfjæring på den også, men den er ganske stiv på grunn av adaptive drive-pakken. Er vel noen her som har en vinter i TMX bak seg og kan dele litt erfaringer?

Har ellers veldig god erfaring med Nokian Hakkapeliitta SUV 7 og 8 (pigg) på store tunge SUVer, men mer lyd lager de jo - og det blir neppe særlig godt kamuflert i TMX.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

...

Jeg valgte 20" på både sommer og vinterhjul.
(har akkurat bestilt, så ingen erfaring med de)

o.b.lix

Pigg eller ikke er avhengig av hvor i landet bilen brukes. På Vestlandet er veiene mer eller mindre bare hele vinteren og da er piggfritt best.

Men også piggfrie kan bråke, har to sesonger i en model S med Michelin x ice3 som var fantastisk på både snø is og bar vei, men bråker en del.

På model x gikk jeg derfor over til continental cvc6 som bråker mindre men har samme egenskaper på snø, is og våt vei etter min erfaring. Mistenker at slitestyrken er lavere enn både Nokian og Michelin.

Jeg valgte 20 samme dimensjoner som original, og satte vinterdekk på original felg, for de er så stygge. Og så kjøpte jeg uoriginal felg til sommerdekk.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

olavxxx

Jeg ville kjørt på originale 20" på sommer og kjøpt noen uoriginale til vinteren.
Kanskje 19 eller 20" ph turbin 2? (19" med gode dekk vil ligge på ca 18-19k, mot ca 25k for tesla sine 19").

silverwrx

Samme maks hengervekt på 20 som på 22 onyx.

Var feil tekst i konfigurator.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Go-carter

Vi gikk fra X6 til X, og valgte 19" 235 brede nokian hakka r2 piggfritt. Veldig fornøyde sist vinter :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

KrW

Sitat fra: Go-carter på lørdag 12. august 2017, klokken 22:45
Vi gikk fra X6 til X, og valgte 19" 235 brede nokian hakka r2 piggfritt. Veldig fornøyde sist vinter :)

Litt utenfor tema, hvordan synes du X6 er sammenlignet med X?

Innenfor tema, kan selv tenke meg å prøve noe smalere enn 275 for å se om det gir bedre rekkevidde.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

geear

Sitat fra: silverwrx på lørdag 12. august 2017, klokken 22:41
Samme maks hengervekt på 20 som på 22 onyx.

Var feil tekst i konfigurator.
En smule skuffet hvis det er riktig, Tesla-selger i Stavanger bekreftet forskjellig hengervekt om jeg valgte 20" eller 22" for under en uke siden..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

floetre

Hvis jeg tar med 19" vinterhjul fra Tesla, hva slags dekkdimensjon kan jeg sette på disse senere da? Ser det er ganske begrenset utvalg og dyre priser på 265/50/19 (dette er standard?) hos dekkleverandører.


Sent from my iPad using Tapatalk

Go-carter

Sitat fra: KrW på lørdag 12. august 2017, klokken 23:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 12. august 2017, klokken 22:45
Vi gikk fra X6 til X, og valgte 19" 235 brede nokian hakka r2 piggfritt. Veldig fornøyde sist vinter :)

Litt utenfor tema, hvordan synes du X6 er sammenlignet med X?

Innenfor tema, kan selv tenke meg å prøve noe smalere enn 275 for å se om det gir bedre rekkevidde.

Savner "sportsligheten", spesielt å kunne slå av antispinn. Og kanskje litt sportsstolene. Ellers er vi veldig fornøyd med skiftet - selv om til tider savner X6n fordi vi var så innmari fornøyd med den :)

Jeg tror best rekkevidde oppnås med 245 versjonen av hakka R2, den har lavest rullemotstand.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jlan

Sitat fra: Go-carter på søndag 13. august 2017, klokken 08:49
Jeg tror best rekkevidde oppnås med 245 versjonen av hakka R2, den har lavest rullemotstand.
Såvidt jeg kan se er det bare 265/50 R 19 som har A i rullemotstand (R2 SUV). Men det kan jo være lite som skiller et A og et B dekk. Interessant at 255/50 R 19 Flat Run er helt nede på F. Nesten dobbelt så stor motstand?
http://www.etrma.org/uploads/Modules/Documentsmanager/2011-11-30--industry-guideline-on-tyre-labelling-(vers3).pdf#page=3
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

geear

Sitat fra: Go-carter på søndag 13. august 2017, klokken 08:49
Savner "sportsligheten", spesielt å kunne slå av antispinn. Og kanskje litt sportsstolene. Ellers er vi veldig fornøyd med skiftet - selv om til tider savner X6n fordi vi var så innmari fornøyd med den :)

Jeg tror best rekkevidde oppnås med 245 versjonen av hakka R2, den har lavest rullemotstand.
Sportsligheten i BMWer er litt tosidig. Elsker det når man får strukket strikken litt og presset grensene, men samtidig er det tragisk nok INGEN veier jeg kjører til daglig hvor jeg lenger har noen som helst glede av sportslighet. Tettbebygd strøk, by, firefeltsveier, altfor lave fartsgrenser til at en eneste sving fremkaller smil og så videre. Ikke en eneste vanlig vei med 80-sone kjører jeg på lenger. Eneste stedene jeg får litt glede av kjøreegenskapene i X5en med adaptive drive er når jeg får cruiset over heieveier på vei til og fra hytta 4-5 ganger i året - men som regel er bilen full av unger og kjerringer og da er heller ikke gleden den samme. Da sitter jeg til slutt igjen med en ganske stiv og stumpete bil som HAR LYST til å kjøre, men som ikke får lov...

Jeg er allikevel spent på hva Model X vil bringe. Har kun kjørt en X100D i 10-15 minutter med hele familien i.. Angrer LITT på at jeg ikke prøvde mer, men nå blir det som det blir! ;)
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

THE

Hvordan er Hakkapeliitta R2 på våt vei? Har aldri vurdert Nokian piggfri etter at jeg hadde Hakkapeliitta RSi på en bil. Det var null grep på våt asfalt, og de desidert verste vinterdekkene jeg har hatt på en bil noensinne. Fungerte bra på snø og is, men mye av kjøringen jeg har på vinteren er på våt og/eller saltete veier med mye hjort. Bremseegenskaper på våt vei er nok et av de viktigste kriteriene ved valg av vinterhjul. I tillegg så er det en god del kjøring på usaltede vinterveier også, men det er vanskelig å få et dekk som er best både på snø og is og på våt vei.

I tester av R2 ser jeg også det trekkes for egenskaper på våt vei, så jeg er veldig skeptisk til å bestille originale 19" vinterhjul fra Tesla. Det kan like vel se ut som våtveiegenskaper på SUV-versjonen av R2 er bedre, så jeg må vel kanskje vurdere Nokian likevel.

Vurderer å kjøpe uoriginale felger (19" eller 18"?) og muligens Goodyear Ultragrip Ice SUV hvis de kan leveres i dimensjoner som passer for Model X. Jeg har veldig lite motorveikjøring, men desto mer kjøring på dårlig norsk landevei og hytteveier. Komfort og rekkevidde er viktigst, og derfor velger jeg bort 20" på vinterhjul, og vurderer faktisk å gå ned til 18" selv om det ser litt pussig ut på X. Er veldig interessert i å høre evt. erfaringer med 18" vinterhjul, og også om det er noen som har erfaring med Goodyear UG på Model X.

Hvilke dimensjoner er det evt. aktuelt å bruke på henholdsvis 19" og 18".

@Go-carter, ser du har 235 19", blir det da 235/55X19?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Olav Gikling

Har kjørt Model X 90D AP2 siden nyttår - totalt 27'. Kjørte i vinter hver helg fra kysten til hytta på fjellet og har all slags føre underveis på hver tur.
Valgte Hakka 8 SUV (pigg) på 20" originalfelger. Har 20" Michelin på sommer, originalt. Disse er Acoustic, altså med støydempende skumgummi innvendig.
Kommer fra Cayenne S med 18".
Fjæringskomfort er ikke noe problem - bortsett fra det vanlige med luft at smådumper blir harde. Pigger bråker naturligvis og der er Tesla dårlig - eller jeg har blitt overfølsom for støy?

Jeg savner jeg ikke Cayennen - verken sportslig eller komfortmessig. Man merker lavt tyngdepunkt og et veigrep som er utrolig. Mye skyldes sikkert kraftfordelingen mellom hjulene er imponerende.

Det som kunne vært morsomt var å ta en ekstrem i3 dekk/felg løsning for å få ned forbruk. Jeg har et gjennomsnittlig forbruk på ca 250Wh/km siden den var ny... mye er kjøring med stor henger og da blir rekkevidden lidende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA